Základ sportovních úspěchů: ŠKODA 110 R „Erko“ (1971)

› Kdysi i dnes obdivované „Erko“, kupé ŠKODA 110 R s motorem vzadu, letos slaví 50 let. Jeho DNA šířily závodní speciály Š 180 RS, Š 200 RS a snad nejslavnější ŠKODA 130 RS.
› ŠKODA 110 R (1971) pochází ze sbírek ŠKODA Muzea. Mezi lety 1970 a 1980 vyjelo z Kvasin 57 085 průběžně modernizovaných vozů, po nichž následovala kupé GARDE a RAPID.

Mladá Boleslav, 3. srpen 2020 – 50 let mladé kupé ŠKODA 110 R patří k ikonickým sportovním vozům české historie. V ladně splývající zádi samonosné karoserie pracovala jedenáctistovka s hliníkovým blokem, dvojitý karburátor jí pomohl zrychlit lehké a snadno ovladatelné „Erko“ na 145 km/h. Slavné deriváty v čele s „Porsche Východu“ Š 130 RS řadu let excelovaly na evropských okruzích i rallye.

Atraktivní sportovní vozy jsou neodmyslitelnou součástí nabídky mladoboleslavské značky již více než 110 let. Konstruktéři těží z bohatých zkušeností získaných vítězstvími v závodech a soutěžích. K nejzdařilejším poválečným modelům patří ŠKODA 110 R. Vývoj odstartoval v roce 1966. Elegantní „Erko“ sdílelo technický základ se sedany Š 100/110, karoserie kupé se lišila mírnějším sklonem čelního skla, dvojicí širokých dveří se skly bez rámů, klenutou střechou a především elegantně splývající zádí. Veřejnosti se sportovní novinku z Kvasin představila 5. září 1970 na strojírenském veletrhu v Brně. Během října vzbudilo české kupé pozornost také na významných autosalonech v Paříži, Londýně a Turíně. Nabídka nestačila poptávce, ŠKODA 110 R přitom začínala na 78 tisících korunách, ekvivalentu asi 40 měsíčních platů. Prioritu dostal export, v roce 1973 zamířilo za hranice již 93 % z šesti tisíc tehdy vyrobených kupé.

ŠKODA 110 R byl kompaktní sportovní automobil dlouhý 4155 mm, široký 1620 mm a vysoký 1340 mm.  V zádi samonosné karoserie pracoval čtyřválec 1107 cm3 s dvojitým karburátorem a výkonem 52 k (38 kW). Blok motoru stejně jako skříň čtyřstupňové přímo řazené převodovky byly vyráběny špičkovou technologií tlakového lití hliníku, podle původního českého patentu. Místo dynama se v palubní elektroinstalaci uplatnil efektivnější alternátor. Na kolech s radiálními pneumatikami 165 SR 14 dosahovala ŠKODA 110 R rychlosti až 145 km/h. Tomu odpovídaly efektivní dvouokruhové brzdy, vpředu kotoučové v licenci anglické firmy Dunlop a vzadu bubnové. Na jízdní vlastnosti měla příznivý vliv i nízká pohotovostní hmotnost 880 kg a poloha těžiště: u plně zatíženého vozu připadalo 57 % hmotnosti na zadní poháněná kola, „Erko“ proto snadno zdolávalo například zasněžená prudká stoupání.

Interiéru dominovala palubní deska s povrchem imitujícím dřevo a pěti kruhovými přístroji, červená zóna otáčkoměru začínala v 5750 ot./min. Nechyběl rychloměr cejchovaný do 180 km/h, manometr mazání motoru vybaveného chladičem oleje, teploměr chladicí kapaliny a palivoměr. Bohatá základní výbava zahrnovala sportovní volant se dvěma kovovými odvrtanými rameny i anatomicky tvarovaná přední sedadla, jejichž odklopení usnadnilo přístup k dvojici zadních míst pro osoby menšího vzrůstu. Za opěradly se nacházel zavazadlový prostor, další byl k dispozici pod přední kapotou. Během desetileté kariéry dostala průběžně modernizovaná ŠKODA 110 R například přední masku se čtyřmi světlomety, hlavové opěrky předních sedadel či kola o palec menšího průměru, s pneumatikami 165 SR 13. Do 30. prosince 1980 vyjelo z Kvasin celkem 57 085 „Erek“. Dochované exempláře se těší velké oblibě sběratelů, vyjádřené také tržní hodnotou. Nástupci se stala kupé ŠKODA GARDE a RAPID, vyráběný do roku 1990.

ŠKODA 110 R se stala základem několika zajímavých prototypů kategorie Gran Turismo. ŠKODA SUPER SPORT (1971) z Kvasin měla laminátovou karoserii včetně bezpečnostního oblouku a unikátního jednodílného odklápěcího krytu kabiny. O deset let později byla přestavěna na hlavní rekvizitu filmového hororu „Upír z Feratu“. Ještě slavnější byly závodní speciály na bázi „Erka“: Š 180 RS/Š 200 RS s motory OHC a především ŠKODA 130 RS, jeden z nejúspěšnějších závodních vozů přelomu 70. a 80. let kategorie do 1300 cm3. Toto „Porsche Východu“ ovládlo Mistrovství Evropy cestovních vozů na okruzích (1981), ve své třídě vyhrálo nejen na Rallye Monte Carlo (1977).

Doplňující informace

Fotografie

Štítky

Média box

1 video, 24 fotografie, 1 PDF