Skvělá rekuperace a žádné startování
Lukáš Kroča si po necelých dvou letech života s mladoboleslavskými elektromobily pochvaluje také ekonomiku jejich provozu. Nic zatím nezaplatil za servis, starší červený vůz půjde zanedlouho na první dvouroční prohlídku. Coupé RS je prý o pět až deset procent hladovější, to je však dáno vyšším výkonem – dynamika auta prostě svádí na plyn šlápnout o něco víc.
„Kdybychom s oběma auty jeli za sebou, bude myslím spotřeba stejná. V ideálním scénáři s loňskými cenami elektřiny jsme jezdili za třetinu v porovnání se spalovacími auty, dnes je to polovina, přinejhorším šedesát procent. Když k tomu připočítáme náš nájezd, který dohromady za dva vozy činí kolem sto tisíc kilometrů ročně, a předpokládané minimální položky za servis, máme za čtyři roky na úsporách zaplacené celé jedno nové auto.“
Lukáš Kroča a jeho Enyaq Coupé RS iV
Když má na závěr brněnský podnikatel shrnout největší přednosti svých dvou elektromobilů Škoda Enyaq iV, neváhá. „Ideálně velké pro rodinu, obrovský kufr, praktické věci jako sklopné stolky pro zadní pasažéry, roletky v oknech, spousta elektrických zásuvek. Model RS je výkonově skvělý, červený dostačující – často je i jeho dvě stě koní ve městě dokonce příliš. Fantastická jsou světla. A co si nemohu vynachválit, je automatická rekuperace a její ovládání. K přepnutí mezi režimy D a B, tedy zvýšenou rekuperací, není třeba složitě hledat v menu. A automatické D – tento režim miluji. Je to i jeden z důvodů, proč mám v plánu si auto nechat delší dobu. Mód D se chová jako adaptivní tempomat, přičemž ale není nastavená rychlost. Rozjedete se třeba na stovku, auto plachtí a v tu chvíli se zapíná automatická rekuperace – auto samo přibrzďuje podle dopravních značek, auta před sebou nebo dokonce před většinou zatáček. Vůbec nebrzdíte, jen podle potřeby přidáváte plyn. Navíc v režimu D lze pádly pod volantem nastavit sílu rekuperace v několika úrovních,“ uzavírá Lukáš Kroča a zmiňuje ještě jednu věc, která jej na modelu Enyaq iV zaujala. Auto není potřeba startovat. Samo ví, že přicházíte a nasednete, stačí zařadit D a jedete. Zrovna tak ví, když zastavíte a otevřete dveře: samo aktivuje parkovací brzdu. Podle Lukáše by toto měly mít všechny elektromobily.