Grand de Luxe Super

Grand de Luxe Super

Zelená ŠKODA 120 GLS budí pozornost na veteránských akcích v Česku i cizině. Značku ŠKODA na nich reprezentuje po své renovaci od loňského roku. Podívejte se, jak jí to sluší.

17. 8. 2022 Historické vozy

ŠKODA 120 GLS platila ve své době za vlajkovou loď mladoboleslavské automobilky. Zelený exemplář, který v dubnu 1978 vyjel z výrobního závodu ve Vrchlabí, se v červnu 2012 podařilo do ŠKODA Muzea získat od prvního majitele, následně prošel rozsáhlou renovací.

V označení ŠKODA 120 GLS je zašifrována luxusní výbava populární „stodvacítky“: Grand de Luxe Super. Připomeňme dobovou hierarchii: nad standardní verzí ŠKODA 120 figurovala varianta 120 L (de Luxe), dále 120 LE (de Luxe Économique) s úspornějším zpřevodováním pro dálniční provoz, 120 LS (de Luxe Super) se čtveřicí předních světlometů místo běžných dvou a konečně 120 GLS, tedy Grand de Luxe Super.

Historie modelu 120 GLS se začala psát koncem roku 1976, kdy ve Vrchlabí vznikla čtyřicetikusová ověřovací série sedanu „géelesa“, pro odlišení a zatraktivnění vzhledu osazeného čtyřsvětlovou přední maskou, v tomto případě navíc bohatě obloženou prvky z nerezového plechu. Oproti standardním modelům sestávala z lesklého rámečku, odlišné mřížky chladiče a lisovaných panelů pod čtyřmi hlavními světlomety. Z nerezového plechu bylo také orámování zadního čela, kapot, rámů bočních oken a další drobnější ozdobné prvky karoserie. Od modelového roku 1981 v rámci modernizace nerezových prvků ubylo, a tak vozy GLS z prvních let výroby zůstávají atraktivními solitéry.

DSC0988ŠKODA 120 GLS 

Ke komfortním a bezpečnostním prvkům patřily například hodnotnější výplně dveří, obložení příčky volantu či opěrky hlavy, dodejme, že stavitelné, což tehdy rozhodně nebyla samozřejmost. V zimním provozu přišlo vhod také vyhřívání zadního okna. Za zadní nápravou umístěný čtyřválec 1 174 cm3 dával posádce k dispozici svůj výkon 58 k (42,7 kW), k němuž mu dopomohlo mimo jiné zvýšení kompresního poměru. Po zařazení nejvyššího rychlostního stupně, čtyřky, zaokrouhlil cestovní rychlost na 150 km/h. Kdo si mohl dovolit Grand de Luxe Super, ten zpravidla akceptoval nárok motoru na kvalitnější palivo, v podmínkách Československa sklonku 70. let šlo například o benzin Super s oktanovým číslem 96.

DSC0641Interiér modelu ŠKODA 120 GLS 

Populární zadokolky

Sériová produkce se rozeběhla v srpnu 1978, přes 70 procent všech vyrobených GLS mířilo na export. Produkci luxusnější „stodvacítek“ však tehdy ve Vrchlabí komplikoval opožděný přesun produkce užitkového modelu ŠKODA 1203 do slovenské Trnavy. Poslední „dvanáctsettrojka“ opustila brány vrchlabského závodu až 31. prosince 1981, do té doby sjížděly z linky souběžně obě modelové řady. Podařilo se toho dosáhnout mimo jiné díky originálnímu řešení dopravníku: osobní a lehké užitkové vozy mohly vznikat v libovolném pořadí, podle aktuální potřeby.

DSC1684ŠKODA 120 GLS 

Luxusní ŠKODA 120 GLS patřila do tehdy populární série následovníků oblíbeného „embéčka“, tedy modelu ŠKODA 1000 MB, které přišlo s pohonem zadních kol a motorem vzadu. Řadu pokračující s touto koncepcí začala v roce 1969 ŠKODA 100 se silnější „stodesítkou“. Tyto vozy předaly v roce 1976 štafetu sedanům ŠKODA 105, 120, později i 130 a dalším derivátům. Z celkem více než milionu zástupců uvedené modelové řady, dominující škodovácké produkci až do roku 1989, připadal na luxusní provedení jen zlomek. 

DSC1423ŠKODA 120 GLS 

ŠKODA na Sachsen Classic 2022

Diváci sledující rally Sachsen Classic 2022 mohou od 18. do 20. srpna obdivovat celkem sedm vozů ŠKODA. Vedle modelů ŠKODA FELICIA (1960) a ŠKODA 130 RS (1976) německých majitelů a výše zmíněného vozu ŠKODA 120 GLS to jsou další čtyři veterány ze sbírek mladoboleslavského ŠKODA Muzea:

Rapid-dalnicovy

ŠKODA RAPID OHV „dálnicový“ (1940)

RAPID znamená rychlý. Výstižné značení oblíbeného modelu značky ŠKODA se poprvé objevilo v roce 1934, poté opět v 80. letech a také ve 21. století. Na Sachsen Classic vyráží proudnicový speciál z jen asi stokusové série (1939–1941), pro předpokládané uplatnění na tehdy budovaných autostrádách přezdívaný „dálnicový“. Šestnáctistovka o výkonu 42 koní (31 kW) stačila k dosažení tehdy úctyhodného tempa 120 km/h. Exponát ŠKODA Muzea jezdil od dubna 1940 po Praze, před devíti lety doputoval do mladoboleslavské podnikové sbírky a v období 2018–2021 prošel pečlivou renovací.

1948-Skoda-1101-Tudor-Roadster-typ-938

ŠKODA 1101 „Tudor“ Roadster (1948)

Po druhé světové válce vyjela ŠKODA do nové etapy modelovou řadou Š 1101/1102. Pro charakteristickou dvoudveřovou uzavřenou karoserii se jí dodnes neřekne jinak než „Tudor“ (two-door). Nejelegantnějšími liniemi se pyšní sportovní roadster. Tento na dobové poměry poměrně bohatě vybavený automobil s podvozkem z Mladé Boleslavi a karoserií ze specializovaného závodu ve Vrchlabí byl zkompletován 2. října 1948 na objednávku Úřadu předsednictva vlády. Později jej odkoupil soukromý majitel, automobilka ŠKODA pohledný roadster získala v roce 1969. Dodnes patří ke spolehlivým účastníkům veteránských akcí.

1969-SKODA-MBX-DE-LUXE-TYP-723

ŠKODA 1100 MBX DeLuxe (1969)

„Embéčko“, tedy sedan ŠKODA 1000/1100 MB, znamenalo v roce 1964 revoluci. Moderní lehká samonosná karoserie vkusných tvarů měla v zádi uložen úsporný motor vyráběný podle původního českého patentu unikátní technologií tlakového lití hliníku. V období 1967–1969 rozšířily nabídku čtyřdveřových vozů dvoudveřové verze MBX, po stažení bočního prosklení nabízející nerušený výhled do krajiny. Silnější 51koňová (38,2 kW) jedenáctistovka dosahovala díky hmotnosti jen kolem 800 kg rychlosti 127 km/h. Vůz patří k flotile ŠKODA Muzea od roku 1999.

1980-skoda-110-r-coupe-typ-718-k

ŠKODA 110 R Coupé (1971)

V roce 1970 převzaly od topless ikon FELICIA štafetu sportovního modelu neméně oblíbená dvoudveřová „Erka“, tedy kupé 110 R s ladně splývající linií střechy. Česko-německým příhraničím se tentokrát proháněl jeden z posledních vyrobených kusů prvního modelového roku, právě v srpnu slavící 51. narozeniny. Před čtyřmi lety doputoval do muzea, kde renovace vrátila sportovce z Kvasin do vrcholné formy: „dýchá“ přes dvoustupňový karburátor Jikov a zvládne 145 km/h.

Média box

20 fotografie
Zobrazit více Zobrazit méně