ŠKODA RAPID OHV „dálnicový“ (1940)
RAPID znamená rychlý. Výstižné značení oblíbeného modelu značky ŠKODA se poprvé objevilo v roce 1934, poté opět v 80. letech a také ve 21. století. Na Sachsen Classic vyráží proudnicový speciál z jen asi stokusové série (1939–1941), pro předpokládané uplatnění na tehdy budovaných autostrádách přezdívaný „dálnicový“. Šestnáctistovka o výkonu 42 koní (31 kW) stačila k dosažení tehdy úctyhodného tempa 120 km/h. Exponát ŠKODA Muzea jezdil od dubna 1940 po Praze, před devíti lety doputoval do mladoboleslavské podnikové sbírky a v období 2018–2021 prošel pečlivou renovací.
ŠKODA 1101 „Tudor“ Roadster (1948)
Po druhé světové válce vyjela ŠKODA do nové etapy modelovou řadou Š 1101/1102. Pro charakteristickou dvoudveřovou uzavřenou karoserii se jí dodnes neřekne jinak než „Tudor“ (two-door). Nejelegantnějšími liniemi se pyšní sportovní roadster. Tento na dobové poměry poměrně bohatě vybavený automobil s podvozkem z Mladé Boleslavi a karoserií ze specializovaného závodu ve Vrchlabí byl zkompletován 2. října 1948 na objednávku Úřadu předsednictva vlády. Později jej odkoupil soukromý majitel, automobilka ŠKODA pohledný roadster získala v roce 1969. Dodnes patří ke spolehlivým účastníkům veteránských akcí.
ŠKODA 1100 MBX DeLuxe (1969)
„Embéčko“, tedy sedan ŠKODA 1000/1100 MB, znamenalo v roce 1964 revoluci. Moderní lehká samonosná karoserie vkusných tvarů měla v zádi uložen úsporný motor vyráběný podle původního českého patentu unikátní technologií tlakového lití hliníku. V období 1967–1969 rozšířily nabídku čtyřdveřových vozů dvoudveřové verze MBX, po stažení bočního prosklení nabízející nerušený výhled do krajiny. Silnější 51koňová (38,2 kW) jedenáctistovka dosahovala díky hmotnosti jen kolem 800 kg rychlosti 127 km/h. Vůz patří k flotile ŠKODA Muzea od roku 1999.
ŠKODA 110 R Coupé (1971)
V roce 1970 převzaly od topless ikon FELICIA štafetu sportovního modelu neméně oblíbená dvoudveřová „Erka“, tedy kupé 110 R s ladně splývající linií střechy. Česko-německým příhraničím se tentokrát proháněl jeden z posledních vyrobených kusů prvního modelového roku, právě v srpnu slavící 51. narozeniny. Před čtyřmi lety doputoval do muzea, kde renovace vrátila sportovce z Kvasin do vrcholné formy: „dýchá“ přes dvoustupňový karburátor Jikov a zvládne 145 km/h.