Baterie a head-up displeje
I když je flexibilita na lince modelu OCTAVIA vlastně zažitou záležitostí, vyžádala si paralelní výroba MQB a MEB modelů významné úpravy. Celková investice do nich dosáhla 32 milionů eur a změny probíhaly od loňského léta. I přes letošní komplikace způsobené pandemií nemoci covid-19 se pak podařilo přestavbu linky dokončit podle plánu.
„Největší změny jsme provedli přímo na montáži, kde je rozdíl výroby mezi spalovacími a elektrickými vozy nejvíce rozpoznatelný. Zde jsme si museli poradit s novými specifickými MEB díly, které souvisejí s elektromobilem, a dále s celkovou větší hmotností celého e-vozu,“ říká Aleš Bureš. Došlo k přidání taktů na montážní lince a k úpravám v úseku zástavby podvozku, vznikla také nová pracoviště pro zástavbu baterie.
V budoucnu zde bude vedle modelových řad OCTAVIA a KAROQ vyrábět plně flexibilně až 350 vozů řady ENYAQ iV denně.
Nové jsou například technologie pro manipulaci s těžkými bateriemi, zajímavostí je i nové stanoviště pro úpravu head-up displejů. ENYAQ iV totiž přináší jako první model značky ŠKODA nový typ head-up displeje s výrazně větší projekční plochou a prvky rozšířené reality, toto řešení je tedy z výrobního hlediska náročnější než tradiční head-up displej.
Drobné změny se dotkly i statiky samotné výrobní haly. „Provedli jsme drobné úpravy některých nosníků, kompletně jsme však museli prověřit statické rezervy budovy,“ popisuje úkony Aleš Bureš. Velkou pozornost věnovala automobilka při přestavbě i bezpečnosti, zejména v oblasti manipulace s bateriemi. ŠKODA AUTO také zavedla rozsáhlá protipožární opatření a nainstalovala například kamery s termovizí, které neustále kontrolují teplotu ve výrobní hale a spustí alarm, pokud dojde k odchylce.