Masivní kus hliníku
Zatímco jsou kompletovány bateriové moduly a e-boxy, chystá se v druhé části hliníková vana, která tvoří tělo baterie. Při manipulaci s ní přicházejí nejčastěji ke slovu roboti, ale na některých stanovištích tu mají i manuální zálohu, kdyby bylo potřeba z nějakého důvodu robota nahradit.
I samotná masivní hliníková vana přichází od dodavatele, tady na lince je osazena všemi potřebnými prvky, jako jsou různé konektory, těsnění, dorazy, pouzdra šroubů, ale třeba také vnější tepelný štít, který prochází středem vany. Ten chrání celou baterii před teplem z výfuku, který pod ní v této části prochází.
Smontované baterie míří k důkladnému testování.
Když je toto osazení vany kompletní, přichází ke slovu možná trochu nečekaný pomocník: robot, který pomocí vysavače zajistí, že ve vaně nezůstanou nečistoty, které by při provozu mohly způsobovat problémy. Po „vyluxování“ už je vana připravena na takzvanou svatbu. Zatímco v hantýrce výroby celého automobilu jde o fázi, kdy se setkává karoserie s podvozkem a motorem, tady jde o setkání vany se sestavenými bateriovými moduly. Ty opět do vany zakládá robot. Další automat se postará o poměrně složité sešroubování vany a modulů. Těsnění je na podložce, složitost stanice je dána tím, že se nejdříve automaticky spojuje šroub s podložkou.
Po spojení vany a modulů následuje osazení kompletu dalšími komponenty, především okruhem chlazení. Dokončena je také úplná instalace nízkonapěťové kabeláže, vana dostává výplně a vzpěry. Při jejich šroubování tu na lince využívají jedno chytré řešení. „Šrouby pro připevnění vzpěr jsou na speciálním vozíku s váhou, která pozná, že pracovník při montáži daného kusu odebral správný počet šroubů a nikoli třeba jeden navíc, pro zajištění identifikace zapadnutí šroubu do vany,“ popisuje kontrolní mechanismus Otakar Mašek.
Na počátku montáže jsou moduly baterií spojovány do párů, z nich se pak skládají celé bloky baterií.
I další kontrola je pro někoho možná trochu neobvyklá: po zapojení všech konektorů uvnitř baterie a jejich kontrole totiž pracovník na následujícím pracovišti fixou vždy udělá tečku na místě daného spoje na znamení, že spoj pohledem podruhé zkontroloval. „Tato nutnost donutí pracovníka se skutečně na spoj podívat,“ říká Mašek. Pak už zbývá jen osadit a připojit modul s řídicí jednotkou a baterie je připravena na zavření. Víko na vanu dosedá přes dvojí těsnění: gumové a speciální tmel. Šroubování víka k vaně je opět zcela automatizované.