Lak
Není to motor, ani palubní deska. Ani převodovka, nebo dostatek místa na zadních sedadlech. To, co zákazníka upoutá jako první, je lak. Automobilky si proto dávají spousty práce s výběrem toho nejlepšího odstínu, kterým zákazníka nový vůz nejlépe osloví.
Lakování byla, je a bude věda – už jen ten ohromný pokrok, během něhož původní nitrocelulózové laky vystřídaly moderní, vodou ředitelné a ekologicky nezávadné barvy. Nesleduje se ovšem jen chemické složení barev, ale i energetická náročnost samotného procesu lakování. Vždyť každá karoserie nového vozu stráví v lakovně mladoboleslavského závodu přibližně 10,5 hodiny!
Vlastní lak se skládá z několika vrstev, na jejichž vzájemné přilnavosti je závislá celková korozní odolnost karoserie. První technologickou operací je takzvaná předúprava, při níž se odstraňují nečistoty z pozinkovaného plechu karoserie. Poté se vytvoří krystalická fosfátová vrstva, která zaručí dobrou přilnavost následujících vrstev. Na ni se takzvanou elektroforézou nanáší vrstva epoxidové základové barvy, která se síťuje při teplotě 180 °C. Zároveň dochází k vytvrzení všech materiálů, použitých ve svařovně. Lakování pokračuje nanesením ochranné vrstvy těsnicích materiálů a ochrany podvozku, které zabezpečí karoserii proti průnikům vody.