Vůz ŠKODA očima mechanika. Poznáte tyto díly? – 2. část
Spojka, alternátor, klikový hřídel nebo třeba vstřikovače paliva. Každý řidič už tato slova jistě slyšel. Víte ale, jak ve skutečnosti vypadají a fungují? Další díly z rozebraného vozu ŠKODA FABIA COMBI můžete prozkoumat ve druhé části seriálu.
Pod kapotami aut se skrývá svět pozoruhodných zařízení a dílů z oceli, hliníku a dalších materiálů, které inženýři z celého světa už přes 100 let vylepšují k dokonalosti. Dnešní vozy umí díky moderním elektronickým systémům úžasné věci a jejich konstrukce je ve srovnání s minulostí nesrovnatelně bezpečnější. Technický základ vozů se spalovacími motory se však zase tolik nezměnil. O jejich fungování se starají stále tytéž komponenty, byť rok od roku účinnější a propracovanější. Jejich názvy zná skoro každý, málokdy však máme možnost zblízka obdivovat jejich neobvyklé spletité tvary a zvláštní mechanické kouzlo.
ŠKODA Storyboard nabízí možnost se na tyto díly podívat. Fotografie vznikly při rozebírání modelu ŠKODA FABIA COMBI 1.2 TSI DSG, který v dlouhodobém testu německého časopisu Auto Bild najel přes 100 000 kilometrů. Více se o rozebírání tohoto vozu dozvíte zde.
Řídicí jednotka motoru
Tato malá krabička je mozkem motoru. Počítač uvnitř sbírá spoustu dat z čidel v motoru, sání či výfuku a řídí tak chod motoru. U přeplňovaných motorů je funkce řídící jednotky obzvláště důležitá pro optimální chod motoru a turbodmychadla. Bez řídicí jednotky ostatně motor ani nenastartujete.
Turbodmychadlo
Písmeno T v označení motorů TSI značí přeplňování turbodmychadlem. Tmavou částí jsou do něho přiváděny výfukové plyny, které roztáčející turbínu. Ta je krátkým hřídelem pevně spojena s kompresorovou částí, kterou roztáčí. Ta následně nuceně vhání vzduch do motoru. Jelikož se ho tímto způsobem do motoru dostane více než přirozenou cestou, má větší výkon. Turbodmychadlo je extrémně namáhaný díl, který je mazán a chlazen. Pracovní otáčky hřídele přesahují hodnotu 100 000 otáček za minutu.
Spojka
Spojka je velmi důležitý díl a svůj název nemá nadarmo – spojuje (a rozpojuje) totiž motor a převodovku. Každodenně přenáší veliké síly, při citlivém zacházení však přesto může vydržet i stovky tisíc kilometrů. U motoru 1.2 TSI je přitom v průměru velká jen asi 25 centimetrů.
Soukolí převodovky
Ozubená kola uvnitř automatické převodovky DSG jsou uměleckým dílem mechaniky. Mají různou rozteč i sklon zubů a přesto do sebe při bleskurychlém řazení jednotlivých převodových stupňů dokonale zapadají.
Toto je obsah třetí strany (www.youtube.com) . Přístupem k a prohlížením tohoto externího obsahu berete na vědomí, že může docházet ke zpracování osobních údajů ze strany takového externího poskytovatele a potvrzujete, že jste se seznámil/a s podmínkami, jakož i příslušnými informacemi o zpracování osobních údajů www.youtube.com.
Alternátor
Při startování používá vůz energii z baterie, jinak je však hlavním zdrojem elektrické energie v autě právě alternátor. Stejně jako kompresor klimatizace je i on napojen na klínový řemen, a pohání jej tedy motor vozu. Během jízdy zásobuje elektrické systémy a současně dobíjí baterii.
Startér
Startér je malý, ale dostatečně výkonný elektromotor sloužící k prvotnímu roztočení motoru před prvním zápalem. Od začátku používání systémů Start/Stop jsou startéry odolnější a robustnější než dříve a jejich důležitost se bude u hybridních vozů dále zvyšovat.
Sání se vzduchovým filtrem
Motor ke spalování paliva potřebuje čistý vzduch, k čemuž je nezbytný také kvalitní filtr. Ten nasávaný vzduch zbaví všech fyzických nečistot a zároveň zajišťuje správnou propustnost. Rozhodně nesmí motor dusit, protože tím by snižoval výkon.
Chladič
Chladič je skrytý hned za čelní maskou automobilu v tzv. chladičové stěně. V ní najdete nejen chladič motoru, ale ve spodní části také podlouhlý chladič stlačeného nasávaného vzduchu. Hliníkový chladič motoru je však větší a jeho plocha je přesně spočítaná pro potřebný chladící výkon.