4×4 pro větší bezpečí i potěšení z jízdy

4×4 pro větší bezpečí i potěšení z jízdy

Pohon všech kol je u vozů Škoda velmi oblíbený, automobilka ho nabízí v řadě modelů a v několika provedeních. Podívejte se na to, jak funguje a k čemu je vlastně dobrý.

21. 2. 2023 Škoda svět

Škoda u svých modelů s pohonem všech kol používá v zásadě dva různé principy. U aut se spalovacím motorem využívá automobilka tradičně mezinápravovou vícelamelovou spojku, která se stará o připojení zadní nápravy. U elektromobilů pak pohon všech kol obstarává dvojice elektromotorů. Ke standardnímu motoru na zadní nápravě, který pohání všechny modely z rodiny Enyaq iV, se přidává i druhý motor vpředu.

01_group_4x4_f8a39a09_644d4e26 V současné době je na výběr šest modelových řad, včetně čistě elektrických modelů rodiny Enyaq iV, modelů Octavia a Superb, které jsou v nabídce v karosářské verzi liftback a kombi, a SUV Karoq a Kodiaq.

U tradičního řešení dnes používá Škoda v závislosti na modelu mezinápravové spojky páté nebo šesté generace, které se vyznačují nízkým třením a vysokou efektivitou, což má příznivý vliv na spotřebu paliva. Ve většině případů se pohon všech kol připojuje automaticky na základě aktuální potřeby, rozhoduje o tom speciální řídicí jednotka. 

Funguje to tak, že různé senzory neustále sledují parametry jako rychlost otáčení kol, aktuální úhel natočení předních kol, podélné i boční zrychlení auta, pozici pedálu akcelerátoru, otáčky motoru a točivý moment. Na základě těchto dat dovede systém detekovat hrozící prokluz poháněné nápravy a v tom případě vydá mezinápravové spojce pokyn, aby bleskurychle připojila i druhou nápravu – a to v takové míře, v jaké je potřeba. K připojení a přenosu patřičné spočítané porce točivého momentu dochází během několika milisekund. „Výhodou systému je nejen velmi rychlá reakce, ale v poslední generaci také možnost torque-vectoringu a celkově vysoká efektivita, když není pohon 4×4 potřeba,“ říká Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu Škoda Auto

martin-hrdlicka_93187704 Martin Hrdlička
vedoucí vývoje podvozku a agregátu Škoda Auto

Pohon všech kol u elektromobilů rodiny Enyaq iV funguje vlastně velmi podobně, jen tu není mechanické spojení, vše řídí pouze elektronika. Ale ta opět rozhoduje na základě stejných dat jako u vozů se spalovacím motorem. Zadní nápravu vždy pohání synchronní elektromotor s permanentními magnety. „Na přední nápravě používáme asynchronní elektromotor, který v případě, že není využíván, nemá žádné ztráty. To je u elektromobilu velmi důležité, motor spotřebovává energii jen v případě, kdy se skutečně zapojuje do pohonu vozu,“ vysvětluje Hrdlička.

Staré dobré 4x4

Pohon 4×4 byl pro motoristy i konstruktéry automobilů zajímavý už od nepaměti. Nicméně jeho prosazení v praxi kvůli řadě konstrukčních výzev trvalo dlouho. Automobilka Škoda přesto patřila k těm, které začaly s pohonem čtyř kol experimentovat poměrně brzy. První prototypy vznikly už ve 30. letech dvacátého století. Nejprve to byly tři kusy třínápravového autobusu s pohonem dvou zadních náprav. Ve 40. letech se objevily první vozy Škoda s pohonem 4×4. Ve větší míře se ale pohon všech kol začal prosazovat až v moderní historii automobilismu. V roce 1999 uvedla Škoda Auto na trh model Octavia 4×4, přičemž v daném cenovém segmentu tehdy nebyl pohon všech kol vůbec obvyklou záležitostí. I díky tomu se na mnoha trzích a na poměrně dlouhou dobu, než extrémně narostla popularita vozů SUV, stala Octavia 4×4 nejprodávanějším vozem s pohonem všech kol. Na tento model pak navázaly další vozy: v roce 2008 dostal pohon 4×4 poprvé i model Superb (tehdejší druhá generace), v roce 2009 přišlo první novodobé SUV Škoda, typ Yeti. A pak už následovaly dosud aktuální modely: Kodiaq, Karoq a rodina elektromobilů Enyaq iV.

Na počátku 60. let vznikl typ terénní čtyřkolky Škoda 998, zvaný Agromobil, o něco později typ 990. Vyrobeno ale bylo jen několik prototypů, dodnes se zachovaly jen dva.

Náročný vývoj pro větší bezpečí

Ve většině případů se pohon všech kol u vozů Škoda připojuje automaticky. V některých situacích ale může řidič zvolit i specifický jízdní režim. Modely Karoq, Kodiaq, Octavia Scout a Superb Scout mají například off-road režim, který je ideální pro jízdu mimo zpevněné vozovky. Vedle reakcí samotného pohonu 4×4 se mění i charakteristika řazení automatické převodovky (řadí ve vyšších otáčkách), reakce plynového pedálu (jsou méně ostré) i nastavení stabilizačních a asistenčních systémů. Modely Kodiaq a Karoq pak mají i režim pro jízdu na sněhu, kdy je pohon všech kol zapojen neustále a třeba převodovka naopak řadí v nižších otáčkách, než je obvyklé. Elektromobily rodiny Enyaq iV pak mají speciální mód Traction určený pro jízdu na nezpevněném a kluzkém povrchu. Pohon všech kol je u něj opět aktivní od samotného rozjezdu a to do rychlosti až 20 km/h.

Škoda Kodiaq RS hravě zvládá i ledové plochy. 

Cílem pohonu všech kol je zajistit optimální trakci za všech okolností, a to nejen v zimním počasí při jízdě na sněhu nebo na zledovatělé vozovce. Pohon všech kol v takových situacích zajistí, že každé kolo auta musí na vozovku přenášet menší výkon a dovede tak déle trakci udržet. Díky stabilní trakci se zlepšuje ovladatelnost vozu a to má pozitivní vliv na bezpečnost cestujících i ostatních účastníků silničního provozu. Ve výsledku se pro řidiče zvyšuje potěšení z jízdy i na zcela suchých silnicích. „Vůz 4×4 poskytuje větší subjektivní pocit bezpečí, což ovšem může vést k rychlejší a riskantnější jízdě. Pohon jako takový ale není samospásný, fyziku neošálí a řidič by i s ním měl být ostražitý a nepřeceňovat jak možnosti své, tak možnosti auta,“ varuje ovšem Hrdlička.

Aby pohon všech kol fungoval jak má, je potřeba ho náležitě vyladit. Hlavním úkolem pro vývojáře je vyladit řídicí elektroniku, ale řešit musí i konstrukci a zástavbu nových komponent pohonu. „Ladíme hlavně logiku reakcí přenosu momentu na druhou nápravu. Vývojový inženýr musí při návrhu softwaru uvažovat nad rozložením momentu pro přední a zadní nápravu a u vozů se spalovacím motorem řešit i ovládání zadní spojky pro rozdělení momentu na jednotlivá kola nápravy. Musí také počítat se skutečným zatížením dílů celého systému a jejich životností,“ popisuje Hrdlička náročný úkol.

Bohatá nabídka

Škoda má v současnosti v nabídce opravdu bohatou paletu modelů s pohonem všech kol, které se liší karoseriemi, zaměřením i samotným pohonným ústrojím. Stálicí je Octavia 4×4, pohon všech kol dostává i větší Superb. Dále jej samozřejmě mají SUV Karoq a Kodiaq. Ve všech těchto případech si mohou zákazníci vybrat mezi motory spalujícími naftu nebo benzín, u modelů Octavia a Superb je pak pohon všech kol k dispozici v obou karosářských variantách. Vždy je ovšem spojen s automatickou převodovkou. A pohon všech kol také nabízí elektromobily Enyaq iV a Enyaq Coupé iV, modely RS z této elektrické řady jsou pak nejvýkonnějšími vozy Škoda všech dob, systémový výkon u nich činí 220 kW.

Pohon všech kol v motorsportu

Velké úspěchy slaví Škoda Auto s pohonem všech kol i na soutěžním poli. Jeden z nejúspěšnějších soutěžních vozů všech dob, Fabia Rally2, se v loňském roce dočkal nástupce. Nová Fabia RS Rally2 postavená na základech čtvrté generace mladoboleslavského hatchbacku dostala tu nejmodernější a nejpropracovanější techniku, kterou pravidla FIA pro kategorii Rally2 povolují. Součástí tohoto balíčku je i robustní pohon všech kol s mechanickými diferenciály na přední a zadní nápravě. Sílu opět speciálně vyvinutého motoru o objemu 1,6 litru přenáší na všechna kola pětistupňová sekvenční převodovka. Čtveřice testovacích jezdců najezdila při vývoji nového soutěžního speciálu s vozem přes 10 000 ostrých kilometrů. Nový vůz rychle vzbudil zájem zákazníků z celého světa.

149_fabia_rs_rally2_4b802ec0_c82c7224