Digitální služby mají i ve světě automobilů čím dál důležitější roli. Škoda Auto do této oblasti dlouhodobě investuje a zákazníkům nabízí řadu služeb. Ty teď bude nově rozvíjet pod značkou Škoda X.
Nové centrum pro inovace a digitální služby vzniklo z dceřiné společnosti Škoda Auto DigiLab. Nemění jen své jméno, ale hlavně zaměření a především způsob fungování.
„Proměnou společnosti Škoda Auto DigiLab na Škoda X se dostáváme z převážně vývojového prostředí k využití nových technologií v každodenním životě. Škoda X bude jako nová značka samostatně provozovat nově vyvinuté digitální služby a pečlivě naslouchat našim zákazníkům. To nám umožní porozumět přáním klientů, reagovat na ně a poskytovat přesně ty služby, které potřebují,“ vysvětluje změnu Martin Jahn, člen představenstva automobilky pro prodej a marketing.
Martin Jahn člen představenstva automobilky pro prodej a marketing
Změna bude mít pro zákazníky Škoda Auto řadu praktických a pozitivních důsledků. I nadále sice bude Škoda X, tak jako DigiLab, vyhledávat nové příležitosti v oblasti digitálních služeb, víc se ale bude soustředit na jejich produktový rozvoj, prodej zákazníkům a přímou komunikaci s nimi.
Novinkou bude služba Pay to Fuel usnadňující čerpání paliva
„Na této transformaci pracujeme už déle než rok. Z DigiLabu, který měl hlavně objevovat a vyhledávat příležitosti, se měníme v klasickou komerční společnost, která bude zákazníkům služby nabízet a bude se kompletně starat nejen o jejich rozvoj, ale i běžný provoz, rollout, propagaci a jejich podporu,“ říká Jaroslav Pelant, Managing Director Škoda X. Firma se tedy stane hlavním centrem pro digitální služby automobilky.
Jaroslav Pelant Managing Director Škoda X
Chytré služby
V portfoliu Škoda X zůstává většina dosavadních digitálních služeb mladoboleslavské automobilky, s oznámením nového jména ale firma také představila významné novinky. Tou první je služba Pay to Fuel, která zákazníkovi umožní zaplatit za tankování u benzínové stanice prostřednictvím infotainmentu vozu. „Funguje to jednoduše. Zákazník, který má v autě služby konektivity a přihlášené Škoda ID, jednoduše zvolí, u které pumpy se nachází a jaký stojan použije. Pak natankuje a platba již proběhne plně automaticky,“ vysvětluje Pelant. Podobně už funguje třeba služba Pay to Park pro placení za parkování. Pilotní provoz služby Pay to Fuel startuje ve třech zemích a do konce roku by měla fungovat v 11 státech a u 16 000 čerpacích stanic.
Služba Pay to Park už teď umožňuje ve vybraných zemích placení za parkování přímo z infotainmentu vozu.
Další novinkou je služba s názvem Nabídky, tedy nabídky pro zákazníky a řidiče vozů Škoda připravené doslova na míru jejich aktuální pozici. „Čerpací stanice mohou řidiče lákat na slevu, nebo třeba kávu za tankování zdarma. Tahle digitální služba vyžaduje z naší strany intenzivní obchodní aktivitu, bavíme se s každým poskytovatelem služby o tom, co může našim zákazníkům nabídnout,“ popisuje Pelant novinku, která funguje v deseti zemích a momentálně zákazníkům přináší přímo v infotainmentu vozu přes stovku atraktivních nabídek.
Novinkou je služba s názvem Nabídky s nabídkou připravenou na míru aktuální pozici vozu
Zákazníci Škoda Auto si se službou Přístup do vozu mohou nechat doručit zásilku rovnou do kufru auta.
„Obecně to podpoří možnosti rychlého nabíjení elektromobilů i tam, kde není dostatečná kapacita sítě. Úložiště nám také umožní podílet se na obchodování s elektřinou na spotovém trhu. A v neposlední řadě dávají bateriím život na dalších 10-15 let. Teprve poté baterie kompletně zrecyklujeme a získané materiály využijeme pro stavbu baterií nových,“ popisuje Pelant bateriové úložiště, které budou moci využívat nejen zákazníci automobilky.
Bateriové úložiště využívá použité baterie z elektromobilů Škoda.
Obecně je cílem Škoda X nejen digitální služby provozovat a rozvíjet, ale především ukázat zákazníkům, že mít služby konektivity v autě je výhodné a dává to pro ně smysl. „V současnosti je tato nabídka služeb trochu roztříštěná a my chceme ukázat, že tu máme celý ekosystém, který skvěle funguje a usnadňuje zákazníkovi život,“ říká Pelant a popisuje i příklad z praxe. Zákazník si večer naplánuje trasu na další den, najde si na trase nebo v cíli výhodné nabídky, které by chtěl využít. Ráno usedne do auta, trasu bude mít automaticky v navigaci. V cílové destinaci pak zaparkuje a díky službě Pay to Park nemusí hlídat dobu parkování. Parkování jednoduše zaplatí z infotainmentu vozu, v případě potřeby prodlouží přes mobil a jakmile zákazník s autem odjede, parkování se automaticky ukončí. V průběhu parkování, kdy auto aktivně nevyužívá, si ale řidič do auta může nechat doručit třeba balíček z eshopu.
Mezi zavedené služby Škoda X patří peer-to-peer půjčování aut HoppyGo.
„Různé podobné služby samozřejmě existují samostatně. My ale chceme vytvořit celý funkční ekosystém, který bude mít řadu výhod už jen proto, že data, která jsou k dispozici přímo z vozu, jiné služby mít prostě nemohou,“ dodává Pelant.
Sledujete uvedení Škoda X (anglicky):
Toto je obsah třetí strany (www.youtube.com) . Přístupem k a prohlížením tohoto externího obsahu berete na vědomí, že může docházet ke zpracování osobních údajů ze strany takového externího poskytovatele a potvrzujete, že jste se seznámil/a s podmínkami, jakož i příslušnými informacemi o zpracování osobních údajů www.youtube.com.
Proč Škoda X
Písmeno X v názvu nové divize není náhodné. Samotné je totiž obsaženo v anglických výrazech, které mají s podstatou Škoda X hodně společného. Najdeme ho ve slovech eXplore, eXpand, eXtra nebo třeba ve výrazu eXciting eXperience. Název tak naznačuje že Škoda X má za úkol vytvářet a rozvíjet nové služby, které mají zákazníkům přinášet skvělou zkušenost. „X je ale také svým způsobem symbolem neznáma. Řada služeb, které vymýšlíme, jsou samozřejmě v počátku tajné. V matematice je písmeno X symbolem pro neznámou,“ zamýšlí se David Beška, který má na starosti marketing Škoda X. Více významů má písmeno X i v samotné grafické podobě loga Škoda X. „Viditelná šipka v logu zobrazuje, že naše služby posouváme dopředu a díváme se do budoucnosti. To, že je X v našem logu rozdělené na jednotlivé části znamená, že skládáme jednotlivé díly ekosystému dohromady a vytváříme tak pro zákazníky funkční celek,“ dodává Beška.