Tento vůz kdysi předběhl svou dobu. Existuje v jediném exempláři. Nyní je po náročné rekonstrukci znovu plně funkční jako před 80 lety. Seznamte se: ŠKODA 935 Dynamic.
Tento vůz je jediný na světě. Vznikl jako výstavní prototyp, odjezdil si své na silnicích a nakonec se dostal do muzea, kde mu vrátili původní krásu a lesk. Po desítkách let se tak mohl na silnice znovu vrátit.
„Je to pocit radosti z dobře odvedené práce a úlevy, že se podařilo zachránit něco dalšího z díla našich předků pro další pokolení,“ popisuje koordinátor restaurátorské dílny ŠKODA Muzea Michal Velebný, s jakými pocity se restaurátoři loučili s unikátem. Ten pod jejich rukama po několik let získával podobu, v jaké ho mohli obdivovat milovníci motorismu ve 30. letech.
Kapkovitá karoserie byla navržena přesně v souladu s tehdejšími teoretickými aerodynamickými principy ustavenými Paulem Jarayem, designérem vzducholodí Zeppelin a bývalým asistentem na pražském Českém vysokém učení technickém.
Toto je obsah třetí strany (www.youtube.com) . Přístupem k a prohlížením tohoto externího obsahu berete na vědomí, že může docházet ke zpracování osobních údajů ze strany takového externího poskytovatele a potvrzujete, že jste se seznámil/a s podmínkami, jakož i příslušnými informacemi o zpracování osobních údajů www.youtube.com.
AERODYNAMICKÝ TVAR, MOTOR VZADU
ŠKODA 935 Dynamic byla jedním z prototypů, které automobilka vyvinula ve 30. letech 20. století v rámci svého „aerodynamického programu“, kterému věnovala velkou péči. ŠKODA tehdy patřila k průkopníkům aerodynamické optimalizace v automobilovém průmyslu.
V té době vzniklo několik progresivních kompaktních aut s motorem u zadní nápravy. Jejich bionické karoserie s nízkým aerodynamickým odporem seděly na pevném páteřovém rámu s podvozkem s nezávisle zavěšenými koly a dobře vyváženým plochým čtyřválcem.
A proč byl motor uložený vzadu? Designéři tehdy velebili jeho technické výhody – byl kompaktní, zatížením poháněné nápravy pomáhal při šplhání do kopců, nepřenášel vibrace na prominentní zadní sedačky a ani nevypouštěl do kabiny nepříjemné horko, zápach a hluk z motorového prostoru, jak bylo u tehdejších aut s motorem před posádkou zvykem.
AUTO PRO DÁLNICE
ŠKODA 935 Dynamic se ukázala světu na autosalonu v Praze v dubnu roku 1935. Její kapkovitá karoserie byla navržena přesně v souladu s tehdejšími teoretickými aerodynamickými principy ustavenými Paulem Jarayem, designérem vzducholodí Zeppelin a bývalým asistentem na pražském Českém vysokém učení technickém. Malá ocasní ploutev měla pomáhat kompenzovat poryvy bočního větru, které by jinak mohly lehké auto destabilizovat, a také držet směr při rychlostech kolem 130 až 140 km/h. Aerodynamická ŠKODA tak vizionářsky předpověděla budoucnost vysokorychlostní dálniční sítě.
Ve srovnání se soudobými i mladšími následovníky konceptu s motorem vzadu nabídla ŠKODA 935 Dynamic lepší rozdělení hmotnosti mezi obě nápravy. Plochý čtyřválec OHV byl umístěn před zadní poháněnou nápravou, nádrž byla uprostřed a chladič úplně vpředu. Dvoulitrový motor s hliníkovou klikovou hřídelí a ocelovými vložkami válců plněný dvěma karburátory Zenith 26 VEI vyvinul 55 koní (40,5 kW) při 3 500 ot./min.
Auto s celkovými rozměry 4 860 x 1 680 x 1 540 mm s rozvorem 3 200 mm a rozchodem 1 250/1 300 mm vpředu/vzadu nabízelo interiér dost prostorný pro pět cestujících. Přední část byla konstruována jako deformační zóna se 300litrovým zavazadlovým prostorem a naplocho uloženým rezervním kolem – pneumatika se měla chovat jako dodatečný nárazník. Mimochodem, benzinová nádrž s objemem 40 litrů byla součástí velmi tuhého centrálního nosníku páteřového rámu.
Aerodynamický prototyp ŠKODA 935 Dynamic vizionářsky předpověděl budoucnost vysokorychlostní dálniční sítě. Malá ocasní ploutev měla pomáhat kompenzovat poryvy bočního větru při rychlostech kolem 130 až 140 km/h.
TOVÁRNA, FARMÁŘ, MUZEUM
Jediný přeživší, ne-li dokonce jediný vyrobený exemplář vozu ŠKODA 935 Dynamic z pražského autosalonu roku 1935, byl plně pojízdný a sloužil jako tovární vývojový prototyp. Až po čtyřech letech, v létě 1939, ho prodali soukromému zákazníkovi z Mladé Boleslavi. Později brázdil silnice Slovenské republiky v rukou zemědělce z Banské Bystrice, který pak tento unikátní historický kousek v roce 1968 nabídl nově založenému Muzeu ŠKODA.
Čtyřválec typu boxer s rozvodem OHV a objemem 1 995 cm3 (Ø 84 x 90 mm) produkoval 55 koňských sil (40,5 kW) při 3 500 ot./min. a byl umístěný před zadní hnanou nápravou.
Celkové rozměry vozu ŠKODA 935 Dynamic byly 4 860 x 1 680 x 1 540 mm s rozvorem 3 200 mm a rozchodem 1 250/1 300 mm vpředu a vzadu, takže nabízel dostatek prostoru pěti cestujícím.
Na výstavě klasických aut Rétromobile v Paříži (únor 2014) byla ŠKODA 935 Dynamic představena jako rozpracovaný restaurační projekt těsně před lakováním.
V muzeu se unikátní vůz dočkal své původní podoby. Složitá renovace trvala 6 let. Restaurátorům pomohlo, že vůz byl zachovalý v takřka původním stavu. Jen lakování a přístrojová deska měly jinou podobu než v roce 1935. Originální vzhled byl také dobře zadokumentován na dobových fotografiích, takže pracovníci restaurátorské dílny měli dostatek vodítek ke své práci.
„Nejsložitější byla renovace karoserie, která je kombinací hliníkového a ocelového plechu,“ říká Michal Velebný z restaurátorské dílny ŠKODA Muzea. Při náročné práci přálo restaurátorům i trochu štěstí. Na vnitřní straně jednoho sloupku objevili původní barvu. Mohli tak vozu vrátit odstín, který měl při premiéře na pražském autosalonu.
Unikátní ŠKODA 935 Dynamic znovu může okouzlovat ostatní řidiče na silnicích. „Nejraději mám tu eleganci, s jakou pluje krajinou. Z detailů pak ozdobné prvky na krytech zadních kol,“ přidává Velebný svůj pohled na jedinečný vůz, kterému pomohl k návratu do původní krásy.
VOZY ŠKODA S MOTOREM VZADU ŠKODA 1000 MB
Vůz ŠKODA s motorem vzadu se dočkal sériové výroby v roce 1964 v podobě modelu 1000 MB s novátorskou samonosnou karoserií. Jedno z nejlepších evropských aut ve třídě do jednoho litru bylo obdivováno i pro svůj moderní hliníkový motor. Celkem se mezi roky 1964 a 1990 díky následovníkům, modelu 1000 MB a stovkové řadě, vyrobilo kolem dvou a půl milionu vozů ŠKODA s motorem vzadu.