Box na střechu? Nejlépe dozadu a doprostřed
Někdy prostě ani obří zavazadlový prostor nestačí. A když je zavazadel opravdu hodně, přijde vhod i přídavný box. Pro přepravu kol jsou pak speciální nosiče prakticky nutností. Taková přeprava nákladu má ale svá pravidla. Důležitým tématem je vedle bezpečnosti i spotřeba paliva nebo dojezd. Dodatečný náklad přepravovaný vně vozu totiž ovlivňuje aerodynamiku auta. A to sebou nese zvýšení spotřeby, hluku a také nutnost zajistit, aby přepravovaný náklad „neuletěl“.
Zásadní je náklad správně a bezpečně upevnit.
„Zásadní je používat schválené a řádně homologované příslušenství a náklad na něj bezpečně upevnit,“ upozorňuje Dušan Matěásko, který se ve Škoda Auto zabývá příslušenstvím. Se správnou instalací nosičů pomůže návod k obsluze. Řidič také musí zajistit, aby se žádná část nákladu neuvolnila. „Veškeré odnímatelné vybavení musí být přepravováno ve voze,“ upozorňuje Matěásko na nutnost například z jízdního kola do auta uložit lahve na pití, cyklopočítač nebo dětskou sedačku.
Nosič kol na tažném zařízení za vozem ovlivňuje aerodynamiku méně než nosič na střeše.
Dodržet je potřeba i další pravidla. „Vždy je nutné dodržet limity pro zatížení střechy auta nebo tažného zařízení, dodržovat maximální dovolenou rychlost a při zastavení kontrolovat upevnění nákladu,“ vyjmenovává Matěásko. Nezapomeňte, také že nosič na tažné zařízení zakryje registrační značku, tu je proto potřeba umístit dozadu na nosič. V některých zemích je k tomu potřeba třetí tabulka, kterou úřady vystaví na požádání, jinde (třeba v domovské zemi Škoda Auto, České republice) stačí přemístit tabulku ze zádi automobilu.
Autorizovaná jistota
Že bude příslušenství vhodné pro daný vůz řidič nejsnáze zajistí tak, že ho pořídí přímo od automobilky nebo autorizovaných dealerů. Škoda ve svém e-shopu nabízí například střešní nosiče, držáky kol, lyží a boxy a také tažná zařízení a nosiče na tažné zařízení.
Tažná zařízení na modely Škoda si lze stejně jako další vybavení pořídit na autorizovaném e-shopu.
„Škoda Auto nabízí příslušenství, které splňuje veškeré legislativní požadavky a má příslušné certifikáty,“ vysvětluje Matěásko a dodává: „Produkty jsou testovány podle přísných koncernových požadavků na bezpečnost, životnost a funkčnost.“
Že je ověřené příslušenství nutností dokazují právě některé bezpečnostní požadavky. Střešní systémy například musí splnit standard tzv. CityCrash, při kterém se nesmí mimo jiné z nosiče přetíženého o +20 % oproti maximální povolené hmotnosti uvolnit při nárazu žádný předmět nebo část těžší něž 10 gramů.
Dozadu a doprostřed
„Výrobky Škoda Originální příslušenství také při vývoji podrobujeme aerodynamické optimalizaci pomocí počítačových simulací a v konečné fázi i měřením výrobků na vozech v aerodynamickém tunelu,“ vysvětluje další výhodu originálního příslušenství Jan Jagrik, vedoucí oddělení vývoje aerodynamiky vozů.
Simulace rozdílu aerodynamiky vozu bez nosiče a s kolem umístěným na střeše
Oblasti s jinou než červenou barvou na vizualizacích představují odpor. Je tedy zjevné, jak negativně se v tomto ohledu projevuje umístění předmětu na střechu.
Spotřebu vnější náklad ovlivňuje vždy. „S ohledem na spotřebu je lepší využít přepravu nákladu za vozem, tedy nosič jízdních kol na tažném zařízení nebo úložný box na tažné zařízení,“ říká Jagrik. Takto umístěný náklad totiž nezasahuje do čelní plochy vozu a tedy ovlivňuje aerodynamiku a celkový jízdní odpor vozu méně než náklad na střeše.
Jan Jagrik
vedoucí oddělení vývoje aerodynamiky vozů
„Když už je pro přepravu nutné použít střešní box, pak je nutné ho umístit co nejvíce dozadu, ale zároveň tak, aby šly otevřít páté dveře vozu,“ radí Jagrik. „Z hlediska aerodynamiky je lepší volit spíš úzký a dlouhý box než box široký a krátký,“ dodává. Roli hraje i to, kde je na střeše střešní box umístěn. Nejlepší je to v ose vozu, tedy uprostřed, nikoli spíš na levé, nebo pravé straně. Umístění v ose totiž zajišťuje stejnoměrnou citlivost na boční vítr.
Tažná zařízení na modely Škoda si lze stejně jako další vybavení pořídit na autorizovaném e-shopu.