Modely Laurin & Klement: auta s tradicí a nádechem luxusu
Než začala od roku 1925 používat jméno Škoda, jmenovala se mladoboleslavská automobilka po svých zakladatelích: Laurin & Klement. Dnes toto označení náleží exkluzivně vybaveným verzím vozů Škoda.
V případě provedení Laurin & Klement však jde především o jejich specifický design a špičkovou výbavu. V té nechybí ani komfortní prvky, jako vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla s masážní funkcí a další prvky, které v jiných provedeních typu Enyaq k dostání nejsou. V interiéru si u nich může zákazník vybrat z provedení L&K Shell s koženým čalouněním v béžové barvě, nebo verze L&K Black s černým koženým čalouněním.
Elegance a harmonie
Design exteriéru i interiéru auta dostal několik luxusních detailů, například osvětlená maska Crystal Face se 131 diodami má chromovaný rámeček a detaily vozu jako kryty zrcátek či prvky na náraznících a difuzoru jsou vyvedeny v exkluzivní barvě šedá Platinum. „I díky těmto detailům a dalším detailům v interiéru působí modely Enyaq L&K hodnotně a velmi harmonicky,“ popisuje přínos designových změn Markéta Kalíková, designérka z týmu Color & Trim.
Ona elegance a harmonie je něco, na co se designéři v případě modelů Laurin & Klement soustředí nejvíce. „Každou výbavu musí designér řešit se stejným zaujetím a pravidly. Každá úroveň výbav používá jiné materiály pro sedačky, výplně dveří a dekorové díly. Směrem k vyšším výbavám můžeme použít hodnotnější materiály a pro provedení L&K používáme samozřejmě to nejlepší. Zároveň je tu trochu více možností začlenit více různých detailů jako jsou nápisy, výšivky či prošití,“ naznačuje Kalíková, čím se z hlediska filosofie designu nejluxusnější verze modelů Škoda od ostatních liší.
Ve vozech s označením Laurin & Klement tak najdeme špičkové materiály, logo Laurin & Klement na sedačkách (to je v současnosti provedeno vyšíváním), logo na volantu, speciální dekorační díly ve dveřích a na přístrojové desce, loga v exteriéru vozu, nebo třeba kola v exkluzivním designu. „Při návrhu těchto detailů nás inspirují konkrétní vozy a prvky, které byly použity jak v dávné minulosti, tak u modernějších vozů Škoda L&K z posledních desetiletí,“ vysvětluje Markéta Kalíková.
Markéta Kalíková Color & Trim tým
Bohatá historie
Kromě elektrických SUV nabízí Škoda v současnosti špičkovou výbavu Laurin & Klement i pro své tradičnější vlajkové lodě, tedy SUV Kodiaq a také kombi a liftback Superb. Superb je z tohoto pohledu jedním z nejtradičnějších Laurin & Klement modelů, tento exkluzivní výbavový stupeň byl k dispozici u všech doposud vyráběných generací vozu. První Superb Laurin & Klement se představil už v roce 2006 a nechybí ani u současné, čtvrté generace. Z vozů SUV dostal výbavu Laurin & Klement jako první model Yeti, vyráběl se v této verzi v letech 2012 – 2017.
Nejbohatší historii s výbavou Laurin & Klement má ze současných vozů Škoda modelová řada Octavia. Ta se v provedení Laurin & Klement představila už v roce 1999. Výbava L&K se pak dala u modelu Octavia pořídit do roku 2020, tedy do konce výroby třetí generace.
Interiér modelu Škoda Octavia třetí generace ve verzi Laurin & Klement
Úplně prvním vozem, který se v provedení Laurin & Klement vyráběl, byl model Felicia a to jak ve variantě hatchback, tak kombi. Felicia Laurin & Klement se světu představila v roce 1995 a stejně jako model sám, který už vznikal pod taktovkou koncernu Volkswagen, ukázala ambice české automobilky k růstu doslova ve všech ohledech. Felicia Laurin & Klement měla opravdu výjimečnou výbavu, byl to například první novodobý vůz Škoda s koženým čalouněním, které je od té doby pro vozy s výbavou L&K typické.
Škoda Felicia ve verzi Laurin & Klement
Škoda Felicia ve verzi Laurin & Klement
Škoda Felicia ve verzi Laurin & Klement
Specialitou auta byl také tmavě modrý lak s perleťovým efektem, poprvé dostal moderní vůz Škoda i nárazníky a kryty zrcátek v barvě karoserie. A jedinečná byla i litá kola s retro designem. Ve výbavě vozu pak nechyběly čelní airbagy, ABS, vyhřívání sedadel, nebo elektrické ovládání zrcátek. Celkem vzniklo tohoto výjimečného vozu jen 3 806 kusů, 1 477 hatchbacků a 2 329 vozů kombi.