Náklady na převoz mohou vyskočit
Jak potvrzuje Michal Velebný, vedoucí restaurátorské dílny mladoboleslavského ŠKODA MUZEA, sběratelé často úspěšně kupují vozy v Srbsku nebo ve Francii. Většinou jsou ovšem ve stavu, který vyžaduje rozsáhlé opravy, často náhradu celých součástí, a tedy také značné investice, navíc často jsou tyto vozy v nekompletním a nepůvodním stavu.
Akvizice v geograficky vzdálenějších oblastech se s ohledem na přepravní náklady, do kterých musíte započítat případně i clo a DPH, vyplatí spíš u raritních provedení nebo vozů dochovaných v mimořádně původním stavu nebo se zajímavou historií.
Třeba novozélandský předchůdce moderních vozů SUV TREKKA s technikou vozu ŠKODA OCTAVIA SUPER se do Evropy nevyvážel, ale vzhledem ke své výjimečnosti a českým kořenům obohatila TREKKA během uplynulých tří let nejméně sedm českých sbírek, včetně kolekce ŠKODA MUZEA.
Zájem jak na horské dráze
Už si představujete, jak v garáži leštíte nějaký parádní historický kousek? Vraťme se z říše snů na zem. Kompletní, profesionální renovace historického vozidla představuje sama o sobě investici v řádu vyšších statisíců korun. Připočteme-li k tomu pořízení vozu ve stavu před renovací, vyšplhají se náklady nad reálnou tržní cenu auta.
Nemělo by se podceňovat ani konzervování a garážování vozidla, ideálně v klimatizované hale se stálou vlhkostí a odpovídajícím zabezpečením, čemuž odpovídají „provozní“ náklady, nemluvě o pojištění proti krádeži.
Renovace vozu ŠKODA FAVORIT
Jak upozorňuje Michal Velebný, u čerstvých veteránů, automobilových třicátníků typu ŠKODA FAVORIT, jsou navíc patrné výrazné výkyvy v tržních cenách. „Stačí třeba, aby některá z modelových řad slavila kulaté výročí nebo se v médiích propíral konkrétní exemplář nabízený za nevídaně vysokou cenu, a zvedne se vlna poptávky. Po jejím odeznění ochladne zase i zájem kupujících,“ popisuje Michal Velebný vývoj na trhu. Během uplynulých tří let tak vývoj cen třeba automobilů RAPID nebo FAVORIT připomínal jízdu na horské dráze.
Petr Ort hodnotí celkový investiční potenciál veteránů následovně: „Existuje objektivní předpoklad stálého růstu cen ve střednědobém a dlouhodobém horizontu, zaručeně vyšší než u akcií nebo dluhopisů. U těch navíc zůstává jediným dokladem o vlastnictví údaj na elektronickém účtu. Historický automobil poskytuje i porci osobní radosti, nejen při projížďkách krajinou.“