Skryté tváře designu: zařídí, abyste si s autem rozuměli

Skryté tváře designu: zařídí, abyste si s autem rozuměli

Jejich práci potkáváte za volantem denně, aniž byste si to nejspíš uvědomili. Designéři z HMI týmu totiž pracují na tom, aby se vám vůz značky ŠKODA dobře používal.

5. 8. 2021 Škoda svět DESIGN

Kontrolky na palubní desce, piktogramy na tlačítkách, přístrojový štít, nebo to, jak vypadá a funguje uživatelské prostředí infotainmentu. To vše a mnohé další detaily musí někdo navrhnout. Ve ŠKODA AUTO to má za úkol mladý tým HMI designu, který vznikl zhruba před pěti lety. Dnes v něm pracuje osm lidí. Tým nenavrhuje ony samotné páčky, tlačítka nebo infotainment, ale to, jak jednotlivé prvky vypadají a reagují na uživatelské pokyny.

Designéři z HMI týmu ŠKODA AUTO. Designéři z HMI týmu ŠKODA AUTO s konceptem VISION iV

Téma HMI (human-machine interface), tedy rozhraní mezi člověkem a strojem, se začalo v automobilkách intenzivně rozvíjet až relativně nedávno s nástupem digitalizace, která přinesla posun od tradičních „budíků“ v kapličce a obligátního rádia. Toto rozhraní se totiž stává jednou z důležitých součástí identity značky. „Zároveň jsou oblasti uživatelského prostředí a uživatelské zkušenosti oblastmi s obrovským potenciálem inovace, můžeme zde tvořit budoucnost a pochopit potřeby uživatelů,“ říká Federico Fachini, vedoucí HMI designérů.

GIFInfotainment SUV ŠKODA ENYAQ iV reaguje na zvyklosti a potřeby uživatelů.

Nová logika ovládání

To, na čem HMI tým dnes pracuje a čeho chce dosáhnout, tak uvidíme naplno až v některých budoucích modelech vozů ŠKODA. „Pracujeme na zbrusu novém řešení, které podpoří identitu značky a které vychází z potřeb našich zákazníků. Umožňuje nám to nová koncernová strategie v této oblasti,“ říká Federico. A prý se máme na co těšit. „Náš tým navrhl zcela novou logiku, novou strukturu, která usnadní ovládání prvků auta,“ vysvětluje. Dočkáme se tak moderního řešení založeného na možnosti přizpůsobit si prostředí podle vlastních preferencí a také s možností instalace aplikací.

Propojení mezi člověkem, mobilem a vozem je dnes již standardem. Propojení mezi člověkem, mobilem a vozem je dnes již standardem.

Při svých návrzích logiky a vzhledu systémů interakce s řidičem a posádkou spolupracuje HMI tým s dalšími odděleními, která mají na starosti další části: třeba přístrojový štít, infotainment nebo hlasové ovládání auta. Ale práce jde i dál, designéři HMI spoluvytváří vizuální identitu značky i v dalších oblastech, například u mobilních aplikací nebo webových stránek.

Zároveň musí tým všechna svá řešení vyvíjet s ohledem na zákazníky po celém světě. „Zvyky a potřeby zákazníků v Číně, Indii, Německu, Británii nebo Itálii se výrazně liší, nicméně my musíme zachovat jednotnou tvář a logiku. Vždyť iPhone je všude taky vlastně ten samý iPhone, něco podobného je náš úkol,“ vysvětluje Federico Fachini. K tomu má k dispozici sehraný tým. „Nestačí jen mít grafické designéry. Jde o to, aby lidé v týmu měli různé znalosti, schopnosti a zkušenosti. Je to jako ve fotbale, kde má každý hráč také trochu jiný úkol,“ usmívá se Federico.

741_23_SKO_SB_banner_Design_CZ_441a2d87

Osmička HMI designérů ŠKODA AUTO

Federico Fachini

Vedoucí HMI týmu ŠKODA AUTO se narodil v Miláně a studoval ve Švýcarsku. Pracoval v automobilkách, vyzkoušel si ale i kariéru designéra na volné noze. „Na druhou stranu se mi vždy líbila i práce v automobilce,“ říká. Od roku 2007 tak pracuje právě pro ŠKODA AUTO. Nejprve působil v designu exteriéru, pak v oddělení Color & Trim a před pěti lety stál u vzniku HMI týmu, který od roku 2017 vede. „Tehdy jsme byli tři, dnes je nás osm a máme před sebou hodně práce,“ říká a dodává: „Rád zjišťuji, jaké jsou skutečné potřeby zákazníků, to jsem se naučil během své kariéry na volné noze. A dnes se nám to, myslím, opravdu hodí.“ Sám pak říká, že jeho hlavní rolí v týmu je zajistit jeho „hráčům“ potřebný klid na práci. „Jsem tu pro ně. Týmu dávám hodně svobody, ale také hodně zodpovědnosti,“ dodává.

Federico-Fachini

Ján Rehák

Ve ŠKODA AUTO začínal jako UI designér v oddělení interiérového designu. To bylo ještě před vznikem HMI týmu, který spoluzakládal a kde dnes v práci UI designéra pokračuje. „Momentálně je naším hlavním úkolem dotvořit takzvaný design systém, který určí pravidla vizuální identity a logiky struktury nejen na displejích ve voze, ale u všech digitálních produktů ŠKODA AUTO,“ říká. To podle něj výrazně usnadní a urychlí vývoj konkrétních řešení. 

Jan-Rehak

Daniel Hájek

Zodpovídá za návrh vizuálního stylu a spolupracuje na tvorbě koncepčních vozů. „U těch si můžeme vyzkoušet naše představy a postupně je sladit s tím, co vyhovuje zákazníkům,“ říká Daniel, který je také jedním ze zakládajících členů HMI týmu. Podle něj je testování se zákazníky nesmírně důležité a tým se mu hodně věnuje. Některé testy probíhají interně, jiné se skutečným vzorkem zákazníků. „Na základě těchto testů děláme ve vizuálním stylu potřebné změny. Když třeba něčemu v testech drtivá většina zákazníků nerozumí, musíme to přepracovat do srozumitelnější podoby,“ vysvětluje.

Daniel-Hajek

Wojciech Piekarczyk

Zjednodušeně řečeno řeší Wojciech Piekarczyk animace. „Ty zatím často chyběly, ale jsou důležité. Animace mohou pomoci uživateli pochopit logiku ovládání, konkrétní funkce a další drobnosti. Nesmí ale na druhou stranu odvádět pozornost,“ vysvětluje, že je jeho práce určitým balancováním na poměrně těžko identifikovatelné hraně. Součástí jeho práce jsou také vítací a tzv. goodbye animace, které může uživatel pozorovat třeba při odemčení auta. Pracoval i na animaci digitální asistentky Laury.

Wojtek-Piekarczyk

Rex Sander

Svou práci skromně popisuje jako tu nejjednodušší v týmu. „Mám na starosti vizualizaci,“ říká. Co se za tím skrývá? Vlastně vykreslování všech informací a ovládacích prvků, což už tak jednoduché není. „V autech pracujeme s hardwarem, který je výrazně slabší než u počítačů nebo mobilních telefonů,“ vysvětluje a dodává, že to má své důvody z hlediska vývojového cyklu i nároků na spolehlivost. To ale podle Rexe neumožňuje využívat tak bohaté grafické prvky. „Musím tedy hledat řešení, která nám umožní dosáhnout krásných výsledků i se současným hardwarem,“ upřesňuje. Jednou z cest je podle něj silný kontrast prvků a také trocha barev.

Rex-Sander

Matej Dubiš

Ve ŠKODA AUTO se ocitl díky spolupráci automobilky s Fakultou architektury a designu v Bratislavě. V HMI týmu je jakýmsi propojovacím článkem s kolegy, kteří pracují na ergonomii vozu, tedy těmi z oddělení architektury interiéru. Jeho úkolem je zajistit, aby srozumitelné byly i veškeré „nedigitální“ ovládací prvky vozu, tedy tradiční tlačítka, páčky a další ovladače. „Děláme auta pro široké spektrum zákazníků, většinou ale ty tradičněji zaměřené. Proto chceme fyzické ovládací prvky zachovat, ale neznamená to, že nebudeme i v tomto ohledu přinášet inovace,“ říká Matej.

Matej-Dubis

Klára Sejkorová

Původně Klára v týmu HMI začínala jako designérka ikon, dnes má však na starosti kompletní provedení přístrojového štítu. Ten je čím dál častěji plně digitální. „Mým úkolem je zajistit, aby se na něm přehledným způsobem zobrazovaly všechny potřebné informace. Aby například kontrolky řidiče nijak zásadně nerušily, ale zároveň aby byly jasně viditelné a srozumitelné,“ vysvětluje. Klára tak řeší některé zapeklité detaily: Potřebuje řidič na digitálním přístrojovém štítu mít neustále zobrazeno počítadlo celkového počtu najetých kilometrů? Nebo ho stačí zobrazit jen v některých situacích? A ve kterých? „Celkové provedení pak doprovázím až do fáze výroby,“ dodává Klára.

Klara-Sejkorova

Aneta Kalousová

Práci s ikonami převzala po Kláře Aneta, nejčerstvější člen HMI týmu ŠKODA AUTO. „Ikony jsou všude kolem nás, mnohdy jim vlastně ani nevěnujeme pozornost. Ale o to jde. Mají zcela jasně a srozumitelně vyjadřovat svou funkci, v tom jsou pak svým způsobem nenápadné,“ popisuje Aneta základní filosofii. Ikony v autech značky ŠKODA mají podle ní mít jednotný styl, přitom musí být možné je postupně modernizovat. „Hodně nás v tomto ohledu zajímají praktické zkušenosti zákazníků,“ podotýká.

Aneta-Kalousova

Související články Na základě štítků: 2021, design, interiér