10 tipů, jak ušetřit palivo

10 tipů, jak ušetřit palivo

Ačkoli jsou spalovací motory stále výkonnější, díky moderním technologiím zároveň vyžadují méně paliva. Stále však záleží na tom, jak jezdíme: necitlivá jízda může průměrnou spotřebu zvednout až o několik litrů, aniž by se zásadně zvýšila průměrná rychlost jízdy. Přečtěte si deset rad, díky kterým můžete na palivu výrazně ušetřit.

2. 11. 2017 Škoda svět INOVACE & TECHNOLOGIE

1. Nevozte zbytečnosti

Každý kilogram, který vezete zbytečně, zvyšuje spotřebu. Byť třeba jen nepatrně. Z auta proto vždy vyndejte nepoužívané dětské sedačky či pozapomenutá zavazadla. Ještě důležitější je demontovat držáky na kola, lyže či celou „rakev“ ze střechy vždy, když je zrovna nepotřebujete. Krom hmotnosti totiž zásadně zvyšují i aerodynamický odpor, který má na spotřebu ještě zásadnější vliv. Nemluvě o hlučnosti, kterou dokáží během jízdy vyprodukovat.

1x-kopie-2
2. Nevypínejte Start-stop systém

Tento systém, nedílná součást výbavy moderních vozů, má svůj přínos pro omezení spotřeby. Je zbytečné jej vypínat: motory ŠKODA jsou na něj plně připraveny a upraveny tak, aby časté starty neovlivnily negativně jejich životnost. Přidáme malý tip: Čekáte-li někde delší dobu, například na železničním přejezdu, může se vyplatit vypnout motor úplně – tlačítkem či klíčkem –, protože jinak se po pár minutách stání na Start-stop motor automaticky znovu spustí. Je to proto, že vozu po několika minutách jeho nečinnosti dojde zásoba elektrické energie pro pohon spotřebičů a dalších palubních systémů.

03x-2
3. Nenechávejte vůz zahřát na místě, raději se vydejte na cestu

Nezahřívejte motor chodem na volnoběh. V tomto režimu se totiž motor zahřívá jen pomalu, protože nemusí produkovat téměř žádný další výkon než pro pohon sama sebe a tudíž i teploty v něm narůstají velmi pomalu. Daleko lepší je rovnou vyrazit na cestu a prvních pár kilometrů absolvovat s lehkou nohou. Optimální spotřeby dosahuje až plně zahřátý motor, takže ušetříte na palivu i zvýšíte jeho životnost.

3-2

4. Jezděte ustálenou rychlostí

Pokud to provoz dovolí, jezděte ustálenou rychlostí bez přílišného zrychlování či zpomalování. Při brzdění přichází vniveč spousta energie, kterou motor musel předtím vynaložit na vyvinutí aktuálního jízdního tempa. Jízda ustálenou rychlostí dovolí běžet motoru v optimálním režimu, přičemž některé z motorů ŠKODA umí v takovém režimu díky systému ACT odpojit dva ze čtyř válců a tím dále snižovat spotřebu.

02x-2
5. Kontrolujte pneumatiky

Systém sledování tlaku v pneumatikách ŠKODA TPM (z anglického Tyre Pressure Monitoring) to dnes sice už dělá za vás, přesto není od věci tlak v pneumatikách čas od času zkontrolovat. Malou ztrátu tlaku totiž TPM občas nezaznamená, přitom i ta může mít negativní vliv na spotřebu a jízdní vlastnosti. Pokud se navíc chystáte na dovolenou a vůz plánujete zatížit naplno, je nutné pneumatiky dohustit na hodnoty odpovídající maximálnímu zatížení, které najdete zpravidla na štítku zevnitř víčka nádrže. Pokud tak neučiníte, TPM při jízdě sice neindikuje ztrátu tlaku, ale zejména zadní pneumatiky již bývají podhuštěné. To má krom spotřeby nežádoucí vliv i na jízdní stabilitu a tedy bezpečnost.

2-2
6. Zvolte správnou cestovní rychlost

Všimněte si, že v rychlostech nad 100 km/h může zvýšení tempa třeba jen o 5 km/h navýšit okamžitou spotřebu paliva třeba i o litr nebo dva. Sledujte tedy palubní počítač a zvolte takovou cestovní rychlost, která je nejlepším poměrem spotřeby paliva a času, který jízdou strávíte.

04x-2

7. Nezastavujte (pokud to jde)

Při každém rozjezdu dochází k velkým ztrátám energie. Snažte se tedy v kolonách udržovat takový odstup, abyste ideálně nemuseli vůbec zastavovat; je lepší jet krokem, než kopírovat každé zrychlení a zpomalení řidiče před vámi. To samé platí pro dojezd k semaforům. Pomůžete si nejen co do spotřeby, ale i plynulosti provozu.

4

8. Pozor na „žrouty“ energie

Klimatizace je skvělý vynález, ne vždy je však bezpodmínečně nutné ji nechat běžet. Zapnutou klimatizaci poznáte zvýšením spotřeby paliva až o 1 l/100 km. To platí zejména pro manuální či poloautomatické klimatizace; automatická dokáže pracovat sama od sebe efektivněji. Na druhou stranu není vhodné nahrazovat klimatizaci otevřenými okénky, protože ta zase výrazně zvyšují aerodynamický odpor, a tedy spotřebu. Kromě klimatizace je samozřejmě vhodné citlivě nakládat s vyhříváním sedadel, oken a zrcátek, což jsou další „žrouti“ cenné energie. Konkrétně u zrcátek je častou chybou zapomínat jejich ovladač trvale v poloze „vyhřívání“. Po každém startu tak zbytečně dochází k odběru elektřiny, ač vyhřívání často není vůbec potřeba.

klimatizce-2

9. Pracujte správně s tempomatem

Tempomat je praktickým pomocníkem, který se může ustálením rychlosti jízdy významně podílet na snížení spotřeby. Jakmile však přijde členitější terén s vícero stoupáními a klesáními, vyplatí se spolehnout spíše na vlastní pravou nohu. Při jízdě z kopce je totiž výhodnější nechat alespoň trochu plynu a tedy zrychlovat, aby následný protikopec vůz vyjel ideálně pouze poháněn vlastní setrvačností. Tempomat má tendenci vůz z kopce brzdit, přičemž do kopce je pak nutné pro udržení stejné průměrné rychlosti motor zbytečně namáhat a tedy plýtvat palivem.

9x

10. Poslouchejte rádce řazení

Platí pro vozy s manuální převodovkou. Každý nový vůz ŠKODA disponuje rádcem řazení. Vyplatí se jej poslouchat, protože právě on se snaží, abyste měli zařazen vždy ten nejvhodnější možný stupeň a motor zbytečně nevytáčeli, když to není potřeba, či nepodtáčeli. Moderní downsizované přeplňované motory mají dost sil i v překvapivě nízkých otáčkách. Všimněte si, že při jízdě téměř bez plynu rádce doporučí přeřadit nahoru, jakmile plyn přidáte, šipka nahoru zmizí. To proto, že pro potřebu vyššího výkonu už další rychlostní stupeň není ten pravý.

prevodovka-1

ACT_origx

SYSTÉM ACT: JÍZDA NA DVA VÁLCE, KTEROU NEPOZNÁTE

Již od roku 2015 využívají vozy ŠKODA se čtyřválcovým zážehovým motorem 1.4 TSI ACT a nově 1.5 TSI Evo (premiéra v modelu KAROQ) systém dočasného automatického odpojování válců. Zkratka ACT pochází z anglického Active Cylinder Technology, tedy Technika aktivních válců.

Systém se aktivuje samočinně ve chvíli, kdy motor pracuje mezi 1400 a 4000 ot./min a vůz jede ustálenou rychlostí pod částečnou zátěží, tedy zpravidla po rovině či z kopce, nejvýše však 130 km/h.

Pro pohon vozu v takovou chvíli stačí pouze velmi nízký výkon, resp. točivý moment (přibližně 25 až 100 Nm), který dokáží spolehlivě zajistit právě dva válce namísto čtyř. Odpojením přívodu vzduchu a paliva do druhého a třetího válce se sníží vnitřní odpory motoru a ten tak dokáže běžet hospodárněji. V závislosti na způsobu jízdy dokáže systém uspořit až 0,5 l/100 km.

Činnost systému indikuje displej na přístrojové desce. Kontrolka je to jediné, co na odpojení válců upozorní – subjektivně není přepnutí běhu na dva válce poznat.

„Spalovací motory ještě nevyčerpaly svůj potenciál“

Jak naplno využít možnosti současných motorů a kudy se bude vývoj ubírat dál, o tom hovoří Karel Franc, vedoucí vývoje motorů ve ŠKODA AUTO.

Jak moc se změnily motory za posledních deset let z hlediska úspornosti?

Dosažení maximální účinnosti, resp. úspornosti spalovacího motoru je jeden z hlavních cílů vývoje motorů ve ŠKODA AUTO. Toho lze dosáhnout optimalizací spalovacího procesu, minimalizací vnitřních ztrát a odporů motoru a částečnou elektrifikací. Samozřejmě při minimalizaci produkce emisí výfukových plynů. Výsledky vývoje v těchto oblastech se uplatňují při modernizaci stávajících sériových motorů i při zavádění nových generací motorů do sériové výroby. V poslední době došlo například k zavedení regulovaných olejových čerpadel a olejových systémů motorů do sériové výroby, což příznivě ovlivňuje vnitřní odpory motoru, v sériových motorech jsou uplatňovány víceokruhové chladicí systémy s víceúrovňovou regulací teploty, což příznivě ovlivňuje tepelnou bilanci motoru, zvyšují se vstřikovací tlaky paliva pro lepší účinnost spalování, došlo k rozsáhlému uplatnění rekuperační funkce zdroje elektrické energie a tím ke zlepšení energetické bilance vozu. Zavedli jsme systém Start/Stop a turbodmychadlo je dnes běžným prvkem i u nejmenších motorů.

Karel_Franz_výřez
Karel Franc
vedoucí vývoje motorů ve ŠKODA AUTO

Před 10 lety platil emisní předpis EURO 4 a jím byl zaveden i předpis OBD (On-Board Diagnostics). Dnes už máme tři roky platný EURO 6 v několikáté zpřísněné modifikaci. Ruku v ruce s přísnějšími emisními předpisy však musí být zajištěna příslušná vyšší kvalita paliv, kterou musí garantovat stát. Seznam opatření by byl mnohem delší, toto je jen několik příkladů. Je nutno si také uvědomit, že spotřeba paliva není pouze věcí motoru, ale je nutno optimalizovat celý vůz, tedy hmotnosti, valivé odpory, aerodynamiku, čelní plochu a také samozřejmě převodové ústrojí.

OcS_00034x

Co musí řidič dělat, aby naplno využil úsporný potenciál moderních motorů? Jaká jsou třeba základní pravidla pro úspornou jízdu s nimi?

Spalovací motor nemá stejnou účinnost v celém rozsahu provozních otáček a zatížení. Zjednodušeně se dá říci, že z hlediska úsporné jízdy je lepší udržovat nižší otáčky a vyšší zatížení, to znamená řadit vyšší rychlostní stupně již při nižších rychlostech, než bylo dříve obvyklé. K tomu pomáhá i „rádce řazení“, kterým je vybaven každý nový vůz ŠKODA.

Motory jsou pro tyto provozní stavy konstruovány a zkoušeny, dosahují při nich optimálních spotřeb a emisí a není třeba se obávat o životnost motoru. Obzvláště optimální jsou tyto provozní režimy pro moderní přeplňované motory, které mají dostatek síly již od otáček blízkých otáčkám volnoběhu. Rozhodně z hlediska spotřeby není vhodné využívat vysokých otáček motoru a řadit v oblasti otáček maximální výkon. Tyto režimy jsou určeny pro krátkodobé využití dynamiky motoru např. při předjíždění, ale rozhodně nejsou optimální z hlediska úsporné jízdy.

dvojicerozhovor

Můžou být spalovací motory ještě úspornější nebo se jejich potenciál už vyčerpal a budoucností jsou jen hybridy a elektromobily?

Spalovací motory rozhodně ještě nevyčerpaly svůj technický potenciál. Některá technická řešení a principy jsou známy již dlouhou dobu, ale teprve současný stav rozvoje technologií a elektroniky umožňuje tato řešení použít v budoucích sériových motorech. Jedná se například o vysoce variabilní řízení ventilových rozvodů nebo proměnlivý kompresní poměr.

Tato řešení vyžadují využití nejmodernějších strojírenských technologií ve spojení s velmi výkonnou elektronikou, která umožňuje efektivně řídit spalovací proces v motoru. Výsledkem je potom efektivnější provoz spalovacího motoru při snížení emisí a přitom zachování výkonových parametrů a komfortu pro uživatele. Osobně si myslím, že budoucnost pohonných jednotek automobilů je v optimálním spojení výhod spalovacího motoru a elektromotoru. Každá z těchto technologií nabízí výhody v určité oblasti provozních režimů a její využití závisí i na požadavcích uživatele.