10 věcí, které v autě na jaře zkontrolovat

10 věcí, které v autě na jaře zkontrolovat

Po zimě nestačí jen vyměnit zimní pneumatiky za letní. Pro bezpečný provoz je potřeba zkontrolovat řadu věcí. Podívejte se, co můžete udělat doma a s čím pomůže specializovaný servis.

19. 3. 2018 Škoda svět INOVACE & TECHNOLOGIE

Moderní auta dnes sice hlásí každou závadu třeba včetně poklesu tlaku v pneumatikách. Profesionální servis zase při pravidelné garanční kontrole zkontroluje vše potřebné. Začátek jara je přesto ideální příležitostí projít si základní seznam úkonů, které dobrý řidič nepodceňuje.

1. Kapaliny

Každého řidiče by mělo zajímat množství motorového oleje, chladicí a brzdové kapaliny. U moderních aut nedostatek některé z nich signalizují kontrolky, ale proč nechat dojít situaci tak daleko, když kontrola je rychlá a jednoduchá. Zvládne to každý, ale během pravidelné prohlídky to za vás udělá váš servisní partner.

Kapaliny

2. Akumulátor

Na autobaterii na pohled nepoznáte, v jaké je kondici. Speciální tester má doma málokdo. Při návštěvě servisu je proto dobré udělat test zátěžovým měřičem. Ten odhalí, jestli není baterii po zimě potřeba dobít nebo vyměnit. „Současné baterie vydrží zhruba pět až šest let, ale samozřejmě to záleží na podmínkách, v jakých jsou používány. Zátěžový test proto přesně ukáže, v jaké kondici právě ta vaše baterie je, abyste ráno pokaždé bez problémů nastartovali,“ říká Tomáš Procházka.

3. Světla

Prasklou žárovku pozná každý řidič, ale kontrola světlometů nespočívá jen v jednoduchém „svítí/nesvítí“. „Vidět a být viděn je základním prvkem bezpečnosti na silnici,“ říká Tomáš Procházka. „Diagnostika v servisu pozná, jestli světlomet svítí, kam má, do správné vzdálenosti, ale zároveň zda neoslňuje protijedoucí řidiče.“

4. Stěrače a ostřikovače

Další zdánlivě běžná a samozřejmá věc, kterou ale lidi často řeší, až když vznikne problém. V zimě se vlivem kolísání teplot můžou v gumových lištách stěračů objevit trhlinky, stíráním namrzlého okna se zase narušuje přesná přilnavost. Jaro je ideální dobou pro kontrolu a případnou výměnu.

Kontrola_Podvozku_big

5. Klimatizace

Po zimě odborníci doporučují zkontrolovat těsnost a funkčnost klimatizace, vyčistit ji a případně doplnit chladicí médium. „Obecně doporučujeme zkontrolovat klimatizaci aspoň jednou ročně, ideálně v rámci pravidelné servisní prohlídky,“ vysvětluje Tomáš Procházka, vedoucí servisu ŠKODA v Auto Jarov. „Mimo ni je ale právě jaro vhodným obdobím, kdy to udělat, protože přes zimu řada lidí klimatizaci nepoužívá, a proto neodhalí nějakou závadu okamžitě.“

6. Diagnostika

Jakoukoli zásadní chybu dnešní auta hlásí rozsvícením červené nebo oranžové kontrolky. Když už ale budete v servisu, nechte si udělat výpis paměti závad, jestli je vše v pořádku, dozvíte se základní údaje o stavu vašeho vozu. Takovou věc doma sami nezkontrolujete.

7. Platnost technické kontroly

Stejně jako v případě lékárničky by vás dobrý servis měl při pravidelné kontrole upozornit na to, že se blíží vypršení platnosti technické kontroly. Podívejte se ale na jaře pro jistotu i na známku na SPZ, jestli se vás to netýká.

Kontrola_tlaku_v_pneu_big

8. Lékárnička

Kromě reflexní vesty patří do povinné výbavy vozu, kterou mohou policisté zkontrolovat, i autolékárnička, která má omezenou dobu použití. Za jízdu s prošlou lékárničkou hrozí v České republice pokuta až 2 000 korun. Když už budete na jaře kontrolovat auto podle výše uvedeného seznamu, přidejte tam pro jistotu i kontrolu data expirace lékárničky.

9. Pneumatiky

Pneumatiky by měl každý řidič kontrolovat pravidelně, ale jejich jarní výměna je příležitostí k tomu zkontrolovat nejen tlak všech pneumatik včetně rezervy, ale i hloubku dezénu. Ta je v ČR vyhláškou stanovena pro letní i zimní vzorek na minimálně 1,6 mm. Je vhodné ji prověřit na více místech – pokud se liší, signalizuje to problém se špatnou geometrií kol.

10. Brzdy a podvozek

Kontrola práce brzd a podvozku je opět práce pro značkový servis, který ji provádí při každé pravidelné servisní prohlídce. Po zimě ale můžou být brzdy zaneseny nečistotami z posypaných silnic a podvozek narušen kamínky nebo agresivní posypovou solí. „Drobné oděrky, které typicky vznikají v zimě, jsou začátkem budoucího možného reznutí karoserie,“ říká Tomáš Procházka. „Je proto rozhodně lepší na to přijít včas.“

„Čím více se autům věnujeme, tím lépe“
Igor Sirota, tiskový mluvčí ÚAMK

Že je dobré chodit na pravidelné předepsané servisní prohlídky, je nejspíš většině lidí jasné. Co ale speciální prohlídky na jaře nebo před zimou? Mají pro motoristy smysl?

S trochou nadsázky můžeme říct, že s auty je to podobné jako s lidmi - čím více se jim věnujeme, tím lépe. Vrátí nám to v dobrém. Tak je to i se servisními prohlídkami na jaře a na podzim. Vyplatí se, protože připraví vůz na ta nejnáročnější období - zimu nebo naopak léto. Obě období vyžadují své a zapomínat na to rozhodně není ku prospěchu obou: aut i motoristů.

 

Co by podle vás měl udělat každý majitel auta po zimě kromě toho, že vymění pneumatiky?

Rozhodně to první jsou právě ony pneumatiky. Jsme spořiví řidiči a tak míváme tendenci „dojíždět“ starší zimní pláště. To není rozhodně dobré, a to ze tří důvodů: odlétávající mikročástice ze zimního pláště (není určen pro vyšší teploty) znečišťují ovzduší. Dané pláště se jinak chovají při vyhýbacích manévrech, řekli bychom, že více „plavou“. No, a do třetice - mají delší brzdnou dráhu. Takže neudiví, že například v Itálii nás za jízdu v létě na zimních pláštích může potkat velmi vysoká pokuta. Následovat by měla kontrola, případně výměna provozních kapalin. Třeba tekutiny do ostřikovačů, brzdové kapaliny... Kontrola stavu akumulátoru je rovněž zcela na místě, protože po pravdě horká léta mu škodí mnohem více než zima. Budeme-li soudit podle nejčastějších výjezdů asistenční služby ÚAMK, pak k velkým viníkům poruch patří právě vybité akumulátory, nedostatek paliva a podobné drobnosti. Jen málo kdo bude takzvaně na chodníku kontrolovat brzdy, které může zima poškodit. Takže to bychom například měli nechat na servisu, stejně jako kontrolu zavěšení kol, geometrie, klimatizace atd. Na nás je pak třeba správný tlak v pneumatikách a náležitá „očista“ celé karoserie a podvozku.

Co podle vás řidiči při běžném používání auta nejvíc podceňují? Ať už z toho, co si můžou zkontrolovat sami doma nebo v servisu?

Obecně se dá říct, že doba domácí péče o automobil se definitivně chýlí ke svému konci. Má to své objektivní důvody, kterými může být úspora času, stejně jako fakt, že auta jsou dnes příliš „chytrá“. Takže to, co můžeme, bychom mohli nechat na servisech, a my sami si udělejme ze svého vozu příjemné místo tím, že ho pečlivě na jaře uklidíme, vyčistíme, dáme pryč zimní propriety, které nepotřebujeme a podobně. Pamatujme, že během života v průměru strávíme v autě více než 2 roky, takže ať jsou to roky strávené bezpečně a příjemně.

Během života v průměru strávíme v autě více než 2 roky. Ať jsou tedy bezpečné a příjemné.