Barvy a odvaha: automobilový design Indii na míru

Barvy a odvaha: automobilový design Indii na míru

Indové kupují spíše nižší třídy vozů než řidiči v Evropě, zato jsou nároční na technologie, design a vybavení interiéru. Plnit jejich sny a přání bude nově studio ŠKODA DESIGN India pod vedením Caroline Liehrové.

6. 8. 2020 Škoda svět INOVACE & TECHNOLOGIE

Největším úkolem designového studia v indické Púně v čele s designérkou Caroline Liehrovou z oddělení Color & Trim bude přizpůsobit designový jazyk značky ŠKODA potřebám indického trhu. Jakým směrem česká automobilka míří, naznačuje výrazná studie ŠKODA VISION IN, která se představila na počátku února.

 

VISION_IN_03-1

„Nejde o to, že by se vkus místních zákazníků dramaticky lišil, ale podmínky na indickém trhu jsou odlišné od toho, co známe. A ano, indičtí zákazníci jsou trochu odvážnější,“ vysvětluje Caroline Liehrová přímo v interiéru studie VISION IN. Koncept představil různé detaily, které můžeme očekávat i u sériového provedení SUV pro Indii. Už z vnějšku zaujme svou zářivou oranžovou barvou, výrazné a teplé tóny převládají i v interiéru.

Oranžová barva je pro Indy velmi důležitá a atraktivní,“ říká Liehrová a vysvětluje, že tato barva hraje významnou roli v jejich duchovním životě. Známý hinduistický bůh Krišna je většinou zobrazován v oranžovém oděvu a oblečení stejné barvy obecně nosí i buddhističtí mniši a svatí. Oranžová barva zkrátka patří k nejvyšším stupňům osvícení.

Caroline Liehrová s Norbertem Weberem, vedoucím designu interiéru, Color&Trim

A ještě jedna zajímavost ohledně barev: černé automobily nejsou v Indii zdaleka tak oblíbené jako v Evropě. Indové dávají přednost bílému laku, který je tu nejprodávanější, a to nejen kvůli horkému podnebí. „Černá představuje nedostatek světla a smrt, stejně jako v Evropě – tradiční barva truchlení je ovšem bílá,” říká designérka.

Úzká spolupráce s dodavateli

Pro Caroline a její tým bude v Indii prvním úkolem doladění detailů před začátkem výroby nového SUV pro indický trh. „Prakticky pro všechny materiály, které jsme vyvinuli a chceme je v autě využít, máme místní dodavatele,” říká Liehrová, spokojená, že všichni dodavatelé plní vysoké kvalitativní standardy. „Chceme být maximálně efektivní, a proto je přítomnost v jejich blízkosti velkou výhodou. Můžeme takto s dodavateli intenzivněji pracovat na chytrých řešeních,“ dodává.

Nové vedoucí designového centra v Púně bude pomáhat několik dalších lidí, kteří dobře znají místní trh a potřeby zákazníků. Uplatnění ve studiu najdou rovněž místní mladé talenty. Indické studio bude samozřejmě nadále úzce spolupracovat s pracovišti automobilky ŠKODA doma v Česku. „Já jsem v Indii jednoduše coby spojovací prvek a představitelka designového oddělení evropské mateřské společnosti,“ popisuje Liehrová svou roli s úsměvem.

Auto je zábava i status

Jedním z výsledků její práce by mělo být i to, aby se úsměvy v čím dál větší míře objevovaly i na tvářích indických zákazníků značky ŠKODA. „Naše působení v Indii by mělo místním zákazníkům přinést vyšší hodnotu a produkt lépe navržený s ohledem na jejich potřeby. ŠKODA je v Indii už teď vnímána jako silná evropská značka s kvalitním designem. Díky nám zákazníci získají trochu indičtější verzi vozů ŠKODA, které už nyní mají velmi rádi,“ vysvětluje Liehrová.

Vozy ŠKODA si v Indii oblíbili díky jejich designu a zajímavým detailům stejně jako pro jejich praktické vlastnosti a bezpečnost. Z praktického hlediska pak musí oddělení designu řešit i pro Evropana nečekané detaily. Například klimatizace je v indických vozech opravdu stěžejní.

„Výdechy ventilace jsou důležité téma, musí vypadat bytelně a funkčně,“ říká Liehrová a doplňuje, že v indickém dusném vedru jede klimatizace uvnitř vozů neustále téměř naplno. „Na mě je pak v autě moc velká zima, já klimatizaci vypínám, ale Indové to tak mají rádi,“ směje se Liehrová.

Caroline Liehrová s vedoucím designu interiéru Norbertem Weberem a Kateřinou Vránovou, koordinátorkou Color & Trim ve ŠKODA Design

Zajímavým specifikem je i použití kůže. Zdálo by se, že ta hovězí je vzhledem k tomu, že je kráva v Indii posvátným zvířetem, autům na tamním trhu zapovězena. Ale tak tomu není. „Nesmí to být kravská kůže indického původu. Ale i tady je useň vnímána jako luxusní záležitost a zákazníci ji mají rádi,“ vysvětluje designérka překvapivý detail.

Inspirace a znalosti do Evropy

Indičtí zákazníci, co se designu týká, tak očividně mají trochu více odvahy než ti evropští, ale základní automobilové hodnoty, od praktičnosti a bezpečnosti po vnímání luxusu, zůstávají stejné. Z práce indického designového studia by pak mohla ŠKODA těžit i v domácím prostředí. Studie VISION IN totiž vzbudila velkou pozornost i na trzích, pro které není určena.

„Z reakcí jsme zjistili, že i evropský zákazník může být trochu odvážnější a možná by si také mohl koupit barevnější auto se vzory v interiéru, jakousi trochu exotičtější verzi,“ říká nadšeně Caroline Liehrová, sama oděná do pestrobarevných šatů. „Až dokončím svou misi v Indii, přivezu si znalosti zpět do Evropy a pokusím se je uplatnit v praxi,“ dodává s tím, že výměna zkušeností a přístupů je samozřejmě jedním z aspektů jejího působení v Púně. A ještě jednomu tématu se bude chtít věnovat: „Do budoucna bych se ráda zaměřila také na větší využití recyklovaných materiálů, které jsou i v Indii stále populárnější,“ uzavírá nová vedoucí ŠKODA DESIGN India.

Caroline Liehrová

Ve 32 letech povede německá specialistka na oblast Color & Trim designové studio ŠKODA AUTO v Indii. Pro oddělení designu české automobilky pracuje od roku 2018, z předchozí praxe již měla zkušenost s prací pro koncern Volkswagen i jiné automobilky. Ve ŠKODA AUTO začala na indických projektech pracovat trochu dílem náhody, ale částečně i díky tomu, že měla z dob studií s tamním prostředím zkušenost díky dvouměsíční stáži.