Vliv má teplota venku i uvnitř
Přitom platí, že u elektromobilů ovlivňuje dojezd a spotřebu teplota výrazněji než u aut se spalovacím motorem. Vnější teplota totiž ovlivňuje jak samotnou efektivitu práce trakční baterie, tak samozřejmě potřebu vytápění nebo chlazení interiéru. A s oním chlazením či topením mimochodem testovací cyklus nepočítá. „Pro trakční baterii samotnou je ideální pracovní teplota (uvnitř baterie – moduly článků) v rozmezí zhruba 10 – 35 °C. Při vyšších teplotách již bude aktivováno chlazení baterie pomocí vysokonapěťového klimakompresoru, což spotřebovává elektrickou energii. Při nižších teplotách v důsledku povahy chemických procesů v Li-iontových článcích, které probíhají pomaleji, jsou nabíjecí i vybíjecí výkon baterie postupně omezovány, tím např. klesá i efektivita rekuperace. Proto při teplotách pod nulou je potřeba baterii zase aktivně vyhřívat (pomocí vysokonapěťového vodního topení).“ vysvětluje David Pekárek z oddělení Vysokonapěťových energetických systémů ŠKODA AUTO.
Dojezd elektromobilu ovlivňuje hned několik faktorů, mimo jiné i řidič a jeho jízdní styl.
A pak vstupují do hry právě faktory jako klimatizace a topení. „Pro elektromobil je ideální slunečné jarní nebo podzimní počasí, kdy má slunce tak akorát energie na to, aby interiér vyhřálo na příjemnou teplotu bez nutnosti využití topení či klimatizace, přičemž ani trakční baterie zde nebude vyžadovat aktivní vytápění příp. chlazení,“ dodávají k tomu Pekárek s Benešem. Baterii samozřejmě ovlivňuje i způsob jízdy - jízda stylem brzda – plyn dovede akumulátor zahřát natolik, že bude potřeba její chlazení i za jinak chladného počasí. Řidič sám může spotřebu ovlivnit značně, kromě intenzivního zrychlování a zpomalování má negativní vliv i vysoká rychlost jízdy.
Plně elektrické vozy se při běžném provozu doporučuje dobíjet na 80 % kapacity baterie.
Jaký zhruba mají různé faktory na dojezd elektromobilu vliv, si můžete sami orientačně zjistit díky chytré kalkulačce dojezdu elektromobilů ŠKODA. V ní si jednoduše zvolíte svůj vůz (momentálně tu najdete jednotlivé varianty modelu ENYAQ iV, včetně ENYAQ COUPÉ iV) a zadáte podmínky: roční období, prostředí, ve kterém se auto převážně pohybuje (město, mimo město, dálnice), jízdní styl (ekologický, normální, sportovní) a obsazenost auta. Zadat můžete také požadovanou teplotu v kabině auta.
Díky čím dál lepší infrastruktuře nabíječek a dostatečnému dojezdu elektromobilů už navíc cestování napříč Evropou neznamená o mnoho víc starostí než cesta vozem se spalovacím motorem. Důkazem toho je například i seriál Můj ENYAQ iV, ve kterém se majitelé tohoto elektromobilu ŠKODA dělí o své zážitky a zkušenosti. Německý pár Martin a Evita ujeli se svým elektromobilem během dovolené ve Francii a Švýcarsku asi 3 000 kilometrů a Martin k tomu říká: „Ujet 300 kilometrů na jeden zátah na dálnici není problém, i když jedete poměrně rychle.“ Švýcar Christian s ním souhlasí: „Jezdím tak, jak mě to baví. Dojezd je pro nás ideální, myslím, že je v pohodě udělat si při delších cestách každých 300 nebo 350 kilometrů dvacetiminutovou nebo třicetiminutovou přestávku,“ říká majitel modelu ENYAQ iV, kterému rodina říká Jarvis.
Dojezd elektromobilů tedy nemusí nutně být nějaké zásadní omezení a nic na tom nemění ani to, že hodnot naměřených v cyklu WLTP nemusí být snadné v praxi pro každého dosáhnout.