Typické sedadlo řidiče v modelu ŠKODA OCTAVIA váží přibližně 22 kilogramů a podle provedení se může skládat i z více než 100 různých dílů. Konstruktéři se tak musí vypořádat s opravdu širokým spektrem požadavků, kde jsou komfort a každodenní praktičnost jen jedním z mnoha střípků celé skládačky.
Sedadla v modelu ŠKODA OCTAVIA COMBI RS iV
Posun ve vývoji tak samozřejmého prvku automobilu dokazuje jednoduché porovnání s minulostí. „Třeba sedadla u modelu ŠKODA 120 musela také plnit tehdejší bezpečnostní nároky, nicméně konstrukce byla v porovnání s dneškem mnohem jednodušší. Vždyť třeba neměla ani hlavové opěrky. Dnes musí sedadla splnit daleko přísnější nároky, k tomu jsou nastavitelná v mnohem více směrech, s elektrickým ovládáním, airbagy, vyhříváním, ventilací nebo třeba s masážní funkcí,“ vysvětluje Miroslav Hradil, koordinátor konstrukce sedaček ve ŠKODA AUTO.
Také sedadla ve starších modelech musela plnit tehdejší bezpečnostní nároky, nicméně konstrukce byla mnohem jednodušší (ŠKODA MBX, 1969)
Základní myšlenka sedadla se ale příliš nezměnila. Pořád platí, že podstatou jeho konstrukce jsou tři vrstvy: rám, pěnová výplň a čalounění. Ty musí splnit nároky na pohodlí, životnost i bezpečnost a zároveň obsáhnout všechny moderní vymoženosti. Poradit si navíc musí s obrovsky širokým spektrem postav uživatelů. A čím dál důležitější je dnes i estetická stránka, sedadlo má prostě vypadat dobře.