Perfektně aerodynamická ŠKODA OCTAVIA

Perfektně aerodynamická ŠKODA OCTAVIA

ŠKODA OCTAVIA čtvrté generace patří na špičku své třídy mimo jiné i v oblasti aerodynamiky. Zjistěte, jak toho automobilka docílila.

14. 7. 2020 Škoda svět INOVACE & TECHNOLOGIE

Čísla 0,24 a 0,26 vám možná na první pohled moc neřeknou. Jsou to ale hodnoty součinitele odporu vzduchu Cd pro vozy ŠKODA OCTAVIA a OCTAVIA COMBI. A to takové hodnoty, které vůz řadí na špičku nejen svého segmentu.

Výtečná aerodynamika nové generace modelu OCTAVIA v obou karosářských provedeních je výsledkem dlouhého vývoje a ladění. A také intenzivní spolupráce týmu aerodynamiky s mnoha dalšími oblastmi technického vývoje. Celý mix sestává z mnoha kroků, s nimiž se můžete seznámit prostřednictvím následujících snímků.

07_mereni-03-P1210675

01_CFD-02-porovnani-limo-kombi1

Vývoj aerodynamiky nového vozu začíná studiemi, které umožní navrhnout opatření pro vylepšení aerodynamiky modelu. Hlavní práce z počátku tedy probíhají ve virtuálním prostředí simulačních programů za pomoci metody výpočetní dynamiky tekutin (CFD – Computational fluid dynamics). S využitím počítače vývojáři simulují chování vozu při obtékání vzduchu. „Touto metodou odvádíme asi 80 % naší práce a díky její přesnosti na základě výsledků simulací činíme důležitá rozhodnutí,“ říká Pavla Polická, která na vývoji aerodynamiky pracuje.

„Simulace ve virtuálním prostředí činí asi 80 % naší práce."

Pavla Polická
koordinátorka aerodynamiky G1, G3

policka

aerodynamika-1_edit

Z těchto simulací například vyplynula možnost využití aktivního aerodynamického prvku, takzvaných žaluzií chlazení. OCTAVIA je první model značky ŠKODA, u kterého je toto řešení nasazeno ve všech provedeních ve standardní výbavě. „Jde o velmi náročné řešení, které jsme od počátku vyvíjeli ve spolupráci s motoráři,“ říká za tým Aerodynamiky Vojtěch Hudeček. Čtveřice lamel umí uzavřít přístup vzduchu ke spodní části chladiče a zlepšit tak obtékání vzduchu. „Řešení snižuje emise, ale také šetří peníze zákazníkům,“ dodává.

„Využití aktivního aerodynamického prvku, takzvaných žaluzií chlazení, snižuje emise a šetří peníze zákazníkům."

Vojtěch Hudeček
vývojový inženýr vnější aerodynamiky

hudecek

aerodynamika-2_edit

Další z aerodynamických novinek, která se ukázala být užitečná už při prvních simulacích, je takzvaná AirCurtain. Kolo je u auta hodně rušivý aerodynamický prvek, u AirCurtain dochází k tomu, že vzduch procházející nárazníkem vytváří jakousi aerodynamickou clonu okolo kola.

07_mereni-03-P121065

Poměrně brzy, ještě ve fázi, kdy probíhá i řada dalších simulací, nastupují měření na modelech aut v měřítku 1 : 1. V té době se na designu může ještě řada věcí měnit, model se tedy vyrábí frézováním z pěny. Ovšem pod povrchem se už ukrývá mnoho techniky, kompletně nastrojen je například motorový prostor, který aerodynamiku vozu ovlivňuje opravdu výrazně.

aerodynamika-3_edit

Aerodynamické dění v zádi vozu neovlivňuje jen samotné řešení této části. Vše souvisí se vším, takže se některé jevy z přídě mohou negativně projevit právě až vzadu. „Na modelech OCTAVIA liftback a kombi se sice podílely dva různé týmy, musely ale spolupracovat, tak aby jejich požadavky v některé části karoserie nepoškodily druhou karosářskou variantu,“ shodují se Vojtěchové Jakubec a Hudeček, kteří týmy vedli. Výsledek spolupráce je zřejmý, obě karosářské varianty jsou aerodynamicky excelentní. U kombi například výsledku hodně pomohl velký spojler na pátých dveřích.

05_WLTP-kolo-slozeno

Velkou alchymií jsou kola. „Ve spolupráci s designovým týmem jsme docílili toho, že jsou aerodynamická a zároveň i krásná,“ chválí Jakubec. ŠKODA AUTO používá při vývoji kol kromě CFD simulací také unikátní technické řešení, díky kterému lze v aerodynamickém tunelu rychle otestovat různé tvary kol vyrobené 3D tiskem. Aerodynamické vlastnosti vozu totiž ovlivňuje každý design kol i každá velikost trochu jinak. Norma WLTP pak vyžaduje kvůli vykazování emisí testování všech variant.

„Ve spolupráci s designovým týmem jsme docílili toho, že kola jsou aerodynamická a zároveň i krásná."

Vojtěch Jakubec
specialista výpočtů a zkoušek vnější aerodynamiky

Vojtech_Jakubec

V jedné z posledních fází vývoje aerodynamiky se již pracuje s kompletními prototypy automobilů. V aerodynamickém tunelu se za pomoci kontrastní barvy ověřuje například i to, jak po karoserii při jízdě stéká voda. Je totiž mimo jiné potřeba zajistit dobrý výhled řidiče bočním okénkem do zpětných zrcátek.

07_mereni-03-P1210675-copy

Závěrečnou fází prací aerodynamického týmu jsou pak měření finálních prototypů ve větrném tunelu za účelem homologace všech jednotlivých verzí. ŠKODA AUTO k tomuto účelu využívá tunely koncernových značek Volkswagen a Audi i tunel univerzity ve Stuttgartu.