Dveře do nepohody
Zatímco zámkové systémy se v průběhu let radikálně proměnily, základní princip mechaniky bočních dveří aut zůstává v podstatě stejný jako dřív. Pokud se něco zásadně proměnilo, pak to, jak dnešní dveře jako celek odolávají povětrnostním vlivům. Zhruba před čtyřiceti lety nebyly vzácné zamrzající vložky zámků a tím způsobené komplikace s odemykáním vozu nebo potíže se stahováním bočních okének – voda se dostala všude a ráda mrzla.
Dveře nejen chrání, ale ještě posvítí na zem při vystupování.
Druhá polovina devadesátých let ale přinesla změny: snahou bylo dveře vyrábět robustní a tak, aby odolávaly povětrnostním vlivům a aby systém jejich otevírání a zamykání fungoval za všech podmínek. „To už se v podstatě blížíme dnešnímu stavu, kdy jsme schopni garantovat, že když přijde člověk ke svému vozu, je mu jedno, že po dlouhém dešti přišel velký mráz a auto je zamrzlé. Dveře moderních vozů ŠKODA sice stále mají svůj mokrý a suchý prostor, ale co se konstrukce dveří a mechanismů týká, jde o ohromný posun. Hlavní rozdíl je v tom, že voda se v mnohem menší míře než dříve do mokrého prostoru dveří dostává a její průtok dveřmi je směrován mimo kritická místa. Zámky dveří a bowdeny pro jejich ovládání jsou konstruovány tak, aby voda a nízké teploty neměly na jejich funkci vliv“, vysvětluje Šimon Jeníček z oddělení Vývoje mechanismů bočních dveří a zadního víka.
Dálkové otevření pátých dveří ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV
Struktury dveří jsou poplatné době, v níž daný model vzniká. Souvisí to s požadavky na bezpečnost nebo třeba i s regulemi jednotlivých teritorií po světě, kam se vozy dodávají. „Například u vozu pro severní Ameriku by mohly být odlišnosti třeba v tloušťce výztuh – americké požadavky jsou konkrétně v tomto ohledu přísnější než evropské,“ popisuje Petr Havelka z oddělení Vývoje dveří a vík.
V principu nebude velký rozdíl ani mezi dveřmi modelů ŠKODA FABIA a KODIAQ. I když se jedná o různě velká a těžká auta s rozdílnými požadavky na mechanickou odolnost, pořád mají dveře na pantech, které mají vnější a vnitřní plech, výztuhy uvnitř dveří, u kliky, u pantů a zámků. A co se zámků týká — ty jsou pro modely FABIA, KODIAQ nebo SUPERB téměř stejné.