ŠKODA VISION 7S je pro značku přelomovou studií. Přináší nový designový jazyk i funkční prvky. Pro designéry byla jeho příprava výzvou i zábavou. Přečtěte si, co o nové studii říkají.
Sedmimístné elektrické SUV s dojezdem přes 600 kilometrů a rychlým 200kW nabíjením představuje nový designový jazyk. Vyznačuje se robustním vzhledem, funkčností a autentičností. Vůz zároveň klade velký důraz na aerodynamiku a v interiéru používá udržitelné materiály.
Šéfdesignér ŠKODA AUTO Oliver Stefani spolu s vedoucím designu exteriéru Karlem Neuholdem, vedoucím designu interiéru Peterem Olahem a vedoucí týmu Color & Trim Kateřinou Vránovou při premiéře studie VISION 7S
Studie VISION 7S vznikala v podstatě na čistém listu papíru. Základem je platforma MEB s baterií o kapacitě 89 kWh, jinak ovšem celý tým designérů ŠKODA AUTO dostal velký prostor ke kreativitě.
Nový designový jazyk, který studie pomáhá definovat, se projevuje v exteriéru i interiéru vozu, v použitých materiálech i ovládacích prvcích. Práce na takové studii tak byla pro mnohé designéry výjimečná. Výstižně to popsala Peregrina Maquieira Iglesia z týmu Color & Trim: „Pro mě to byla práce stylem Stop. Reset. Start. Svoboda a důvěra, které se nám dostalo, nám umožnily ještě více rozvinout kreativitu,“ vysvětluje.
Peregrina Maquieira Iglesia oddělení Color & Trim
Jednoduchý design není hračka
Výsledkem práce všech různých oddělení a členů týmu ŠKODA Design je minimalistický, čistý a sošný vzhled studie VISION 7S. Vývoj prošel všemi obvyklými fázemi: od prvních skic přes digitální modely, hliněné modely, ladění barev a materiálů exteriéru i interiéru až po řešení uživatelského prostředí auta nebo vnějšího i vnitřního osvětlení.
Plně elektrická studie ŠKODA VISION 7S
„Práce na konceptu, který představuje budoucí designový jazyk značky, je vždy velmi vzrušující. Nic není pevně dané a změnit můžete téměř cokoli,“ říká Peter Olah, vedoucí designu interiéru. „Chtěli jsme vytvořit jednoduchý designový jazyk, což je vlastně samo o sobě dost složité. S historií, jakou značka ŠKODA má, je to ovšem ještě o to větší výzva, nesměli jsme zapomenout na klíčové prvky z minulosti a ty jsme museli zmodernizovat,“ popisuje náročný úkol designér exteriéru Baptiste de Brugiere.
Baptiste de Brugiere designér exteriéru
Interiér studie VISION 7S
Úkol se podařilo splnit na výbornou, vznikl čistý design s jasnou logikou, která propojuje jednotlivé charakteristické prvky. K nim například patří také nová světelná signatura vozu. Čelní i zadní světlomety ve tvaru písmene T mají za úkol vypadat zhasnuté temně a v moment rozsvícení přinést určité překvapení a zároveň pomoci auto jasně identifikovat. „Nejtěžší tu bylo najít správnou velikost a proporce. Nová signatura pomáhá k jasnému rozpoznání vozu z dálky a dotváří jeho celkový vzhled,“ přibližuje Martin Paclt, designér vnějšího osvětlení vozu.
Martin Paclt designér vnějšího osvětlení vozu
Rodinné, přátelské a šetrné
Vnější vzhled auta se pak promítá rovněž do interiéru. I tady najdeme minimalistická a především funkční řešení. Designéři se snažili vnitřní prostor maximálně využít a vytvořit pro sedm cestujících příjemnou atmosféru. „Specialitou jsou pohyblivé části interiéru, díky kterým se vůz z režimu Jízda může přepnout do režimu Relax,“ říká Peter Olah. Ten zároveň oceňuje jedinečné umístění integrované dětské autosedačky. „Inovativní umístění na nejbezpečnějším místě v autě nejenže chrání dítě, ale umožňuje rodiči přímou interakci s ním tváří v tvář. Coby čerstvý otec tohle dovedu opravdu ocenit,“ usmívá se.
Vedoucí designu interiéru Peter Olah se studií VISION 7S
Důležité je podle Olaha také nové uživatelské prostředí palubního systému a využití udržitelných materiálů. Při přípravě uživatelského prostředí poprvé automobilka využila interaktivní prototyp, který pomáhá otestovat, zda se vývoj ubírá správným směrem. „Ovládání je zajímavou kombinací funkčnosti a tzv. flatdesignu. Výsledek podle mě díky práci s volným prostorem a kvalitním vizualizacím působí velmi hodnotně,“ komentuje Daniel Hájek, zodpovědný za vývoj konceptu HMI (human-machine interface).
Daniel Hájek vývoj konceptu HMI
Udržitelné materiály v interiéru (ale i exteriéru – nárazníky a obložení podběhů VISION 7S jsou vyrobeny z recyklovaných pneumatik) jsou pak další nedílnou součástí nového směřování značky, které studie představuje. „Od počátku jsme pečlivě volili barevné ladění konceptu i jednotlivých materiálů,“ říká Kateřina Vránová, vedoucí týmu Color & Trim.
Studie ŠKODA VISION 7S
Podle Martina Bognera, vedoucího oddělení Designového modelování a digitalizace, které stojí takříkajíc v centru dění, byla příprava konceptu tentokrát obzvlášť náročná. „Vzhledem k tomu, že jsme společně s designéry vyvíjeli vše úplně od začátku, byla komplexita jednotlivých požadavků v kombinaci s naplánovanými termíny opravdu výzvou,“ vysvětluje Bogner.
Martin Bogner vedoucí oddělení Designového modelování a digitalizace
Zbrusu nové materiály ale opět představovaly výzvu, zejména kvůli logistice. „Na VISION 7S jsme pracovali v průběhu řady lockdownů po celém světě a získat včas materiály, které by podpořily naši vizi, nebylo vždy jednoduché. Jako tým nás to stmelilo, museli jsme více komunikovat a hledat záložní řešení,“ vzpomíná Vránová. Její tým dal interiéru i exteriéru vozu decentní ladění, které je prosté lesklých chromových prvků a dalších doposud obvyklých detailů.
Sedmimístnou studií VISION 7S dává ŠKODA AUTO nahlédnout do svého nového designového jazyka.
„Ustupujeme od chromu a volíme udržitelnější materiály, přitom neztrácíme ze zřetele to, že jsme rodinnou značkou,“ vysvětluje změnu Maria Carola Kertzscher z Color & Trim. Celek pak podtrhuje u vozu ŠKODA poprvé použitá matná barva karoserie odstínu zelená explorer. Materiály v interiéru jsou ve velké míře recyklovatelné a automobilka hlídá jejich původ.
Maria Carola Kertzscher oddělení Color & Trim
Studie VISION 7S nabízí konkrétní pohled na budoucnost eMobility značky ŠKODA.
„Neobvyklé je například využití recyklovaných pneumatik na tak velkých částech interiéru, jako je podlaha kabiny i zavazadlového prostoru. Ukazuje to chuť automobilky vydat se na cestu udržitelnosti cirkulární ekonomiky,“ popisuje jeden z materiálových detailů Kateřina Vránová. Výsledkem práce mnoha týmů a lidí je vůz, který je věrný tradičním hodnotám značky ŠKODA, přitom je velmi moderní a v mnohém progresivní. „Jsem spokojený s celkově jednoduchým vzhledem, ale i s logikou propojení jednotlivých designových prvků,“ shrnuje svůj pohled Baptiste de Brugiere.
VISION 7S nabízí dvě různé konfigurace interiéru - pro řízení i odpočinek.
„Myslím, že zejména tvarování exteriérových ploch s nově řešenou architekturou přední části vozu je velmi moderní a osvěžující. Zároveň řešení interiéru s důrazem na rodinu a funkčnost velmi podtrhují základní hodnoty značky ŠKODA. Pevně věřím, že to naše zákazníky osloví,“ hodnotí výsledek práce Martin Bogner.