SUV v centru pozornosti

SUV v centru pozornosti

Modelem KODIAQ vstoupila ŠKODA do segmentu velkých sportovně-užitkových automobilů. Je tedy čas na malou rekapitulaci: kde se vlastně vzala současná obliba SUV? A kam se segment ubírá?

7. 9. 2016 Škoda svět INOVACE & TECHNOLOGIE

Pro majitele automobilu to není vůbec špatné znamení, když náhle začnou kolovat vtipy, jejichž terčem je jejich milované vozidlo. Právě naopak – skutečnost, že se trend mobility najednou dostává také do repertoáru humoristů, především znamená, že se s konečnou platností stal součástí lidové kultury. Jedna zábavná internetová stránka například nese název „Jak poznáte, že je vaše SUV příliš velké“. Navrhované odpovědi: „Má vlastní gravitační pole a přitahuje na svoji oběžnou dráhu cizí automobily.“ „Na zadním sedadle se nacházejí dvě úspěšné kavárny.“ „K výstupu do vysoko položeného sedadla řidiče potřebujete láhev s kyslíkem.“

Autory těchto půvabných hříček jsou pravděpodobně sami řidiči SUV, kteří čerpají z vlastní studnice zkušeností. Pravděpodobnost je statisticky vysoká: od počátku tohoto tisíciletí dobývají automobily s vysokou karoserií a pneumatikami vhodnými do terénu stále více měst. V USA výrazně rostla oblíbenost sportovně-užitkových vozidel (SUV) mezi obyvateli měst již v 90. a od té doby se z této obliby stal zřejmě nejvýznamnější trend automobilového průmyslu dneška na celém světě.

Kompaktní SUV je takový švýcarský nožík mezi automobily.

Lutz Fügener, profesor dopravního designu

Skoda_SUV_Portrait-Fuegener

Také ŠKODA představila ve druhém pololetí roku 2016 – zhruba devět let po uvedení modelu OCTAVIA Combi Scout na trh, sedm let po debutu modelu YETI a dobrých šest měsíců po představení designové studie VISIONS – nové, překvapivé SUV: model KODIAQ, pojmenovaný podle druhu medvěda, který žije na ostrově Kodiak u Aljašky. Toto oznámení je dobrou příležitostí k tomu, abychom se podívali podrobněji na celý fenomén sportovně-užitkových vozidel.

Nejprve čísla: podle jednoho průzkumu společnosti JATO Dynamics, která se zabývá výzkumem automobilového trhu, byly v roce 2015 nově uvedeny do provozu jen v Evropě 3,2 miliony automobilů typu SUV. V porovnání s rokem 2014 to znamená zvýšení o 24 procent a dosažení 22,5procentního podílu na evropském trhu vozidel. SUV jsou tak poprvé vůbec nejúspěšnějším segmentem, těsně před segmentem malých vozů a daleko před kompaktní třídou. 

Uvědomíme-li si, že (podle výsledků stejné studie) počet všech vozidel nově uvedených do provozu v Evropě vzrostl v roce 2015 v porovnání s rokem 2014 o 9,3 procenta, dojdeme k dalšímu, ještě důležitějšímu závěru: SUV v současné době působí jako tahoun růstu celého odvětví, přestože nadále zůstávají diskutovaným jevem.

Vzestup SUV v číslech

Jak se vyvíjel evropský trh s automobily v letech 2014 a 2015 a jak SUV nově uváděná do provozu dokonce předstihla malé vozy. (Zdroj: JATO Dynamics)

Skoda_SUV_chart_boom_cs

V roce 2016 mají SUV již dávno své místo ve společnosti. Jako rodinné auto, elegantní vozidlo do města, symbol neomezené individuální radosti z jízdy. Mnohdy platí všechno najednou. „Kompaktní SUV je v jistém smyslu takový švýcarský nožík mezi automobily,“ říká Lutz Fügener, profesor dopravního designu na vysoké škole ve Pforzheimu. „Kdo jím jezdí, má pocit, že může všechno, že je připraven na prakticky cokoli.“

Lutz Fügener spatřuje kořeny evropského nadšení pro sportovně-užitková vozidla také v rozpadu Sovětského svazu na počátku 90. let a v následujícím otevření se bývalých zemí východního bloku vůči Evropě a USA. „Na východních trzích byla na začátku 90. let velmi žádaná především velká SUV. Při tom hrály svou roli různé faktory: zvýšená potřeba bezpečnosti, na mnoha místech nedostatečná úroveň silnic a také všeobecná představa o tom, jak se člověk prezentuje na veřejnosti jako řidič automobilu.

Některé z modelů, které byly vyvinuty s ohledem na poptávku na východních trzích, se potom – ve zmenšeném provedení – podobně úspěšně prodávaly na západních trzích. Z tohoto pohledu může segment SUV děkovat za svůj rozkvět také marketingovému tahu v automobilovém průmyslu. Ten později začal působit také v mnoha hospodářsky se rozvíjejících státech, jako jsou Čína nebo Indie. Přestože v poslední době na čínském trhu zřetelně stoupl prodej luxusních dovážených vozidel, nebyl tím trend offroadů téměř vůbec ovlivněn. Společnost jako ŠKODA AUTO, která vozidla vyrábí přímo v Číně, může například i v roce 2016 oznámit rostoucí počty prodaných vozů YETI.

V Portugalsku je trend růstu SUV nejsilnější.

Porovnání evropských zemí: růst počtu registrací vozů SUV v roce 2015
(Zdroj: JATO Dynamics)

Skoda_SUV_chart_trend_cs

A přestože by to bylo pro analýzu pohodlné, není možné paušálně charakterizovat typického řidiče SUV. Jeho nárokům se můžeme přiblížit pouze na základě pozorování a tezí.

Teze 1: Jak ukazují průzkumy mezi zákazníky, s nimiž pracuje například pforzheimská vysoká škola, má v roce 2016 nejméně kupujících skutečně v úmyslu křižovat se svým vozidlem lesnaté a hornaté oblasti. Tyto průzkumy dále odhalují, že se z genu terénního vozidla a vozidla určeného do přírody, který v sobě SUV mají, stal především estetický faktor.

Teze 2: Vysoká pozice za volantem, dobrý výhled, pocit, že je člověk dobře opevněný proti rizikům dopravního provozu – to vše dohromady tvoří emocionální jádro této fascinace. A mohlo by to také vysvětlovat, proč se tento typ auta líbí právě ženám-řidičkám. Podle jedné rozsáhlé studie vysoké školy Niederrhein se jen v letech 2008 až 2013 mezi německými ženami zvýšil počet těch, které koupily SUV, na dvojnásobek. „Má to také svůj filozofický  aspekt,“ říká odborník Lutz Fügener.

„Řidiči automobilů se dnes v provozu na silnicích vnímají méně silně jako určitá komunita, spíše se chápou jako skupina jednotlivců. Z tohoto pohledu je jízda SUV také vědomým vyjádřením vytvářejícím image řidiče pro okolní svět.“ 

A nakonec, ovšem neméně důležitá, teze 3: Pro SUV hovoří zcela prakticky velkorysá nabídka prostoru. Kdo dříve pravděpodobně kupoval minivan, aby mohl vozit rodinu se všemi zavazadly, pravděpodobně dnes zvolí městský offroad, protože lépe plní přání variability. Jak už bylo řečeno výše: je jako švýcarský nožík s motorem, uplatní se v každé situaci. Vše, jen ne luxus pro luxus sám. 

„Sportovně-užitkovým vozidlem mohu jet na důležitou obchodní schůzku, teoreticky také táhnout do bitvy, a přesto dovézt děti bezpečně do školy,“ takto výstižně to shrnuje sociolog dopravy Christian Lasse Mevert v jednom rozhovoru pro německý zpravodajský servis Spiegel Online.

„Pokud jde o design, snesla by sportovně-užitková vozidla dneška trochu více lehkosti,“ dává k uvážení Lutz Fügener. „Protože mohutnost vozidla ve městě neplní žádnou skutečnou funkci, mohla by se SUV kreativně upravit tak, aby vypadala elegantněji a ohleduplněji. Určitě by to pověst této třídy automobilů nijak nepoškodilo.“

Podobné názory se uplatňovaly také při koncipování modelu KODIAQ ve společnosti ŠKODA AUTO. „Šlo nám o volnější interpretaci designu, který se osvobozuje od toho, co bychom v tomto segmentu očekávali,“ říká Guido Haak, vedoucí managementu produktu ve společnosti ŠKODA AUTO. „Chtěli jsme vysoce emocionální, sportovní, skvěle ztvárněný produkt, který bude zároveň vhodný ke každodennímu užívání, bude mít vysokou užitnou hodnotu a bude nabízet poměr užitku k ceně, jaký se u konkurentů těžko najde.“

Design modelu YETI ukazuje zřetelně terénní geny SUV. Byl prvním modelem, který značce ŠKODA připravil půdu v segmentu automobilů mířících mimo zpevněné cesty. Následovat bude KODIAQ, který se má objevit v druhém pololetí roku 2016.
Design modelu YETI ukazuje zřetelně terénní geny SUV. Byl prvním modelem, který značce ŠKODA připravil půdu v segmentu automobilů mířících mimo zpevněné cesty. Následovat bude KODIAQ, který se má objevit v druhém pololetí roku 2016.

Po velmi úspěšném kompaktním modelu YETI se ŠKODA chystá učinit první krok do segmentu velkých sportovně užitkových vozidel. ŠKODA KODIAQ je s délkou 4,7 metru, šířkou 1,88 metru a výškou 1,68 jednak výrazně větší než než ostatní auta v tomto segmentu, jednak má místo pro sedm osob. Mohutné, dynamické linie současně vyzařují robustní eleganci, která se zřetelně odlišuje od spíše neohrabaného, skříňovitého tvaru, s jakým se v tomto segmentu hojně setkáváme – často spíše coby s připomínkou minulých dob, kdy bylo terénní auto určeno pouze do terénu.

Skoda_SUV_Portrait-Haak

„KODIAQ se stane jistým prohlášením“ prorokuje Guido Haak, „tak jako jím je dnes SUPERB. ŠKODA znamená sebevědomý design.“ Ze strategického hlediska představuje KODIAQ pro tuto značku další krok vpřed. Model YETI byl při svém uvedení na trh na jaře roku 2009 debutem v oblasti kompaktních SUV, jehož velikost, prostorová koncepce a vybavení vycházely z tehdy existujícího portfolia modelů značky ŠKODA. „Téma užitná hodnota hrálo pro naši značku vždy zásadní úlohu,“ říká Haak. „Zvláště v oblasti sportovně-užitkových vozidel jsme se však již dávno odchýlili od dřívějšího postavení „soumara“. To ovlivnilo jazyk našeho designu a také dynamiku – model YETI byl ve své první generaci určitě o něco blíže tradičnější interpretaci.“

Všechny linie modelu ŠKODA KODIAQ jsou čisté, precizní a ostře vykreslené. Široká, trojrozměrně tvarovaná maska chladiče je velmi expresivní a vyzařuje robustní charakter.
Všechny linie modelu ŠKODA KODIAQ jsou čisté, precizní a ostře vykreslené. Široká, trojrozměrně tvarovaná maska chladiče je velmi expresivní a vyzařuje robustní charakter.

KODIAQ nyní může stavět na oblíbenosti, úspěchu a pověsti, které si ve třídě automobilů do lehkého terénu vysloužil jeho malý bratr. Následující fáze bude velice zajímavá: ŠKODA bude moci svým novým automobilem oslovit nový okruh zákazníků, který se bude pravděpodobně o značku ŠKODA intenzivněji zajímat poprvé.

Jak se výrobce vyrovnává s námitkami, které se týkají spotřeby paliva a prostorové náročnosti ve spojení s třídou SUV? „Snažíme se nadále všemi prostředky, které máme k dispozici, optimalizovat spalovací motory a zajistit jejich čistší provoz,“ říká Guido Haak ze společnosti ŠKODA AUTO. „Kromě toho čeká SUV v blízké nebo vzdálenější budoucnosti elektrifikace. To by se mohlo stát realitou pro příští generaci našich vozidel.“

Když už nahlížíme do budoucnosti: zlatý věk SUV jen tak rychle nepřejde, předpovídá šéf managementu produktu Guido Haak – lehkost a variabilita se budou stále více uplatňovat i v tomto segmentu, vozidla budou navenek přístupnější. Na významu mohou získat crossovery, které se stále více vzdalují od starého skříňovitého tvaru terénních automobilů. „Hranice mezi segmentem SUV a sportovními typy vozidel, jako jsou kupé, sportovní limuzíny nebo hatchbacky, se budou stále více smazávat,“ říká Guido Haak. „Automobily budou dynamičtější a méně skříňovité. Kromě toho bude podíl SUV nadále stoupat i v segmentu menších vozidel“ – tedy v segmentech, kde je dnes ŠKODA zastoupena modely FABIA nebo RAPID.

Jsou SUV nadčasová? Profesor designu Lutz Fügener to vidí následovně: „Například první Volkswagen Transporter (Bulli) zůstal hitem celá desetiletí, protože má tak vysokou užitnou hodnotu. Kdyby se podařilo dosáhnout takové hodnoty u některého SUV a auta by se postupně nepřestavovala, mohlo by se takové SUV stát také podobnou klasikou.“     

Výstava historických SUV v roce 2040, na které sběratelé láskyplně hladí mřížky chladičů svých dobře zachovaných modelů YETI a Tiguan? Možné je všechno.

Fotografie: ŠKODA AUTO a.s.

Média box

28 fotografie
Zobrazit více Zobrazit méně

Související články Na základě štítků: Kodiaq, YETI