Geny oblíbeného kombíku sahají do šedesátých let minulého století, jeho novodobé dějiny se začaly psát v letech devadesátých. Světovou premiéru si Octavia Combi užila na ženevském autosalonu 3. března 1998. Tedy přesně před 25 lety. Podívejte se na dobové záběry:
Octavia se postupně stala nejprodávanějším modelem značky Škoda – ve čtyřech generacích (1996, 2004, 2012 a 2020) opustilo výrobní závody přes 7,1 milionu kusů, z toho 2,8 milionu kombíků (údaje za roky 1998 až 2022). Podívejte se, jak šel čas s oblíbenou praktickou verzí combi.
První generace
Robustní a bezpečný vůz (čtyři hvězdy Euro NCAP) z pera Dirka van Braeckela s přispěním Luca Donckerwolkeho, který se podílel i na designu vozů Lamborghini, se představil v roce 1998, dva roky po premiéře liftbacku. Kombi dostalo o 20 litrů větší kufr (548 litrů), vnější rozměry zůstaly stejné s liftbackem, pouze výška o 19 milimetrů narostla (1 448).
Modernizace v září 2000 přinesla úpravu přední části, reflektory a nárazník se trochu zakulatily a dostaly zcela čirou optiku. Konstruktéři zpevnili B-sloupky a vyztužili motorový prostor. Auta se zvedla díky montáži modifikované zadní nápravy. Prvních moderních Octavií Combi se vyrobilo přes 470 tisíc. Výroba byla definitivně ukončena až v listopadu 2010.
Druhá generace
Octavia II se poprvé ukázala na ženevském autosalonu 2004. Oproti předešlé generaci se lišila motory, modernější technikou a robustnější karoserií. Mohutná maska chladiče dostala lichoběžníkový tvar a nárazník víc splýval s karoserií. Do zpětných zrcátek přibyly blinkry a zase o něco masivnější byly B-sloupky. Ještě tentýž rok přijela Škoda Octavia Combi s objemem zavazadelníku 580 litrů (1 620 při sklopených zadních sedačkách). Uvedlo se i kombi s pohonem všech kol (Octavia Combi 4×4), rok po uvedení druhé generace pak přijela i sportovní verze Octavia RS v obou karosářských verzích.
V roce 2007 mělo premiéru kombi ve verzi Scout s oplastovanými nárazníky, bočními lištami, nástavci prahů a spodními kryty. Druhé generace Octavie Combi sjelo z výrobních pásů na 900 tisíc.
Třetí generace
Zatím předposlední generace vozů Škoda Octavia a Octavia Combi se světu představila 11. prosince 2012 v továrním muzeu, sériová výroba začala šest dní nato. Kabát pochází z dílny designéra Jozefa Kabaně, převládají konzervativní hranaté tvary odolné módním trendům. Vůz dostal novou koncernovou platformu MQB A. Základní objem zavazadelníku u liftbacku činí 590 litrů, u kombi 610 litrů.
V lednu 2017 ve Vídni automobilka představila modernizovaný vzhled této generace. Novinkou byly především dělené přední světlomety, které mohly mít technologii LED, nová byla prediktivní ochrana chodců. Zvětšil se rozchod zadních kol, což mělo za následek optické zvětšení i zlepšení jízdních vlastností.
Čtvrtá generace
Aktuální generace měla premiéru v listopadu 2019. Verze kombi dokonce přišla na řadu před liftbackem. Čtvrtá generace Octavie stojí na inovované platformě MQB, jejíž stěžejní vlastností je možnost snazší elektrifikace. Právě díky tomu je Octavia IV vůbec poprvé k mání coby mild hybrid a plug-in hybrid.
Úplného předělání se dočkal rovněž interiér zaměřený jako nikdy dřív na digitalizaci. Na designu začal pracovat Jozef Kabaň, dokončení už ale vedl jeho nástupce Oliver Stefani.
Babička Octavia
Nástupce oblíbeného modelu Spartak vznikl jeho modernizací a začal se vyrábět v roce 1959. Octavia byla předchůdci velice podobná, kromě několika drobností jako přední maska nebo koncové svítilny se totiž karoserie prakticky nezměnila. Inovace se odehrály především uvnitř – vůz dostal novou přístrojovou desku nebo přední nápravu nově odpruženou vinutými pružinami. Zadní nápravě dál zůstala listová pera. Na svou dobu špičkové jízdní vlastnosti mělo na svědomí hlavně nezávislé zavěšení všech kol. V roce 1960 přijela prodloužená verze Combi, která si záhy získala obrovskou popularitu, a to i v zahraničí. Výroba začala v létě následujícího roku. Kombík nabídl prostorný interiér a ploché dno zavazadelníku, který pojmul 690 až 1 050 litrů nákladu. Zatímco verze s karoserií tudor zůstala ve výrobě do roku 1964, kdy ji nahradilo ještě ikoničtější „embéčko“ (Škoda 1000 MB), produkce kombíků vydržela až do roku 1971. Vzdor několika prototypovým řadám, které se do výroby nedostaly, totiž neexistoval adekvátní nástupce – tím se stal až model Forman o šestnáct let později.