Nepotřebujeme žebra, ale potřebujeme tuhle linii. Proto jsme ji zachovali a zavedli jsme něco, čemu říkáme Tech-Deck Face – protože v budoucnu budeme pravděpodobně muset zabudovat více radarů, kamer a senzorů. A tahle čelní černá polykarbonátová maska to všechno dokáže zakrýt a my ji budeme moct kdykoli zvětšit, pokud to bude potřeba. Nevyjde z módy, protože tu masku lze snadno modifikovat. A to je úplně nový přístup. Nahoře máme úzká světla pro denní svícení, a protože jde o SUV, tak tu máme čtyři svislé světlomety – je to čtyřoký design, který už dnes máme na jiných SUV, ale v jiném provedení. I díky tomu vypadá VISION 7S – i budoucí vozy ŠKODA – jedinečně a osobitě. Takže jsme na voze změnili vlastně téměř vše, ale nepřišli přitom o typické prvky. Potřebujeme, aby si lidé řekli: vidím vůz ŠKODA a vidím posun ve vývoji.
Skica exteriéru studie ŠKODA VISION 7S
Bude nový designový jazyk aplikován i na další generace současných modelů, nebo pouze na ty nově vyvíjené?
Zatím se bude používat výhradně u elektromobilů, první z nich – SUV menší než ENYAQ iV – přijde v roce 2024. Ale samozřejmě jsme jedna značka a nechceme se od spalovacích motorů odříznout. Takže až v budoucnu postavíme vůz se spalovacím motorem, nebudeme ho vyrábět ve starém designu, protože by vypadal zastarale. Takže to musí fungovat a být propojené.
Lišila se práce na tomto konceptu od práce na jiných modelech, jako je například nová FABIA?
Ano, lišila, protože jsme se neměli na co navazovat. Všechno jsme dělali od nuly. Máme skvělé designéry, mladé designéry, talentované a kreativní návrháře, kteří vytvořili spoustu skic. Pak jsme jednu vybrali a řekli si: půjdeme touhle cestou. Kdykoli jsme se potřebovali o něčem rozhodnout, vždycky jsme řekli: udělejme to modernější, progresivnější. Zapomeňme na starý svět, pojďme dál a rychleji. A tohle mě opravdu moc bavilo. Všechny to posunulo na novou úroveň.
Skica studie ŠKODA VISION 7S
Co interiér?
Také k interiéru přistupujeme holisticky a zcela nově. Stejně jako u exteriéru však zůstávají zachována určitá pravidla značky ŠKODA. Interiér zůstane symetrický. Bude demokratický – oslovujeme celou rodinu, říkáme jí posádka. Interiér skutečně vychází vstříc spíš celé posádce než jen řidiči. Palubní desku i výplně dveří jsme například vymodelovali tak, aby se cestující opravdu cítili chráněni. Změnili jsme také způsob ovládání, už není plně dotykové, máme také fyzické ovladače, a to jak tlačítka, tak otočné ovladače. Když člověk řídí auto, neměl by všechno dělat pouze na dotykových displejích. Potřebuje alespoň nějaké haptické ovladače, které se dají snadno najít a které může stisknout s jistotou, že udělají to, co chcete.
Jsou v autě nějaké skryté detaily, jichž si člověk na první pohled ani nevšimne a na které byste rád upozornil?
Vůz má nad koly obložení, které vylepšuje aerodynamiku – na takových detailech nám záleží i proto, že tím můžeme přidat pár kilometrů na dojezdu. Vše děláme pro zákazníky. Dalším příkladem je třetí brzdové světlo, které je dělené, protože pak můžeme mít středovou část střechy nižší a zlepšit tak aerodynamiku. Potom máme na voze některé barevné prvky, které jsou stylové a zároveň dodávají vozu velmi moderní vzhled. Na sedadlech a mnoha dalších místech používáme udržitelné materiály. Takových detailů je řada.
Studie VISION 7S byla představena 30. srpna 2022.
Na co jste v souvislosti s tímto konceptem nejvíce hrdý?
Že jsme to dotáhli do konce. (Směje se.) Líbí se mi proporce vozu, velmi se mi líbí jeho záď, moc se mi líbí přední světla. A v interiéru se mi líbí sedadla a středová konzole.
Které části byly nejtěžší, s čím jste bojovali?
S ničím konkrétním. Ale nejsložitější částí auta je vždycky předek. Bylo náročné dostat do téhle části duch značky ŠKODA a zároveň vytvořit něco zcela moderního.
Skica interiéru studie ŠKODA VISION 7S