Kvalitu musíte cítit
Tohle Frank Schreier miluje – vůni gumy, kovu, plastu a oleje. Zvuky výroby v lisovně, v karosárně i v montážní hale. „Bylo to fantastické,“ vypráví nadšeně nad šálkem kávy, když vzpomíná na staré dobré časy a na to, jak to všechno začalo. Schreier před 42 lety nastoupil do skupiny Volkswagen a pracuje tu dodnes. Nepřetržitě. Žádný headhunter ho za ta desetiletí nedokázal odlákat, a to od konkurence chodily lukrativní nabídky. „Moje hluboké vnitřní přesvědčení, že pracuji pro správnou firmu, nakonec vždy stvrdilo rozhodnutí zůstat.“ Dnes to některým lidem může připadat nepředstavitelné, když například časopis Forbes radí čtenářům změnit zaměstnavatele každých tři až pět let, jen aby si polepšili.
Výjimky však, jak se říká, potvrzují pravidlo. Přestože Frank Schreier nepřeskakoval z firmy do firmy, může se ohlížet za impozantní kariérou, během níž za ta léta úspěšně zastával několik pozic v Německu i v zahraničí. V poslední době sehrál rozhodující roli jako vedoucí kvality ve společnosti ŠKODA AUTO. Sám to shrnuje slovy: „Tak na tři čtyři věci jsem docela pyšný,“ což je samozřejmě značně diplomatické vyjádření. Během svého působení v Mladé Boleslavi zavedl několik výkonnostních programů, vyvinul přelomovou strategii měření, určil nové standardy pro indický a čínský trh, přišel se strategickým přístupem „Přehodnocení kvality: využití nových testovacích metod“, nemluvě o podpoře a utváření procesu transformace značky směrem k elektromobilitě a digitalizaci – a to je jen pár příkladů jeho nejvýznamnějších úspěchů.
Schreier se ale nechlubí. To tento rodák z německého města Celle, který se jako teenager nejprve vyučil nástrojářem, totiž vůbec nemusí. Jeho otec denně dojížděl 30 kilometrů do Wolfsburgu, a to byl i pro Franka logický výchozí bod jeho vlastní kariéry. Přesto si nasadil laťku výše, dodělal si maturitu a poté na univerzitě vystudoval strojírenství – přirozeně se stipendiem společnosti Volkswagen, kde pracoval o prázdninách.
Díky tomu získal cenné praktické zkušenosti, stejně jako v následné pozici supervizora směny montážní linky – to bylo dle jeho slov jeho „nejformativnější období“. Pro řízení kvality jsou podle Schreiera zásadní zkušenosti a učení se od píky. Ale to samo o sobě nestačí: „Musíte mít oko pro detail, vášeň pro přesnost a dokonalost, to je základ. Musíte mít cit pro součástky, pro nastavení výdechů ventilace, zarážky tlakových spínačů – kvalitu musíte cítit.“ Frank Schreier říká, že mu při pomyšlení na hnací sílu naskočí husí kůže. A dnes dokáže s přesností na jednu desetinu předpovědět tloušťku vrstvy laku i uzavírací sílu stroje.
Je to výsledek tvrdé práce a nakonec rozhodující faktor, který mu v jeho pozici umožňuje být kritický, někdy dokonce hádavý. „Pokud jste jako kontrolor kvality se vším spokojený, pak svou práci neděláte dobře.“ Z toho Schreiera opravdu nikdo obviňovat nemůže. To potvrzuje i Marek Jancák, vedoucí výroby vozů ve společnosti ŠKODA AUTO a jeho dlouholetý kolega: „Pokud se chcete na profesionální úrovni nějak posouvat, nikdy nemůžete být spokojení. Frank Schreier je ztělesněním této zásady. Navíc je to člověk, kterého si spojuji s naprostou kompetentností a absolutní profesionalitou. Náš vztah byl odjakživa založen na vzájemném respektu a důvěře. Pomáhal utvářet jedinečnou kulturu, kterou ve ŠKODA AUTO máme, a ovlivnil ji tím nejpozitivnějším způsobem.“
Marek Jancák
Vedoucí výroby vozů ve společnosti ŠKODA AUTO
Základem řízení kvality jsou podle Schreiera občas dlouhé, ale vždy na řešení zaměřené diskuse, těžce vydobyté kompromisy a pokaždé hledání nejlepšího možného výsledku pro zákazníka, a to od samého začátku: „Zapojujeme se i do úvodních konceptuálních diskusí v oddělení technického vývoje a pak už ve všech krocích procesu vytváření produktu.“ Když Schreier vysvětluje procesy a postupy, používá anglické výrazy jako „Q-talk“ nebo „Q-management“. Tyto zkratky tak trochu připomínají bondovky a slavné oddělení „Q“, které tajného agenta pokaždé vyzbrojí nejnovějším high-tech vybavením. A když Schreier mluví, máte dojem, že v řízení kvality to dnes funguje podobně: „Zdaleka tu nemluvíme jen o lícování, mezerách a vadách laku. Dnes se stále více zabýváme tématy, jako je elektronika, software, konektivita, umělá inteligence a kybernetická bezpečnost.“ Tyto technologie nejen zvyšují inteligenci samotných vozidel, ale také procesy řízení kvality.
Je mnoho složitých problémů a neustálých změn, které vyžadují otevřenost a flexibilitu. Vlastnosti, které Schreier oceňuje na „svých parťácích“. Rád dává svým zaměstnancům odpovědnost: „Nemůžete dělat všechno sami a ani byste to neměli chtít. Pokud chcete vyhrávat jako tým, musíte svým zaměstnancům důvěřovat. Jen takto si dokážete vychovat budoucí vůdce.“ Schreier odhaduje, že asi 80 % jeho bývalých asistentů se vydalo manažerskou cestou.
To je i případ Radima Lukase, který pro něj pracoval v letech 2007 až 2009. Poprvé se setkal se Schreierem ve svých třiadvaceti letech – a při pracovním pohovoru se omylem posadil do křesla svého budoucího šéfa. Schreiera to naštěstí jen pobavilo. Od té doby mají k sobě blízko a dodnes jsou v pravidelném kontaktu. „Nic není nemožné – to je nejdůležitější z bezpočtu profesionálních a osobních postřehů, které jsem od pana Schreiera získal. Často a velmi rád vzpomínám na čas, který jsme spolu strávili, a musím přiznat, že mi přímá spolupráce s ním dodnes chybí,“ říká Lukas po telefonu. Mezitím se stal vedoucím kvality v deseti továrnách společnosti SAIC Volkswagen v Číně – a to je jen jeden z mnoha osobních úspěchů, na které je Frank Schreier „trochu pyšný“.
Kdyby se naskytla příležitost, rád by své chráněnce motivoval, aby chvíli pracovali v Číně. Sám tam byl za ŠKODA AUTO již stokrát a obdivuje čínskou rychlost i technologickou úroveň: „Víc životních zkušeností než v Číně nikde jinde nenasbíráte.“ Kdyby mu dnes bylo znovu 38 let, vůbec by neváhal. Také by si nechtěl nechat ujít své zážitky ze zahraničí, ani na vteřinu.
V roce 1996 odešel Schreier do Bratislavy jako vedoucí výroby automobilů ve Volkswagenu a stál v čele průkopnických prací: jako člen týmu Karla Petera Wilhelma byl odpovědný za stavbu tamního závodu stavěného na zelené louce. Od té doby tam z montážní linky každý rok sjíždí modely značek Volkswagen, Audi, Porsche, SEAT a ŠKODA, čímž se Bratislava stala jediným závodem na světě, který spojil pět různých značek pod jednou střechou. Od roku 2023 se tu bude vyrábět nový model ŠKODA SUPERB i Volkswagen Passat, jehož technický vývoj bude mít značka ŠKODA rovněž na starosti.
Roku 2001 byl Frank Schreier jmenován vedoucím výroby automobilů ve společnosti Volkswagen AG ve Wolfsburgu a v roce 2006 se stal vedoucím oddělení kontroly kvality ve společnosti ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi. Od roku 2011 pracoval pro SEAT ve španělském Martorellu, kde úzce spolupracoval s Matthiasem Rabem. V letech 2011 až 2019 šéfoval Rabe výzkumu a vývoji ve společnosti SEAT a s láskou se ohlíží za jejich pracovním vztahem: „Frank Schreier je specialista na řízení kvality srdcem i duší. Oceňuji jeho vášeň, jeho odbornost, jeho holistický pohled a absolutní spolehlivost. Vždy bojoval za věc extrémně tvrdě; někdy byl trochu tvrdohlavý a občas jsme se tvrdě střetli. Ale nakonec byla týmová práce vždy konstruktivní; byla s ním skvělá zábava.“ A jak Rabe dodává, s Frankem Schreierem může být skvělá zábava i po práci. Vzpomíná si třeba na jeden dva improvizované tance na výletní lodi na výročním setkání fanoušků vozu Volkswagen Golf GTI u rakouského jezera Wörthersee: „Nejspíš byste to do něj neřekli, ale tohle všechno patří k Frankovi i jeho nadšené povaze.“ Rabe si je jistý, že se Schreierem odchází z koncernové lodi jeden z nejlepších.
Matthias Rabe
Člen představenstva Bentley pro technický rozvoj
Není proto divu, že Schreierův blížící se odchod do penze v něm vyvolává pohnutí. Je to pochopitelné, bez nadsázky lze říci, že koncernu Volkswagen zasvětil podstatnou část svého života. Neskrývaný workoholik byl po celá desetiletí v práci dvanáct až patnáct hodin denně, nemluvě o nesčetných pracovních cestách. Když se ho zeptáte na jeho domov, má na to dvě odpovědi: zaprvé samozřejmě Gifhorn, domov jeho rodiny a brzy zase jeho trvalé bydliště. Na druhou stranu Česká republika – a proto neváhal ani na okamžik, když ho do Česka v roce 2014 přivedl tehdejší šéf ŠKODA AUTO Winfried Vahland. Když se řeč stočí na jeho pobyt v Mladé Boleslavi, Schreier zjihne. Na otázku, co mu bude nejvíce chybět, odpovídá: „Lidi. Budou mi chybět.“ Viditelně dojatý si udělá krátkou přestávku. O něco později pokračuje: „Budou mi chybět lidi a to, jak jsme spolu komunikovali. Oborová spolupráce je tu velmi, velmi dobrá. Výjimečně dobrá. A přestože jsme často interně diskutovali, vždy jsme drželi pohromadě a společně jsme našli řešení.“
Frank Schreier oficiálně nastupuje do důchodu v lednu – po 42 letech služby. K tomu rozhodnutí dospěl sám; mohl zůstat déle. Ale v tomhle si je jistý: „Ne, to mi stačí. Teď má přednost moje rodina.“ Samozřejmě že je těžké odejít. Rozloučení mu trochu usnadňuje, že řízení kvality ve společnosti ŠKODA AUTO převezme kompetentní nástupce. „Vím, že Florian Weymar bude dbát na kvalitu v mém duchu. Proto mohu s čistým svědomím odejít domů.“
Florian Weymar
Nástupce Franka Schreiera na pozici vedoucího Řízení kvality ŠKODA AUTO
A metafora s chůzí je mimochodem velmi výstižná, protože Schreier má osobní předsevzetí: projít svatojakubskou cestou pěšky až do španělské Galicie. „Myslím, že mi to pomůže překlenout mezeru mezi velmi oddaným profesionálním životem a odchodem do důchodu.“ Chce sám sebe najít a vědomě si užívat ticho – i když dává přednost hluku výroby v lisovně, karosárně a montážní hale. A až konečně dorazí ke slavné katedrále v Santiagu de Compostela, bude to bezpochyby okamžik, na který Frank Schreier bude moci být „trochu pyšný“.