40 000 stromků i ptačí budky
Emise CO2 se ve Vrchlabí zatím nepodařilo eliminovat stoprocentně – což je ostatně cíl velice náročný. Zbytek emisí jsme se rozhodli řešit nákupem kompenzačních kreditů. „Za rok 2020 jsme takto kompenzovali spalování zemního plynu, což už pro letošek odpadá, neboť závod ve Vrchlabí přešel na biometan. V roce 2021 nás tedy čekají práce na odbourávání emisí z chladiv a ze služebních vozů. Už teď se ale jedná o pouhá promile celkového objemu, proto věřím, že postupnými dílčími kroky budeme úspěšně pokračovat i v této oblasti,“ popisuje Grmela.
Přečerpání řezného oleje ze dna nádrží centrální filtrační stanice omezuje tvorbu nebezpečného odpadu.
Část kompenzací ve Vrchlabí realizovali nákupem kreditů dvou projektů větrných farem na Tchaj-wanu a v Indii. „Kromě toho se naše továrna hodně angažuje ve spolupráci s Krkonošským národním parkem. Loni jsme v okolí závodu vysadili 40 tisíc stromků, zároveň s parkem spolupracujeme na dalších projektech biodiverzity, jako je třeba instalace ptačích budek,” říká Jiří Svatý, koordinátor technického servisu vrchlabského závodu.
“V bilanci CO2 se tyto aktivity nepromítají, jelikož nejsou certifikované, ukazují ale na to, že nám záleží na péči o naše okolí,“ uzavírá projektový koordinátor Grmela s tím, že reálné je, aby všechny závody automobilky ŠKODA AUTO byly CO2 neutrální do roku 2030.
Baterie v manipulačních strojích byly vyměněny za lithiové, čímž došlo k úspoře energií a k redukci CO2.
„Velkým tématem je přechod ze spalování zemního plynu na biometan. Díky tomu bude vše, co se pohání plynem, jako jsou například kogenerační jednotky ve Vrchlabí a Kvasinách, mít neutrální bilanci CO2. Plán pro Mladou Boleslav pak mluví o přechodu na výhradní spalování biomasy. Mělo by k tomu dojít kolem konce roku 2025. Dnes se v Mladé Boleslavi biomasa spaluje společně s hnědým uhlím. Pokud se nám tuto změnu podaří dokončit, bude to pro celou automobilku zásadní krok k neutralitě CO2, co se vyrobené energie týká,“ popisuje výzvu Pavel Grmela.