Od fyzického modelu ke 3D a zase zpět
Co se práce samotných designérů týče, ti začínají samozřejmě skicováním, nejprve vcelku tradičně ve 2D, ale následně čím dál víc ve 3D. „Takhle snadno předáme vizi našim digitálním modelářům, kteří s designérem myšlenku dál rozpracovávají do podoby konkrétnějšího 3D modelu,“ vysvětluje Dimitrios Darkoudis. „Hodně dnes pracujeme s virtuální realitou,“ dodává Jiří Hadaščok. Posun popisuje i Martin Bogner, vedoucí týmu digitálních modelářů: „Zatímco dříve jsme pracovali převážně s hliněnými modely, dnes převládá digitální práce,“ říká.
Tým designu světel dává novým modelům tvář.
Ve 3D modelech vznikají různé varianty designu a řeší se čím dál podrobnější detaily. Třeba světla. „Auto může mít krásné tvary, ale když se nepovedou světla, tak to celý dojem zkazí. Světla jsou šperk, který auto rozzáří a dává mu unikátní vzhled. Proto jsou nesmírně důležitá a hodně si na jejich designu zakládáme, což znamená, že designéři světel do celého procesu opět vstupují už u prvních skic,“ říká Jiří Hadaščok. V prvních fázích se specialisté na světla snaží pochopit myšlenku designérů a začínají přemýšlet nad vhodným řešením, které už se promítá právě do digitálních modelů. Jak skvělou práci designéři světel Škoda Auto odvádí, dokazuje mimo jiné i nedávné ocenění od prestižního portálu Car Design News.
Od digitálních modelů se pak následně přechází k fyzickým modelům z hlíny (odborně se jí ovšem říká průmyslová plastelína). „U konceptů pro automobilové výstavy i budoucích sériových aut vše ladíme v měřítku 1 : 1, protože ve zmenšeném měřítku nemusí některé důležité proporce nebo jemné detaily vyniknout,“ vysvětluje Vlastimil Pažout, koordinátor stavby fyzických modelů. Z počátku se u exteriéru i interiéru i na fyzických modelech pracuje s několika variantami designu, které se různě ověřují, doplňují a ladí. „Ze šesti až osmi virtuálních návrhů vybereme čtyři, které frézujeme do fyzického modelu,“ říká za oblast exteriéru Jiří Hadaščok.
Tým designových modelářů připravuje digitální i fyzické modely.
Fyzické modely jsou přitom důležité nejen kvůli pochopení celkového dojmu z designu, ale také kvůli konkrétním detailům. „Například u volantu i dalších prvků interiéru je důležitá ergonomie,“ vysvětluje Lukáš Vaněk z oddělení designu interiéru. „U něj se tedy od skic rychle přesuneme k iteracím ve 3D a následně vzniká tištěný 3D model, na kterém můžeme ergonomii vyhodnotit, upravit ji ve 3D a opět ověřit,“ dodává. Teprve pak vzniká model volantu, který doplní celý model interiéru. Takový model už dostane i patřičný materiál nebo vzor obšití. Vše se ještě sice bude ladit, ale ukazuje to, jak intenzivní propojení jednotlivých oblastí skutečně je.