Životním tématem Alison Orr je udržitelná móda. Dává druhý život stále použitelnému oblečení. V souladu s touto životní filozofií spoléhá ona i její rodina na spolehlivého pomocníka, vůz Škoda Fabia Combi druhé generace.
V malebném britském městečku Masham v Yorkshire Dales působila Alison Orr jako průkopnice hnutí za udržitelnou módu ještě dávno předtím, než se tento termín stal populárním. Byla už zkušenou odbornicí v disciplíně nákupů z druhé ruky, když objevila poklad: vyřazené kousky ze stoprocentního kašmíru určené na skládku. Chopila se příležitosti, založila firmu Nearly New Cashmere, a pustila se do záchrany a obnovy oblečení z tohoto luxusního materiálu. Dodnes zachránila a vdechla nový život desítkám tisíc kašmírových kusů z celého světa.
Alisonina motivace vychází z hluboce zakořeněného odporu k plýtvání. Když zjistila, že i tak trvanlivý a kvalitní materiál, jako je kašmír, může být odepsán a putovat do odpadu, byl to pro ni šok. Její vášeň pro módu a zájem o udržitelnost tak odstartovala její zajímavou podnikatelskou cestu.
Obchůdek Alison Orr v britském městečku Masham
Začínala doma a coby matka na plný úvazek prodávala obnovený kašmír pouze online. Jak poptávka rostla, postupně tým rozšiřovala a zapojila i svou dceru, což nakonec vedlo k založení kamenného obchodu v městečku Masham v roce 2019.
Alison Orr
Alison je milovnice udržitelné módy, 100% kašmíru, historických hedvábných šátků, rodinného života a venkova. Už před mnoha lety se jí znelíbilo všudypřítomné plýtvání, v jídle stejně jako v oblékání. A to ji přivedlo až ke kašmíru, který se často vyhazoval úplně zbytečně. Založila společnost Nearly New Cashmere a rozhodla se zachraňovat, opravovat a obnovovat kašmírové oblečení určené k likvidaci. Luxusní materiál a z něj ušité oděvy se tak dostávají k novým majitelům za dostupnou cenu a dál dělají radost.
Začátky pochopitelně nebyly snadné. Malý rozpočet a potíže, kde a jak vlastně kašmírové oblečení shánět. Postupem času si u dodavatelů vybudovala důvěru a dnes má partnery v Kanadě, USA, Itálii a Spojeném království. Odrazem jejího závazku k udržitelnosti se stalo „virtuální cestování“ – spolupráce s dodavateli na dálku. Tím se jí podařilo rozšířit svou síť do Indie a Pákistánu bez ekologické zátěže spojené s fyzickým cestováním.
Pro své cesty za novými zdroji kašmíru ale i práci a převoz zboží v rámci města využívá její rodina vůz Škoda Fabia. V jejich případě se však nejedná o poslední generaci, nýbrž i zde její rodina v souladu se svou životní filozofií využívá auto už delší čas, jelikož se na svého pomocníka mohou stále plně spolehnout.
Rodinnému podniku už léta slouží Škoda Fabia.
Dnes je Alisonina značka už dobře zavedená. Kašmírové oblečení, které získává v různé kondici, prochází rukama členů jejího týmu a důkladným restaurováním. Díky tomu vzniká luxusní oblečení za dostupnou cenu. Alisonin tým ve společnosti Nearly New Cashmere není pouhou pracovní silou, jsou to zruční – dalo by se říct umělečtí – řemeslníci, kteří vyznávají stejné hodnoty udržitelnosti a kvality, jaké prosazuje sama Alison. Alison tak svým přístupem vytváří celou komunitu lidí pěstující kulturu udržitelné módy, která sahá daleko za hranice Yorkshiru, Spojeného království i Evropy.
Obnovování a opětovné používání, i tak vzácných materiálů, jako je kašmír, má dvojí cíl: zmírnit dopad na životní prostředí a přinášet radost z jedinečného a kvalitního oblečení. Alison se svými lidmi také vzdělává zákazníky: ukazuje jim nejrůznější udržitelné postupy, zdůrazňuje potřebu opustit zažitou kulturu vyhazování nebo nabízí rady ohledně péče o oblečení a tipy na udržitelné nákupy.
Snímky o udržitelnosti, propojení s přírodou, o životu v souladu s okolním světem, o tom, jak neničit životní prostředí a brát si z něj jen tolik, kolik potřebujeme. To je dokumentární série, která představuje zajímavé a inspirativní lidi, jejich nápadité projekty a netradiční a pokorný přístup k životu. Protože všichni žijí a pracují v dnešním moderním světě, je nasnadě, že dokumenty ukazují rovněž propojení tématu udržitelnosti se současným automobilovým světem. Lidé, které snímky portrétují, totiž mají k ruce nezdolné a udržitelné parťáky – vozy s okřídleným šípem ve znaku.