Sklouznout se do knihy rekordů
Vítejte v Krokomu ve středním Švédsku, asi dvacet kilometrů od známého města Östersund. Je čtvrtek 19. ledna 2023, 11 hodin dopoledne. Sluneční světlo je tu nedostatkovým zbožím, jak potvrdí každý, kdo někdy v zimních měsících navštívil tyto zeměpisné šířky. Jezero Stortjärnen je opravdu hodně zamrzlé a teploty se celý den pohybují hluboko pod nulou.
Škodovácký tým je na místě již čtvrtý den. Uplynulé dny proběhly ve znamení tréninkových jízd s různými kombinacemi pneumatik. K dosažení dokonalého driftu se během celých pěti dnů v teplotách pod bodem mrazu pracovalo celkem 18 hodin. Cíl? Dva nové světové rekordy v driftování na ledu.
Za volantem vozu Škoda Enyaq RS iV sedí motoristický novinář Richard Meaden, který si jako svědka přivedl rozhodčího GUINNESSOVY KNIHY SVĚTOVÝCH REKORDŮ™ a mezinárodního rozhodčího pro driftování Davida Kalase. Meaden v roce 2011 dosáhl nového rychlostního rekordu Southern Californian Timing Association (SCTA) pro sériový vůz s dvoulitrovým motorem s nucenou indukcí, a to 365,45 kilometru za hodinu. Rekord zajel s vozem Škoda Octavia RS na legendárních solných pláních Bonneville v USA.
Vůz během 15 minut a 58 sekund rekordní jízdy 39krát obkroužil driftovací okruh.
Nyní se Meaden vrací s jiným modelem RS, aby vytvořil další rekordy, tentokrát dva do GUINNESSOVY KNIHY SVĚTOVÝCH REKORDŮ™. Prvním z nich je „Nejdelší souvislý drift vozidla na ledě“, druhým „Nejdelší souvislý drift vozidla na ledě (v elektromobilu)“ ve stejném vozidle.
Obvod kruhové dráhy na jezeře činí 188,496 metru. Richard Meaden udržel zbrusu nové SUV Škoda Enyaq RS iV v kontrolovaném skluzu 7,351 kilometru, čímž překonal dosavadní rekord 6,231 kilometru dosažený loni v Číně s benzinovým autem. Je to ukázka mistrovství za volantem – nejenže tento ohromující drift překonal první rekord, ale Meaden a Škoda Enyaq RS iV zároveň vytvořili druhý rekord v kategorii Nejdelší souvislý drift vozidla na ledě (v elektromobilu).
Navzdory drsným podmínkám je výkon vozu Enyaq RS iV na SUV stabilně výborný. Během 15 minut a 58 sekund rekordní jízdy vůz 39krát obkrouží driftovací okruh, kde dosáhne maximální rychlosti 48,69 km/h a v nejpomalejším bodě jede rychlostí 31,64 km/h.
Nový držitel rekordu Richard Meaden okomentoval svůj triumf slovy: „Být znovu za volantem další rekordmanské škodovky je dost výjimečný pocit. Dvě různé lokace, solné pláně Bonneville ve Spojených státech a zamrzlé jezero ve Skandinávii a dva různé rekordy ve dvou velmi odlišných autech. Jsem neuvěřitelně hrdý na to, že jsem po dvanácti letech opět součástí týmu, který pokořil rekord – kdo by si pomyslel, že tady budeme driftovat s elektromobilem na ledě? To jen ukazuje, nakolik se automobilový svět mění a jak je to zajímavé.“
Za volantem vozu Škoda Enyaq RS iV během rekordní jízdy seděl motoristický novinář Richard Meaden.
S pomocí protiskluzových hřebů
Standardní sériový vůz použitý k vytvoření rekordu byl vybaven dvacetipalcovými koly z lehkých slitin. Pneumatiky Michelin 245/35-R20 pro zimní závody dodané lokálním řetězcem Däckproffsen měly 600 hřebů o průměru pět milimetrů zajišťujících lepší trakci a řízení na zmrzlém povrchu, na němž se o nějaké přilnavosti nedalo mluvit, zatímco pneumatiky Nokian Hakkapelitta 255/45-R20 na zadních kolech měly 300 hřebů o průměru dva milimetry, což se ukázalo jako ideální kombinace pro kontrolovaný smyk na 40 cm hlubokém ledu.