Rodinné posádky a krásné historické vozy, z velké části s okřídleným šípem v logu. To je Škoda Classic Tour, která je nedílnou součástí konce léta v Mladé Boleslavi.
Letos se veteránská rally pro zaměstnance Škoda Auto konala už podesáté. V prvním ročníku v roce 2014 od Škoda Muzea odstartovalo 70 vozů, předloni to bylo už 170 a loni se přihlásilo 230 automobilů. Letošní účast byla opět rekordní — na start 130 kilometrů dlouhé trati se postavilo přibližně 260 vozů.
Krása veteránů značky Škoda na Classic Tour 2023
Nechybělo ani několik exponátů mladoboleslavského Škoda Muzea, včetně reprezentativního vozu Škoda Superb 3000 OHV z roku 1939. Účastnit se mohou automobily vyrobené do roku 1993, nejmladší soutěžící tak představují modely Favorit a Forman. Trať setinové rallye, v níž přesnost a pravidelnost hrají důležitější roli než rychlost, zavedla účastníky i do výrobního závodu Škoda Auto v Mladé Boleslavi.
Užil jsem si každý z deseti ročníků
Tomáš Matura, mechatronik, který se stará o elektrickou údržbu strojů a zařízení v nářaďovně, se zúčastnil všech deseti ročníků. „Jezdíme s vozem Škoda 110 R z roku 1974. V devadesátých letech jsem jej získal z Německa. Předchozí majitel vedle generální opravy nešetřil na vylepšení auta tuningovými prvky, jako jsou lamináty, převařené blatníky, plastové nárazníky, náporové chlazení nebo střešní okno. Než jsme ho koupili a spolu s otcem půl roku zprovozňovali a vraceli do originální podoby, stál vůz patnáct let bez pohybu,“ popisuje Tomáš Matura příběh svého veterána.
Tomáš Matura a jeho Škoda 110 R z roku 1974
Kromě něj má v garáži také Felicii z roku 1960 a tři jednostopé krasavce – motocykly JAWA 21 a 23 a ČZ 150 C. „Škoda Classic jezdím od začátku a i když mi dnes chybí otázky a úkoly — což ale na jedné straně chápu, protože nás už jednoduše jezdí příliš mnoho —, oceňuji perfektní organizaci a závod si každý rok užívám. Největší kouzlo pro mne pochopitelně má dodnes první ročník. Přesto je pro mne akce vždycky velkým zážitkem,“ dodává Matura.
Jedno auto nestačí
Konstruktér v oddělení vývoje karoserie a montovaných dílů Martin Kvaizar představuje svého veterána: „Naše soutěžní auto je model 1201 Sedan roku výroby 1957. S nadsázkou říkám, že jde o ministerský vůz — jeho prvním majitelem totiž bylo ministerstvo vnitra. Já jsem ho koupil v roce 2007 a dal mu řádnou péči. Vyvařili jsme karoserii, opravili lak, brzdy i řízení, spodek karoserie a nosný rám jsme pečlivě natřeli a po několikaměsíční práci byl vůz bez problémů pojízdný. Během dalších let bylo potřeba vyměnit celý motor, převodovku a kardan. Běžná údržba, to je pak už jen nikdy nekončící příběh.“
Martin Kvaizar se svým modelem 1201 Sedan vyrobeným v roce 1957
Kvaizar je potvrzením veteránského fenoménu — nadšenci totiž málokdy skončí s pouhým jedním „kouskem“ v garáži. „I já to tak mám. Aktuálně pracuji na renovaci modelu 1101 Tudor ve čtyřdveřové verzi z roku 1949,“ vypráví.
Mladoboleslavský konstruktér se svým Sedanem pravidelně objíždí veteránské jízdy v okolí svého města a v Libereckém kraji, účastní se rovněž srazů vozů Škoda s páteřovým rámem v Hradci Králové. „Před několika lety jsem se se svým vozem účastnil natáčení filmů Dítě číslo 44 nebo třídílné německé série Tannbach — vesnice na dělící čáře. Musím říct, že spolupráce s filmaři byla docela napínavá,“ vzpomíná.
Podívejte se na některé modely Škoda na letošní Škoda Classic Tour: