Tradice vozů kombi se značkou ŠKODA
Automobily s praktickou, prostornou a variabilní „kombinovanou“ karoserií se v nabídce značky ŠKODA poprvé objevily už po druhé světové válce. Vznikaly na bázi modelové řady ŠKODA 1101 „Tudor“. V roce 1949 se v závodech Kvasiny a Vrchlabí rozeběhla výroba provedení ŠKODA 1101 Station Wagon čili STW. Sklopením nedělených opěradel zadních sedadel vznikla ložná plocha o délce 1 490 mm a šířce 980 až 1 380 mm.
ŠKODA 1200 v provedení combi
Na jaře 1953 se k zákazníkům dostala ještě prostornější ŠKODA 1200 STW s celokovovou karoserií. Na zadní sedadla se nastupovalo jedinými dveřmi, zprava, od krajnice vozovky. Hmotnost se oproti základnímu sedanu zvýšila ze 400 kg na 500 kg, ložná plocha o délce 1 750 mm a šířce byla mezi podběhy zúžena na 990 mm. Výroba probíhala v závodě Vrchlabí, stejně jako v případě následujících vozů 1201 STW a 1202 STW.
V roce 1971 začala po populárním modelu ŠKODA OCTAVIA COMBI z výrobní linky v Kvasinách sjíždět zcela nová generace vozů ŠKODA s motorem vzadu. Tato koncepce přinášela řadu výhod, zároveň však omezila variabilitu nabízených karosářských provedení. Provedení kombi tak zmizelo z nabídky mladoboleslavské značky na dvacet let.
ŠKODA FORMAN
Na jaře 1991 vstoupila na trh novinka ŠKODA FORMAN s pohonem předních kol, doplňující o 350 milimetrů kratší hatchback FAVORIT. Tvar karoserie navrhlo italské studio Stile Bertone, unikátní i ve světové produkci bylo účelné sdílení maxima komponentů, včetně identického víka zavazadlového prostoru. Prostorově úsporná koncepce vozu s motorem uloženým napříč u poháněných předních kol umožnila lepší využití obestavěného prostoru než u starších modelů. ŠKODA FORMAN o vnějších rozměrech 4 215 × 1 620 × 1 425 mm dávala uživatelům ložnou plochu dlouhou až 1 450 mm. I díky prostoru pro 400 až1 300 litrů zavazadel se jednalo o velmi oblíbený typ rodinného automobilu.
Nástupnická FELICIA COMBI z období 1995–2001 nabídla mimo jiné výkonnější motor 1,6 MPI/55 kW a vyšší bezpečnostní i kvalitativní úroveň. Paleta komfortních prvků se rozšířila například o ABS, čelní airbagy či klimatizaci.
ŠKODA FELICIA COMBI
V září 1997 se na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představila studie první novodobé generace vozu ŠKODA OCTAVIA COMBI, v září 2000 v Paříži oslovila zájemce o kompaktnější automobily ŠKODA FABIA COMBI. O devět let později vzbudil na frankfurtské výstavě IAA velkou pozornost nový vůz ŠKODA SUPERB COMBI s úctyhodným objemem prostoru pro zavazadla (633 až 1 865 litrů) a nakládací hranou ve výši pouhých 600 mm nad zemí. Manipulaci s bagáží usnadnilo také – na přání dodávané – elektrické ovládání víka zavazadelníku.