Nápady a zkušenosti
Spolupráce i znalost mnoha detailů přináší nejen vylepšení v oblastech, které v průběhu vývoje vyžadují z různých důvodů pozornost, ale také některé nové prvky. „Často řešíme různé Simply Clever detaily, které jsou součástí DNA značky ŠKODA. Někdy vzejde nápad od nás, jako třeba v případě kapsiček na telefon na zadní straně opěradel předních sedadel. Jindy přijdou s nápadem konstruktéři a my řešíme jeho designové provedení,“ naznačuje Jan Dědek. U SUV ŠKODA ENYAQ iV tak například tým řešil nové umístění škrabky na led, která je nově ve víku zavazadlového prostoru a nikoli pod krytkou nabíjecího konektoru, která zůstává při nabíjení dlouho otevřená.
Peter Olah s Janem Dědkem a Michalem Čermákem.
Elektrického modelu ENYAQ iV se týká i další příklad práce designéru oddělení Feasibility. U kličky dveří se totiž při praktických testech v předsériovém voze zjistilo, že je potřeba upravit její ergonomii tak, aby se dala používat bez jakýchkoli problémů. „V takovém případě je potřeba pracovat rychle, přesto jsme se neunáhlili a nezvolili jednoduché řešení, které by ale nevypadalo hezky a narušilo původní záměr. Ve spolupráci s dalšími odděleními jsme vzhled změnili minimálně a zapracovali požadavky na funkčnost,“ dává Michal Čermák jeden příklad z praxe. Někdy je ale práce týmu v podstatě jen o sběru poznatků, které následně využije u dalších modelů. „Ne vždy jsou změny nutné a v určitých fázích by byly zbytečně drahé. Získané zkušenosti ale hojně využíváme,“ dodává Čermák.
To zároveň znamená, že tuto práci mohou dělat především zkušení designéři. „Po škole možná máte nápady, ale ne ty zkušenosti a ani ten určitý cit pro detail,“ usmívá se Jan Dědek. „Na druhou stranu i my se neustále učíme něco nového. Přicházejí nové výzvy třeba v podobě nových materiálů, se kterými začínáme pracovat a u nich řešíme věci, které jsme doposud neřešili,“ dodává. Řadu takových nových detailů řeší společně s designéry z oddělení Color & Trim. „My řešíme tu samotnou estetiku, oni právě materiály,“ vysvětluje Dědek.
Jejich práce není na první pohled viditelná, ale také přispívá k tomu, že vozy ŠKODA jsou propracované a promyšlené do detailu.
Práce je zároveň velmi náročná, protože je vlastně neustále o kompromisech. „Mnohdy víte, jak docílit toho kýženého krásného vzhledu, ale zároveň víte, že to bude stát spoustu peněz. To vede k napjatým diskusím a hledání kompromisů. Pak je však úžasné vidět ten výsledek, který dovedete do výroby a který na jedné straně odpovídá tomu, jaká byla představa designérů, přitom v detailech nese váš rukopis,“ říká hrdě Michal Čermák.
„Práce tohoto malého týmu je mnohdy neviditelná, ale pravě díky ní jsou vozy ŠKODA takové, jaké jsou. Propracované a promyšlené do detailu, elegantní a praktické,“ uzavírá pohled do pozadí disciplíny zvané Feasibility šéf designu interiéru Peter Olah.