Skryté tváře designu: nápad dobrý, ale půjde to vyrobit?

Skryté tváře designu: nápad dobrý, ale půjde to vyrobit?

Malý tým oboru zvaného Feasibility se stará o řešení spousty detailů interiéru vozů. A to tak, aby v autě mířícím do sériové výroby vypadalo vše skutečně tak, jak to designéři navrhli. Seznamte se s odborníky na detaily.

26. 7. 2022 Škoda svět

Když designéři ŠKODA AUTO navrhnou vnější i vnitřní linky auta, „vysochají“ z hlíny první modely a následně postaví i detailnější „hard modely“, zdá se, že je design auta hotov. Ale ve skutečnosti tomu tak není a než se nové auto dostane do sériové výroby, s jeho vzhledem se ještě pracuje. V interiéru to má na starosti malý tým, který se stará o to, aby výsledek vypadal opravdu tak, jak designéři zamýšleli. Někdy se totiž až při přípravě prototypů a spolupráci s dodavateli částí budoucího vozu přijde na to, že je potřeba některé detaily změnit.

Typicky se to děje třeba u sedadel. Když podle návrhů designérů vzniknou první prototypy budoucích sedadel (většinou u jejich dodavatele), může se výsledek od návrhů lišit. Důvodem je třeba to, že každý materiál potahu má trochu jiné vlastnosti a jinak obejme pěnovou výplň sedadla, to pak ovlivní tvary. Kůže se může někde krabatit, což nevypadá hezky, nebo pěnu příliš stáhne, což mění výsledné tvary sedadla. Látkový potah zase může být na některých místech nečekaně volný. Konečný vzhled pak ovlivňuje i konkrétní umístění stehů nebo prošití a samozřejmě kombinace materiálů. Aby tedy výsledné sedadlo v sériovém voze co nejvíce odpovídalo představám designérů, jsou tu Jan Dědek a Michal Čermák, dva designéři, kteří se se spoustou takových detailů „piplají“.

DRC8667Tým Feasibility designu pečlivě ladí například detaily sedadel. 

Začíná to už u prvních hliněných modelů interiéru, kde designéři kontrolují jednotlivé objemy a rozměry. Pokračuje to u takzvaných hard modelů, kde již řeší detaily, jako jsou spáry, návaznosti, slícování dílů a další detaily. Vše je totiž potřeba připravit a upravit tak, aby se následně při tvorbě prototypů vycházelo z již optimalizovaných řešení. „Řešíme třeba drobné posuny tlačítek, na modelech si vyznačujeme body, které jsou stěžejní, nebo které je naopak potřeba posunout,“ vysvětluje Jan Dědek. Práce podle něj vyžaduje jak kreativní přístup, tak konstrukční myšlení. Není proto divu, že oba Feasibility designéři studovali mimo jiné i technické vysoké školy.

Ať vše vypadá, jak má

„Dodavatelé u řady dílů říkají, co je reálné. Občas se musíme podvolit tomu, co se vůbec dá vyrobit,“ dodává Dědek s tím, že je sice úkolem dodržet ve výsledku co nejvěrněji původně navržený vzhled, ale zároveň je nutné myslet na ekonomickou stránku. „Je to opravdu mravenčí práce, při které kontrolujeme sebemenší detaily, jaké lidi mnohdy ani nenapadnou. Auto opravdu známe už v rané fázi do posledního tlačítka, poslední spáry,“ dodává jeho kolega Michal Čermák. Některé detaily interiéru přitom tito designéři sami navrhují. „Řešíme třeba vnitřní vzhled ofukovačů systému větrání, vzhled vnitřku schránky před spolujezdcem, držáky nápojů a další detaily. Naší specialitou je také návrh vzhledu zavazadlového prostoru a stropnic,“ vysvětluje Čermák.

DRC8460Jan Dědek a Michal Čermák musí myslet na všechno - třeba i na to, jak vypadají výdechy klimatizace u čelního skla. 

Vzhledem k řešení spousty detailů je jejich práce hodně o spolupráci a to jak v rámci týmu designu interiéru, který vede Peter Olah, tak s dalšími odděleními automobilky i s dodavateli. „Jsme už u samotné přípravy designových modelů, spolupracujeme s technickým vývojem, účastníme se testovacích jízd prototypů, s kolegy řešíme materiály, koukáme se na konstrukční data, ladíme detaily s dodavateli,“ vyjmenovává Jan Dědek šíři záběru činností s tím, že třeba komunikace s dodavateli probíhá přes oddělení, které má danou část auta na starosti.

DRC8853Vedoucí designu interiéru Peter Olah si práci týmu Feasibility designu nemůže vynachválit. 

„Úkolem Honzy a Michala je v podstatě pochopit nosnou myšlenku designu a tu přetavit do proveditelné podoby. Do podoby, ve které bude výsledek vyrobitelný, a bude optimalizovaný z hlediska funkčnosti i nákladů,“ říká jejich šéf Peter Olah. A zároveň je chválí: „Odvádějí opravdu skvělou práci. Někdy by mohli v rámci ulehčení nebo třeba vlastního ega věci měnit, protože je skutečně potřeba je změnit. Ale oni vždy hledají cestu, která zůstane nejvěrnější původní myšlence, tu pochopí a dovedou vše zapracovat,“ říká šéf designu interiéru.

741_23_SKO_SB_banner_Design_CZ_441a2d87

Nápady a zkušenosti

Spolupráce i znalost mnoha detailů přináší nejen vylepšení v oblastech, které v průběhu vývoje vyžadují z různých důvodů pozornost, ale také některé nové prvky. „Často řešíme různé Simply Clever detaily, které jsou součástí DNA značky ŠKODA. Někdy vzejde nápad od nás, jako třeba v případě kapsiček na telefon na zadní straně opěradel předních sedadel. Jindy přijdou s nápadem konstruktéři a my řešíme jeho designové provedení,“ naznačuje Jan Dědek. U SUV ŠKODA ENYAQ iV tak například tým řešil nové umístění škrabky na led, která je nově ve víku zavazadlového prostoru a nikoli pod krytkou nabíjecího konektoru, která zůstává při nabíjení dlouho otevřená.

DRC8793Peter Olah s Janem Dědkem a Michalem Čermákem. 

Elektrického modelu ENYAQ iV se týká i další příklad práce designéru oddělení Feasibility. U kličky dveří se totiž při praktických testech v předsériovém voze zjistilo, že je potřeba upravit její ergonomii tak, aby se dala používat bez jakýchkoli problémů. „V takovém případě je potřeba pracovat rychle, přesto jsme se neunáhlili a nezvolili jednoduché řešení, které by ale nevypadalo hezky a narušilo původní záměr. Ve spolupráci s dalšími odděleními jsme vzhled změnili minimálně a zapracovali požadavky na funkčnost,“ dává Michal Čermák jeden příklad z praxe. Někdy je ale práce týmu v podstatě jen o sběru poznatků, které následně využije u dalších modelů. „Ne vždy jsou změny nutné a v určitých fázích by byly zbytečně drahé. Získané zkušenosti ale hojně využíváme,“ dodává Čermák.

To zároveň znamená, že tuto práci mohou dělat především zkušení designéři. „Po škole možná máte nápady, ale ne ty zkušenosti a ani ten určitý cit pro detail,“ usmívá se Jan Dědek. „Na druhou stranu i my se neustále učíme něco nového. Přicházejí nové výzvy třeba v podobě nových materiálů, se kterými začínáme pracovat a u nich řešíme věci, které jsme doposud neřešili,“ dodává. Řadu takových nových detailů řeší společně s designéry z oddělení Color & Trim. „My řešíme tu samotnou estetiku, oni právě materiály,“ vysvětluje Dědek.

Jejich práce není na první pohled viditelná, ale také přispívá k tomu, že vozy ŠKODA jsou propracované a promyšlené do detailu. 

Práce je zároveň velmi náročná, protože je vlastně neustále o kompromisech. „Mnohdy víte, jak docílit toho kýženého krásného vzhledu, ale zároveň víte, že to bude stát spoustu peněz. To vede k napjatým diskusím a hledání kompromisů. Pak je však úžasné vidět ten výsledek, který dovedete do výroby a který na jedné straně odpovídá tomu, jaká byla představa designérů, přitom v detailech nese váš rukopis,“ říká hrdě Michal Čermák.

„Práce tohoto malého týmu je mnohdy neviditelná, ale pravě díky ní jsou vozy ŠKODA takové, jaké jsou. Propracované a promyšlené do detailu, elegantní a praktické,“ uzavírá pohled do pozadí disciplíny zvané Feasibility šéf designu interiéru Peter Olah.