Veteránská rally na vlastní kůži

Veteránská rally na vlastní kůži

Do tohoto auta se nevstupuje nijak pohodlně. Nemá elektronické asistenty, dokonce ani klimatizaci nebo stahovací okénko. Přesto byste si jízdu v tomto voze neměli nechat ujít.

24. 8. 2017 Škoda svět DĚDICTVÍ

Závodní speciál ŠKODA 130 RS se vydal na trať letošní veteránské rally Sachsen Classic. To auto řidiče dokonale vtáhne, je přímočaré a neuvěřitelně jisté. Po první projeté zatáčce si ho zamilujete. A do toho to bručení, hučení, rachocení, které provází posádku celých šest set závodních kilometrů veteránské rally Sachsen Classic. Pro milovníka motorismu je to životní zážitek.

Smetanově bílá ŠKODA 130 RS se prohání krajinou Saska a užívá si každou zatáčku. Pohon zadní nápravy a motor vzadu řidiči ve vykružování oblouků pomáhají.

image_big_01

Bílou krásku před pár týdny dokončil Jens Herkommer, specialista na škodovácké veterány a rallyové speciály, je to originální RS z roku 1978. Závodní speciál koupil a zrenovoval ho k dokonalosti. Střecha, kapota a vnější panely dveří jsou hliníkové, zbytek dílů karoserie je laminátový. Aby se ušetřila kila, má vůz jen to nejnutnější, Místo bočních skel má lehčí, plastová s posuvnými malými okénky.

130RS_image_small_01

Devadesát koní si s 825 kg závodního speciálu lehce poradí. V závodním naladění měl čtyřválec až 140 koňských sil, které rozpohybovaly rallyovou hvězdu východního bloku do rychlosti přes dvě stě kilometrů v hodině. Tentokrát je v autě usazen motor tréninkový, který je slabší. I tak dokáže závodní kupé rozjet na nějakých 150 km/h.

130RS_image_small_02

Bílá krasavice přezdívaná "Porsche Východu" byla na Sachsen Classic 2017 jednou z hvězd startovního pole. Posádka uvnitř se však hodně zapotila. Kdykoli to jen trochu šlo, otevírala dveře, aby se do kabiny dostal čerstvý vzduch. Malými okénky se tam za jízdy nedostane a klimatizaci byste ve voze hledali marně. Slunečný den tak řidiči a spolujezdci připraví „saunu“ v až 60 stupních Celsia.

Řidič se musí dokonale soustředit na řízení, na nic jiného nemá čas, jen občas musí překontrolovat budíky na přístrojové desce, jestli se všechno chladí jak má. Ale všechno funguje skvěle, vždyť je to vlastně nové auto.

image_big_02

ŠKODA CLASSIC

Mladoboleslavská značka je pravidelným účastníkem veteránských rally, poslední roky jezdí historické škodovky na podobné akci dokonce až v Číně. Nejvíc napilno ale mají v Německu, tam se jede opravdu velký a významný závod tohoto druhu snad každý měsíc. ŠKODA se svou 116letou závodní historií má co ukázat. Kabriolet FELICIA, krásná kupé a závodní speciály jsou pokaždé hvězdami startovního pole.

image_big_03

SACHSEN CLASSIC

Je jedna z těch nejslavnějších veteránských rally, letos se jela už po patnácté. Publikum v Sasku klasické škodovky poznává a fandí jim, lidé vzpomínají na rallyovou historii značky. Ve dvousetčlenném startovním poli na Sachsen Classic bylo letos sedm aut z Mladé Boleslavi. Vozy jely rychlostní zkoušku na krásném závodním okruhu Sachsenring, překonali Krušné hory a přes silničky na české straně hranice a autodrom v Mostě dojely do elegantního lázeňského města Bad Schandau na břehu Labe. Cíl posledního dne byl u skleněné manufaktury koncernu Volkswagen v Drážďanech.

sachsen_classic

JDE O SETINY, NE O RYCHLOST

Závody veteránů se jezdí ve speciálním formátu. Nejde o rychlost, ale pravidelnost a co největší přesnost. Takovým závodům se proto říká "setinová rally". Cílem je zajíždět v přesně stanoveném čase nejen jednotlivé etapy, ale zejména různě dlouhé testy přesnosti v délce od několika desítek metrů po desítky kilometrů. V těchto rychlostních zkouškách se za odchylku +/-0,01 s uděluje vždy jeden trestný bod, za 1 sekundu je tedy 100 trestných bodů. Typickým úkolem je zajet 150 metrů za 10 sekund. Startuje se letmo, po projetí startu je zakázáno v měřeném úseku zastavit. Spolujezdec odpočítává zbývající sekundy a řidič musí jemně pracovat s plynem a spojkou, aby byl v cíli na setinu sekundy přesně. Ve startu a cíli měří časy průjezdu buď fotobuňka, nebo mechanický spínač na silnici, který připomíná hadici. To je další zapeklitost: v prvním případě musí posádka přesně vědět, kde auto začíná a končí (v některých testech se couvá), v druhém, kdy hadici přejede koly.

setiny_01

Spolujezdec naviguje podle podrobného itineráře, který posádky dostanou den před startem. Na tom, jak jet rychlostní zkoušky, se posádky domlouvají předem, někdy je třeba dopočítat některý údaj (typické zadání je: v cíli rychlostní zkoušky musíte být za 1 182 sekund).

Posádky mohou používat elektronické stopky (existují ale i speciální aplikace do mobilů či tabletů), anebo se přihlásit do kategorie mechanických stopek, kde je užití jakýchkoliv elektronických pomocníků zakázáno. Ideální je mít troje stopky, protože některé rychlostní zkoušky se prolínají, nebo na sebe navazují. Do toho může přijít ještě tajná rychlostní zkouška, která není vyznačena v itineráři.

image_big_05

ŠKODOVKY
NA SACHSEN CLASSIC 2017

Skoda_1200

ŠKODA 1200 SEDAN
z roku 1955 byla nejstarším modelem, který reprezentoval
českou značku.

Skoda_440-1

ŠKODA 440 „SPARTAK“ z roku 1957 budí u diváků nadšení dobovou přídavnou výbavou, například v podobě středového přídavného světlometu.

Skoda_Felicia

Dvě ŠKODY FELICIA z let 1960 a 1961. Elegantní kabriolety patří mezi sběrateli k vyhledávaným kouskům.

Skoda_100

Červená ŠKODA 100
z roku 1970
má rallyovou úpravu.

Skoda_130RS

ŠKODA 130 RS
z roku 1978 dosahuje rychlosti až 210 km/h.

Skoda_Favorit

ŠKODA FAVORIT z roku 1991 je věrnou replikou vozu, který startoval na slavné Rally Monte Carlo.