Krása prezentace
Kromě nových modelů je velkým specifikem i práce na konceptech vozů pro mezinárodní výstavy a veletrhy, na tzv. showcarech. „Je to takový bonbónek, trochu práce za odměnu, ale také mnohem intenzivnější. Zatímco na sériovém autě pracujeme třeba čtyři roky, výstavní koncept musí být kompletně hotový za šest až devět měsíců,“ přibližuje Petr Basler. Jeho slova potvrzuje i Martin Porteš, který pracoval třeba na konceptu ŠKODA VISION RS. „Práce na konceptu je vzrušující, ale náročná. Svým způsobem tu padají praktické hranice světa techniky i financí, můžeme zkoušet něco nového, co běžně neděláme. Ale vše to probíhá velmi rychle,“ říká Porteš.
Projektoví manažeři Martin Porteš, Radim Klucho a Róbert Boslai
Obyčejně je příprava výsledného vzhledu vozu zdlouhavější práce než na konceptech, ale intenzita se příliš neliší. „Jde spíš o to, že u sériových vozů máme určitou rutinu, jsme zvyklí, že v prvních fázích je obrovské množství změn, kdy mohou být designéři velmi kreativní. Teprve když se začnou finalizovat technické specifikace řady detailů, přichází na řadu drobnější ladění,“ vysvětluje Porteš. Někdy je to zdánlivě nekonečná smyčka úprav, ale někdy se daří vše urychlit „V nedávné době se nám to podařilo třeba u projektu pro Indii, u kterého od počátku panovala mezi technikou i designem až nečekaná shoda. Design jsme definovali a vybrali poměrně rychle, fungovala technická i emoční stránka a všechny práce na projektu velmi bavila,“ dává Porteš příklad z praxe.
Pro každého manažera designu nastává silný okamžik při prezentaci finálního auta. Ať už sériového, nebo koncepčního, kde je uspokojení o to větší, protože z manažera opadne stres z intenzivní několikaměsíční práce. „Není lepší pocit než vidět koncept poprvé zkompletovaný u nás v hale. A pak ho vidět přijet na pódium při světové premiéře,“ usmívá se Martin Porteš. Než k tomu dojde, musí auto projít i řadou schvalovacích procesů.
Specialisté Petr Hynek, Jan Trnka, Zuzana Ježková a jejich vedoucí Petr Basler
Proto je nutné také připravit prezentace vozů, ať už pro management automobilky, nebo představenstvo koncernu. Na prezentace je v týmu Design managementu specialistou grafický designér Petr Petzet. Náplní jeho práce není jen příprava souborů s prezentací, ale i nachystání vozu. Právě Petr Petzet tak například zodpovídal i za přípravu vozů pro focení k tomuto článku. „Na formě, kterou vůz odprezentujeme, záleží čím dál více. Obsah prezentace musí korespondovat s dobou, musí auto ukázat takovou formou, aby například členy představenstva zaujalo a nadchlo,“ upozorňuje Petzet.
Proto se při těch nejdůležitějších prezentacích nadále využívají fyzické modely aut. „Obří projekční zdi, virtuální realita a další moderní technika nám hodně pomáhají a umožní vybudovat výbornou atmosféru, ale fyzický model má vždy ten největší dopad,“ zdůrazňuje Petzet. Podle něj je to proto, že vozy mají velmi komplexní tvary, které člověk ve virtuálním prostředí vstřebává trochu jinak než v praxi.