Zvuk vydávaný schválně
Akustiku ve Škoda Auto ovšem vývojáři nezkoumají jen z hlediska proudění vzduchu, to je jen jedna z disciplín. Automobilka má například dvě špičkové akustické měřicí komory s válcovými dynamometry, které umožňují měřit hluk vozu obecně, přičemž se tu dá například simulovat jízda po různých površích. Tady se měří nejen hluk pohonného ústrojí (včetně výfuku u aut se spalovacími motory), ale také další hluky, které auto a jeho jednotlivé části při jízdě vydávají. Automobilka také provádí jízdní zkoušky – a to ve všech možných klimatických podmínkách, na vlastním polygonu i po celém světě.
I tady je práce akustiků v souvislosti s nástupem elektromobilů snad ještě intenzivnější než doposud. „Spalovací motor spoustu zvuků schová, ale elektromobily jsou tak tiché, že vynikne i sebeméně rušivý podnět. Zvyšují se tak akustické požadavky na všechna zařízení ve vozidle. Řidiče můžou neznámé zvuky zbytečně rozptylovat, může si dokonce myslet, že je s autem něco špatně, i když ve skutečnosti není. Takové situace pak můžou být nebezpečné,“ vysvětluje Filip Nováček.
Filip Nováček v akustické komoře
Ve většině případů se snaží vývojáři hluky eliminovat, ale třeba u motorů nebo výfuků jde i o příjemné naladění daného zvuku. A u elektromobilů a plug-in hybridů dokonce existuje (kromě dalších) i zvuk schválně generovaný. Jde o zvuk, který tato auta vydávají při jízdě nízkou rychlostí, kdy jsou jinak pro chodce až nebezpečně tichá. Svůj originální zvuk, který chodce na jízdu auta upozorňuje, tak má i rodina elektromobilů Enyaq iV. Vývoj takového zvuku je opravdová věda.