Současné automatické převodovky vyráběné ve Vrchlabí patří mezi nejsložitější části vozu. Prohlédněte si na historických exponátech ŠKODA Muzea, jak se řazení vyvíjelo od počátku minulého století.
U prvních vozů, jako byla třeba Laurin & Klement Voiturette A z roku 1906, byla řadicí páka umístěna po pravé ruce řidiče společně s pákou ruční brzdy (ta je dále od volantu). Auto mělo tři stupně pro jízdu vpřed a jednu pro jízdu vzad, jednotlivé stupně se aretovaly pomocí západky.
1913
Laurin & Klement
Sg
(exponát z roku 1913)
Karoserie prvních automobilů se začaly brzy postupně uzavírat. Byly ale poměrně úzké, takže řadicí páka s ruční brzdou se dovnitř nevešly a musely být umístěny „venku“ jako například u modelu Laurin & Klement Sg z roku 1913.
1929
Laurin & Klement
ŠKODA 110
(exponát z roku 1929)
Ve 20. letech minulého století se s postupným zvětšováním interiéru mohla řadicí páka přestěhovat dovnitř. Protože se v českých zemích tehdy jezdilo vlevo, byl volant na opačné straně a řadicí páka na zemi uprostřed.
1937
ŠKODA POPULAR MONTE CARLO
(exponát z roku 1937)
Ve 30. letech minulého století měla většina automobilů třístupňové převodovky jako třeba toto kupé ŠKODA POPULAR MONTE CARLO z roku 1937. Dražší auta ale začala dostávat převodovky čtyřstupňové. Na řadicích pákách se také začala objevovat první nakreslená schémata řazení.
1960
ŠKODA OCTAVIA
(exponát z roku 1960)
Na určitou dobu se řadicí páky přestěhovaly z podlahy na sloupek řízení. Příkladem může být ŠKODA OCTAVIA z roku 1960. Důvodem byla snaha konstruktérů zvýšit komfort cestujících. Přesun řadicí páky z podlahy totiž umožnil nahradit dvě samostatná přední sedadla jednou velkou pohodlnou lavicí.
1966
ŠKODA 1000 MB
(exponát z roku 1966)
Netrvalo dlouho a řadicí páka se u vozů ŠKODA definitivně vrátila na podlahu , jak můžete vidět u modelu ŠKODA 1000 MB z roku 1966.
1989
ŠKODA 125 L
(exponát z roku 1989)
Z pohledu řazení byla významná řada vozů ŠKODA 105/120/130. Dřívější kulatou hlavičku řadicí páky z tvrdého plastu postupně nahradila měkčí z polyuretanové pěny a schéma řazení znázorňovala samolepka na předním skle. V roce 1985 se ve vozech ŠKODA objevila i první pětistupňová převodovka, a to v modelu 130.
1996
ŠKODA OCTAVIA
(exponát z roku 1996)
Prvním vozem značky ŠKODA, který dostal automatickou převodovku, byla OCTAVIA z roku 1996. Tehdejší automat byl čtyřstupňový.
2018
ŠKODA KAROQ
(2018)
V dnešních vozech ŠKODA mají zákazníci na výběr manuální pěti- nebo šestistupňové převodovky, případně automatické o šesti či sedmi stupních. Část z nich si přitom ŠKODA sama vyrábí v závodech v Mladé Boleslavi a Vrchlabí. Ty automatické s označením DQ 200 jsou vrcholem dnešního technického umu. Každá se skládá z 352 dílů, má dvě spojky a umí řadit v řádu milisekund.
Související články Na základě štítků: 1000 MB (typ 990), 105, 110, 120, 130, 2018, Karoq, Klement, Laurin, Octavia (prototyp 1964), Popular Monte Carlo