› Nová ŠKODA FABIA nabízí nejnižší součinitel odporu vzduchu ve své třídě cx 0,28
› Přívod vzduchu regulují žaluzie chladiče s aktivními lamelami umístěné ve spodním otvoru pro přívod chladicího vzduchu
› Vývoj aerodynamiky probíhal z velké části pomocí virtuálních simulací proudění
Díky řadě promyšlených aerodynamických prvků se podařilo u nového vozu ŠKODA FABIA výrazně snížit spotřebu a hodnoty emisí. V porovnání s předchozím modelem klesla hodnota součinitele odporu vzduchu z cx 0,32 na cx 0,28. FABIA se tak pyšní nejlepší hodnotou ve své třídě. Vývoj aerodynamiky probíhal z velké části pomocí přesných simulací metodou výpočetní dynamiky tekutin (CFD – Computational Fluid Dynamics).
Aerodynamika jako součást nauky o proudění, která popisuje vzájemné působení těles a vzduchu, hraje při výrobě automobilů stále důležitější roli. Čím více je vůz aerodynamicky propracovanější, o to nižší má odpor vzduchu. Energie potřebná pro pohyb vpřed se snižuje, klesá také spotřeba a hodnoty emisí. Dobré aerodynamické vlastnosti mají také pozitivní vliv na ovládání vozu. Zlepšení aerodynamických vlastností bylo dosaženo pomocí simulací metodou výpočetní dynamiky tekutin. Za dobu tří a půl let provedli konstruktéři společnosti ŠKODA AUTO více než 3 000 výpočtů simulací proudění. Výsledkem je hodnota cw 0,28. FABIA tak nabízí nejnižší součinitel odporu vzduchu ve své třídě.
Žaluzie chladiče ušetří při rychlosti 120 km/h až 0,2 l/100 km
Důležitým prvkem jsou inovativní žaluzie chladiče. Jedná se o aktivní lamely umístěné ve spodním otvoru pro přívod chladicího vzduchu na předním nárazníku. Pokud systém vyhodnotí, že chlazení není nutné, lamely se samy přivřou, čímž se zlepší aerodynamika. Při konstantní rychlosti 120 km/h tak dochází k úspoře paliva až o 0,2 l/100 km. V případě plně otevřených žaluzií proudí dovnitř maximální množství vzduchu, což umožňuje maximální chlazení, které je využito během krátkých zastávek.
Výrazné snížení úplavu na zádi vozu, rozsáhlé kryty podvozku
Zhruba třetinu celkového odporu vzduchu způsobuje úplav v zadní části vozu, tedy víření vzduchu na zádi. Nová ŠKODA FABIA tak má větší spoiler pátých dveří a boční finlety, které zlepšují proudění vzduchu v zadní části. Oba prvky karoserie jsou z plastu a lze je velmi přesně vyrábět. Aerodynamické kryty vnějších zpětných zrcátek snižují odpor vzduchu a směřují proudění vzduchu směrem k zádi. Na přídi usměrňují otvory v předním nárazníku, tzv. vzduchové clony Air Curtain, aerodynamicky tok vzduchu kolem vozu a kol. Protože samotná kola vytváří zhruba 25 % odporu vzduchu, nabízí ŠKODA FABIA poprvé kola s aerodynamickými plastovými kryty. Velkou část podvozku nyní zaplňuje dvanáct krytů místo dosavadních tří, a to zejména v oblasti motorového prostoru a náprav, které jsou pro aerodynamiku důležité.
Christian Heubner
Vedoucí Komunikace produktu
T +420 730 862 420
christian.heubner@skoda-auto.cz
Martin Preusker
Tiskový mluvčí Komunikace produktu
T +420 604 292 190
martin.preusker2@skoda-auto.cz