Dlouhá tradice: Historie vozů kupé značky ŠKODA

› Prvními vozy kupé byly ve třicátých letech ŠKODA RAPID SIX a ŠKODA POPULAR MONTE CARLO
› Milníkem byl vůz ŠKODA 110 R a úspěšná závodní verze ŠKODA 130 RS
› ŠKODA GARDE a ŠKODA RAPID z let 1981–1990 pokračovaly v tradici

Mladá Boleslav, 7. března 2022 – Sportovní vozy kupé značky ŠKODA mají dlouhou tradici. Prvními automobily s karoserií kupé byly ve třicátých letech ŠKODA RAPID SIX a ŠKODA POPULAR MONTE CARLO. Milníkem v historii značky ŠKODA byla ŠKODA 110 R ze sedmdesátých let. Její závodní verze ŠKODA 130 RS s přezdívkou „Porsche východu“ se stala legendou motorsportu. V letech 1981 až 1990 následovaly vozy ŠKODA GARDE a ŠKODA RAPID. V současné době ožívá tradice vozů kupé v Mladé Boleslavi díky modelu ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV.

Historie vozů kupé značky ŠKODA začíná v roce 1934 několika vozy ŠKODA RAPID SIX. Závodní vůz měl šestiválcový motor o výkonu 37 kW (50 k), nabízel pohon zadních kol a dosahoval maximální rychlosti 130 km/h. V návaznosti na druhé místo, které obsadila ŠKODA POPULAR na závodě Rallye Monte Carlo ve třídě do 1500 cm3, uvedla ŠKODA AUTO v roce 1936 na trh speciální sérii 70 roadsterů a kupé modelu ŠKODA POPULAR MONTE CARLO s výkonem 22 kW (30 k).

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV

Úspěšná 70. léta: ŠKODA 110 R a ŠKODA 130 RS

V 70. letech ŠKODA AUTO poprvé začala sériově vyrábět elegantní dvoudveřové kupé. Poptávka po modelu ŠKODA 110 R představeném v roce 1970 byla tak velká, že většina vozů vyrobených v závodě Kvasiny mířila do západních zemí. Model se odlišoval od sedanu ŠKODA 100/110 větším sklonem čelního skla, širokými dveřmi s bezrámovými okny a zadní částí, která se směrem dozadu zužovala. V zadní části samonosné karoserie se nacházel motor o objemu 1,1 l s dvojitým karburátorem a samostatným olejovým chladičem, který dosahoval výkonu 38 kW (52 k). Maximální rychlost vozu činila 145 km/h. Blok motoru a skříň klikového hřídele byly vyráběny technologií tlakového lití hliníku podle původního českého patentu. Do roku 1980 bylo vyrobeno více než 57 000 vozů ŠKODA 110 R, který byl skvělým základem pro motorsport. Na závodní prototypy ŠKODA 180 RS a 200 RS navázala legendární ŠKODA 130 RS, přezdívaná také „Porsche východu“. V roce 1977 obsadil vůz ŠKODA 130 RS ve své třídě první dvě místa na slavném závodě Rallye Monte Carlo a vyhrál také Rallye Akropolis. Verze pro závodní okruhy měla výkon 105 kW (142 k) a v roce 1981 získala celkové vítězství v mistrovství Evropy cestovních vozů.

ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV

ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV

Po modelu ŠKODA 110 R následovaly ŠKODA GARDE a ŠKODA RAPID

Nástupcem vozu ŠKODA 110 R byla v roce 1981 ŠKODA GARDE, která vycházela z modelové řady sedanů ŠKODA 105/120. Automobil byl vybaven zadní nápravou s polovlečenými rameny, přesným hřebenovým řízením a předními sedadly s integrovanými hlavovými opěrkami. Vůz měl výkon 40,5 kW (55 k) a dosahoval maximální rychlosti 150 km/h. Během tří let bylo v Kvasinách a Bratislavě vyrobeno vice než 11 000 kusů. Po něm v roce 1984 následoval vůz ŠKODA RAPID s karoserií navrženou renomovaným italským automobilovým designérem Giorgiem Giugiarim. Modely RAPID 130, 135 a 136 nabízely výkon od 40,5 kW (55 k) do 46 kW (63 k). Verze RAPID 135 a RAPID 136 byly převážně vyráběny pro export. Do roku 1990 bylo vyrobeno více než 33 000 vozů.

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV

DSC01282_RET-1

Pro aktuální informace nás sledujte na: https://twitter.com/skodaautonews. Veškeré informace k novému vozu ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV získáte pod hashtagem #EnyaqCoupeiV.

Christian Heubner
Vedoucí Komunikace produktu
T +420 730 862 420
christian.heubner@skoda-auto.cz

Štěpán Řehák
Tiskový mluvčí Komunikace produktu
T +420 734 298 614
stepan.rehak@skoda-auto.cz

Doplňující informace

Fotografie

Štítky