› Díky nízké spotřebě a až 50 litrové nádrži činí dojezd více než 900 km
› Čtyři benzinové motory MPI a TSI pokrývají výkonové spektrum od 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k)
› Na přání snížený sportovní podvozek nebo paket pro špatné cesty se zvýšenou světlou výškou
Mladá Boleslav, 16. srpna 2021 – Čtvrtá generace modelu FABIA nabízí čtyři moderní úsporné benzinové motory generace Evo. ŠKODA AUTO tak v porovnání s předchozím modelem rozšiřuje paletu pohonných jednotek. Širší než dosud je také výkonové spektrum, které sahá od 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k). V kombinaci s na přání dostupnou 50 litrovou nádrží, kterou FABIA nabízí poprvé, činí dojezd u tříválcových motorů více než 900 km v režimu WLTP. Na přání je možné model FABIA vybavit paketem pro špatné cesty se světlou výškou zvýšenou o 15 mm. Později bude k dispozici také sportovní podvozek s tužším naladěním podvozku a o 15 mm sníženou světlou výškou.
Všechny pohonné jednotky generace Evo jsou ještě úspornější než motory předchozí generace a splňují emisní normu Euro 6d. Novou vrcholnou motorizací, která bude k dispozici později, je 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) a standardně dodávanou sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Výkonové verze do 70 kW (95 k) jsou vybaveny pětistupňovou manuální převodovkou. U motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) lze volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Všechny pohonné jednotky jsou nabízeny standardně se 40 litrovou palivovou nádrží. V případě 50 litrové nádrže, která je k dispozici na přání, disponuje FABIA vybavená tříválcovými motory dojezdem více než 900 km.
Motor MPI vyvinutý společností ŠKODA AUTO má vyšší výkon a nižší spotřebu
V rámci koncernu Volkswagen je společnost ŠKODA AUTO zodpovědná za vývoj motorů MPI pro celý koncern. V porovnání s předchozím modelem má tříválcový motor 1,0 MPI nižší spotřebu a emise. Jeho výkon se však zvýšil o 4 kW. Klikový mechanismus včetně pístů a pístních kroužků prošel optimalizací pro snížení třecích ztrát. Okruh s chladicí kapalinou byl v oblasti hlavy a bloku motoru modifikován pro dosažení vyšší účinnosti chlazení válců, spalovacích prostorů a integrovaného výfukového potrubí. Motor využívá Atkinsonův spalovací cyklus, při němž se sací ventily uzavírají až v průběhu kompresního zdvihu pístu, čímž je z válce vytlačována část nasáté směsi zpět do sacího potrubí. Tím se snižuje efektivní kompresní poměr, ale vysoká hodnota expanzního poměru 12:1 zůstává nezměněna. Díky těmto opatřením dosahuje motor vyšší účinnosti a má nižší spotřebu paliva.
Motory 1,0 TSI s inovativní vrstvou nanášenou pomocí plazmy
U obou motorů 1,0 TSI s přímým vstřikováním jsou litinové vložky válců nahrazeny inovativním plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců o celkové tloušťce 150 mikrometrů (0,15 milimetrů). Tento proces snižuje vnitřní tření a optimalizuje tím i spotřebu paliva a emise. Díky lepší distribuci a odvodu tepla ve spalovacím prostoru také optimalizuje tepelné namáhání motoru. Motory pracují se vstřikovacími tlaky až 350 barů a využívají Millerův spalovací cyklus, který snižuje spotřebu. V případě Millerova spalovacího cyklu zůstávají sací ventily ve fázi komprese déle otevřené, což snižuje hydraulické ztráty a zvyšuje tepelnou účinnost. Turbodmychadlo má variabilní geometrii lopatek, což zajišťuje vysoký točivý moment v širokém rozsahu otáček motoru a nižší emise.
Nová vrcholná motorizace 1,5 TSI s aktivním řízením válců
Novou vrcholnou motorizaci nabídne čtvrtá generace vozu ŠKODA FABIA o něco později. Jedná se o čtyřválcový motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k), který je vybaven aktivním řízením válců (ACT). Systém vypíná v případě malé zátěže automaticky oba prostřední válce – což řidič téměř nepostřehne – a snižuje tak spotřebu a emise CO2. Motor má vrstvu nanášenou pomocí plazmy a pracuje s vysokými vstřikovacími tlaky až 350 barů.
Motory a převodovky jsou vyvíjeny a vyráběny společností ŠKODA AUTO v České republice
Většina motorů a všechny převodovky nového vozu ŠKODA FABIA jsou vyráběny v České republice. Motory 1,0 MPI a 1,0 TSI jsou vyráběny v hlavním závodě ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi, stejně jako manuální převodovky. Sedmistupňové automatické převodovky se vyrábějí v závodě Vrchlabí. Všechny motory TSI mají filtr pevných částic.
Sportovní podvozek a paket pro špatné cesty jsou dodávány na přání
Nová ŠKODA FABIA nabízí kromě standardního podvozku také další dvě verze na přání. Sportovní podvozek se vyznačuje o 15 mm sníženou světlou výškou. Díky odlišné charakteristice odpružení poskytuje širší možnosti pro dynamickou jízdu. Paket pro špatné cesty obsahuje specifické pružiny i tlumiče a dodatečnou ochranu podvozku. Světlá výška vozu je zvýšena o 15 mm.
Přehled motorů nového vozu ŠKODA FABIA
Motor | Počet válců | Max. výkon | Max. točivý moment [Nm] |
Převodovka | Max. rychlost [km/h] | Zrychlení 0-100 km/h [s] |
Kombinovaná spotřeba WLTP [l/100 km] |
Emise CO2 WLTP [g/km] |
||||||
[kW] | [k] | |||||||||||||
1,0 MPI EVO | 3 | 59 | 80 | 93 | 5-M | 179 | 15,5 | 5,0 | 114-124 | |||||
1,0 TSI EVO | 3 | 70 | 95 | 175 | 5-M | 195 | 10,6 | 5,0 | 113-126 | |||||
1,0 TSI EVO | 3 | 81 | 110 | 200 | 6‑M | 7-DSG | 205 | 205 | 9,7 | 9,6 | 4,9 | 5,4 | 113-127 | 124-136 |
1,5 TSI EVO | 4 | 110 | 150 | 250 | 7-DSG | 225* | 8,0* | 5,6* | 128-142* |
*jedná se o předběžné údaje
Christian Heubner
Vedoucí Komunikace produktu
T +420 730 862 420
christian.heubner@skoda-auto.cz
Martin Preusker
Tiskový mluvčí Komunikace produktu
T +420 604 292 190
martin.preusker2@skoda-auto.cz