› Nové modely značky ŠKODA budou v nabídce s velmi ekologickým a úsporným provozem na zemní plyn
› Oba modely, které budou uvedeny na trh ještě před koncem roku 2019, mají tři ocelové nádrže na CNG a palivovou nádrž o objemu 9 l
Mladá Boleslav/Frankfurt, 9. září 2019 – Ještě před koncem roku 2019 nabídne společnost ŠKODA AUTO svůj kompaktní vůz SCALA a městské SUV KAMIQ také ve velmi ekologické, úsporné variantě na zemní plyn. Vozy ŠKODA SCALA G-TEC a ŠKODA KAMIQ G-TEC, které jsou poháněny zemním plynem, se tak připojí k již nabízenému modelu OCTAVIA COMBI G TEC. Na autosalonu IAA 2019 ve Frankfurtu představí ŠKODA studie podobné oběma novým vozům ŠKODA SCALA G-TEC a ŠKODA KAMIQ.
Christian Strube, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO odpovědný za oblast Technického vývoje, říká: „V rámci snah o snižování emisí CO2 hraje zemní plyn pro značku ŠKODA v nabídce pohonných jednotek pro další roky důležitou roli. Z důvodu nižších emisí a nízkých cen paliva v mnoha zemích budou naše modely G-TEC stále oblíbenější.“
Přírodní zemní plyn (CNG) obsahuje více energie než benzin nebo nafta. Je levnější a hoří tiše a čistě. Emise CO2 jsou ve srovnání s provozem na benzin nižší o přibližně 20 %. Navíc při jeho spalování vzniká mnohem méně oxidů dusíku a nevznikají žádné saze. Ekologická bilance se ještě výrazně zlepší, pokud se místo CNG spaluje bioplyn vyrobený z odpadních vod nebo zemědělských produktů či syntetický plyn. Dále lze ekologickou bilanci zlepšit, pokud se pro výrobu plynu použije elektrická energie z regenerativních zdrojů. Vozidlo na plyn se přitom tankuje podobně jednoduše a pohodlně jako modely s benzinovým nebo naftovým motorem.
Speciálně upravený motor G-TEC pro provoz na zemní plyn
Konstrukce motoru vozů SCALA G-TEC a KAMIQ G-TEC byla speciálně upravena pro provoz na ekologický zemní plyn. Představuje ekologickou alternativu k čistě benzinovým a naftovým motorům. Benzin, který se nachází v dodatečné devítilitrové nádrži, se používá pouze v určených situacích při startování motoru, například po doplnění zemního plynu, protože se mění tlak v nádržích a také se automaticky kontroluje kvalita doplněného zemního plynu. Vůz startuje pomocí benzinového motoru také v případech, kdy venkovní teplota klesne pod -10 °C nebo pokud jsou zásoby zemního plynu vyčerpány tak, že tlak v nádrži klesne pod 11 bar. Benzinová nádrž také funguje jako rezerva v případě nedostupnosti čerpací stanice na CNG. Přepínání mezi benzinovým režimem a režimem na zemní plyn probíhá automaticky a bez zásahu řidiče.
Díky velmi čistému spalování CNG bez vypouštění částic není nutný filtr pevných částic. Ve srovnání se základním motorem má motor G-TEC pro provoz na zemní plyn jiné sací a výfukové vačky, upravenou hlavu válců, nové sací potrubí a speciální vstřikovací trysky určené pro provoz na zemní plyn, a tepluodolné výfukové ventily. Elektronický regulátor tlaku plynu snižuje tlak plynu ve dvou stupních. V prvním stupni dochází k mechanickému snížení tlaku v nádržích z 200 bar na přibližně 20 bar. Ve druhém stupni dochází ke snížení tlaku pomocí elektromagnetického ventilu na absolutní provozní tlak v nízkotlaké části na 5 až 9 bar.
Hermann Prax
Vedoucí Komunikace produktu
T +420 734 298 173
hermann.prax@skoda-auto.cz
Štěpán Řehák
Tiskový mluvčí Komunikace produktu
T +420 734 298 614
stepan.rehak@skoda-auto.cz