› Poprvé nabízí vůz značky ŠKODA ovládání automatické převodovky DSG systémem shift by wire
› Matrix-LED hlavní světlomety a TOP LED zadní světla s animovaným ukazatelem směru jízdy jsou nabízeny na přání
› Poprvé jsou v nabídce asistenční systémy, například Asistent vyhýbání, Asistent při odbočování nebo Varování při vystupování z vozu
Čtvrtá generace vozu OCTAVIA nabízí mnoho nových technologií a inovativních asistenčních systémů, které se objevují v sériově vyráběném voze značky ŠKODA vůbec poprvé. Jde o ovládání automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire a nové asistenční systémy, které dále zvyšují bezpečnost – Asistent vyhýbání, Asistent při odbočování nebo Varování při vystupování z vozu. Poprvé nabízí OCTAVIA Matrix LED hlavní světlomety, Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist), Nouzový asistent (Emergency Assist), Prediktivní adaptivní tempomat a Panoramatický kamerový systém (Area View).
Nová OCTAVIA je první model značky ŠKODA, který nabízí ovládání automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire. Volba jízdního režimu tak neprobíhá mechanicky, ale elektronicky. Tento systém šetří místo a také má nový vzhled. Místo známé volicí páky automatické převodovky DSG se tak ve středové konzoli nachází nový ovládací modul s malým přepínačem, kterým řidič volí režimy R (zpětný chod), N (neutrál) a D/S (standardní režim Drive/sportovní režim), a také tlačítko parkovacího módu P.
Matrix-LED hlavní světlomety na přání
Nová generace nejprodávanějšího modelu nabízí na přání inovativní Matrix-LED hlavní světlomety s jedním LED modulem pro potkávací světla a jedním modulem pro dálková světla. 22 nezávisle ovládaných LED diod v každém modulu vytváří světelný kužel, který se skládá z několika segmentů. To umožňuje mít neustále rozsvícená dálková světla, aniž by byli oslněni ostatní řidiči. Kamera v čelním skle rozpozná vozidla, ale i osoby a objekty s reflexními prvky a automaticky zajistí, aby nebyly oslněny. Světlomety nabízí také různé světelné módy pro různé jízdní situace a povětrnostní podmínky, například pro jízdu ve městě, po dálnici nebo za deště. Na přání dostupná TOP LED zadní světla obsahují osvětlené krystalické prvky, animované ukazatele směru jízdy a podílí se na animované funkci Coming/Leaving Home, která se spouští po odemčení a zamčení vozu.
Inovativní asistenční systémy
Čtvrtá generace vozu OCTAVIA nabízí mnoho nových asistenčních systémů. Některé z nich jsou ve voze značky ŠKODA použity vůbec poprvé, například nový Asistent vyhýbání, který řidiči pomáhá v případě hrozící srážky s chodcem, cyklistou nebo jiným vozidlem. Pokud řidič naznačí volantem vyhýbací manévr, pomůže mu Asistent vyhýbání cílenými zásahy do řízení překážku objet a předejít tak nehodě. Asistent při odbočování zase na křižovatce při odbočování vlevo dokáže rozpoznat protijedoucí vozidla, upozornit na ně řidiče a také automaticky zastavit vozidlo. Funkce Varování při vystupování po otevření dveří upozorní cestující, pokud se zezadu blíží jiné vozidlo nebo cyklista. Novinkou jsou také Místní dopravní informace, které automaticky upozorňují řidiče na komplikace v dopravě v bezprostřední blízkosti vozu, například na dopravní zácpu.
Nové a vylepšené asistenční systémy vozu OCTAVIA
Mnoho asistenčních systémů se v modelu OCTAVIA objevuje poprvé, řada dalších přichází ve vylepšené verzi. Při parkování nebo manévrování řidiči asistuje Panoramatický kamerový systém (Area View), který pomocí čtyř kamer promítá na displej infotainment systému okolí vozu. Tento systém bude dostupný na podzim roku 2020. Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) je aktivní až do vzdálenosti 70 m a varuje řidiče, pokud se blíží jiná vozidla nebo se již nacházejí v mrtvém úhlu. Díky svému dosahu pomáhá předcházet nehodám také na dálnicích a rychlostních silnicích. Systém řidiče varuje dobře viditelným světelným signálem na krytu vnějších zrcátek. Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) nefunguje, pokud je do zásuvky tažného zařízení připojen přívěs nebo držák jízdních kol. Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů zase při jízdě ve městě upozorní řidiče na možnou srážku, nejdříve opticky a akusticky, posléze krátkým přibrzděním. Pokud řidič nereaguje, vůz dokáže zcela zastavit. Systém detekuje vozidla pohybující se stejným směrem, stojící vozidla a chodce či cyklisty, kteří se pohybují před vozem.
Vylepšená verze Adaptivního tempomatu zvyšuje bezpečnost a jízdní komfort
Prediktivní adaptivní tempomat dále rozšiřuje funkce Adaptivního tempomatu, který je aktivní do rychlosti 210 km/h a automaticky upravuje rychlost jízdy podle vozidla jedoucího vpředu. Součástí Adaptivního tempomatu je také funkce Stop&Go. Pokud je OCTAVIA vybavena automatickou převodovkou DSG, dokáže systém vůz samočinně zastavit a jestliže stání nepřekročí dobu tří sekund, zajistí také opětovný automatický rozjezd vozidla. Pokud je vůz vybaven manuální převodovkou, umožňuje systém udržovat odstup od vpředu jedoucího auta až do úplného zastavení, za předpokladu že řidič řadí adekvátní rychlostní stupně a při zastavení včas vyřadí. Když řidič následně opět zařadí rychlostní stupeň a rozjede se, tempomat se znovu aktivuje. Nová prediktivní funkce Adaptivního tempomatu zpracovává údaje z kamery v čelním skle a data z navigačního systému a předvídavě upravuje rychlost podle průběhu trasy.
Cestovní paket (Travel Assist): Vylepšené verze asistenčních systémů a rozpoznání zdravotní indispozice řidiče
Nový Adaptivní tempomat spolu s vylepšenou verzí Rozpoznávání dopravních značek, Adaptivním vedením v pruhu (Adaptive Lane Assist), které nově rozpozná i práce na silnici, Asistentem při jízdě v koloně (Traffic Jam Assist) a Nouzovým asistentem (Emergency Assist) tvoří komplexní Cestovní paket (Travel Assist). Cestovní paket (Travel Assist) také pomocí Detekce držení volantu (HoD; Hands-on Detect) minimálně každých 15 s kontroluje, zda má řidič neustále ruce na volantu, a v případě zdravotní indispozice řidiče tak dokáže zjistit, že již vozidlo nikdo neovládá. Pokud taková situace nastane, zasáhne Nouzový asistent (Emergency Assist), který zapne varovná světla a v rámci jízdního pruhu, ve kterém vůz jede, začne brzdit až do úplného zastavení.
Vylepšená verze Proaktivní ochrany cestujících (Crew Protect Assist) zajišťuje optimální ochranu cestujících v případě nehody
V případě hrozící nehody připraví rozšířená verze Proaktivní ochrany cestujících (Crew Protect Assist) vozidlo a cestující na náraz zepředu či zezadu nebo dokonce i na převrácení vozu. Pokud ESC senzory zaregistrují nouzové nebo panické brzdění nebo pokud radarové senzory zaznamenají nevyhnutelný čelní náraz, předepne systém bezpečnostní pásy na předních sedadlech. Nová verze Proaktivní ochrany cestujících (Crew Protect Assist) také využívá údaje ze senzoru převrácení vozu a zadních radarů. Pokud se vůz dostane do smyku nebo mu hrozí převrácení, systém přivře elektricky ovládaná okna (pokud jsou otevřená) na bezpečnou hodnotu otevření 55 mm a zavře elektricky ovládané panoramatické střešní okno. Kromě toho, pokud zadní radary zaznamenají nebezpečí nárazu zezadu, systém také spustí varovná světla. V případě nehody chrání cestující až devět airbagů. Multikolizní brzda po srážce zabrání nekontrolovanému pohybu vozidla jeho zabrzděním.
Hermann Prax
Vedoucí Komunikace produktu
T +420 734 298 173
hermann.prax@skoda-auto.cz
Zbyněk Straškraba
Tiskový mluvčí Komunikace produktu
T +420 326 811 785
zbynek.straskraba@skoda-auto.cz