› Dlouhý rozvor 2 649 mm zajišťuje velkorysý prostor interiéru navzdory kompaktní délce vozu
› Karoserie vozu ŠKODA SCALA má velmi nízký součinitel odporu vzduchu cx od 0,29
Nový vůz SCALA je prvním modelem značky ŠKODA postaveným na moderní modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen. Platforma MQB tvoří jednotný základ mnoha různých vozů. Modulární platforma umožňuje velmi flexibilní a zároveň efektivní výrobu. Umožňuje také nabídnout v kompaktní třídě mnoho inovativních asistenčních systémů známých z vozů vyšší třídy.
Společnou vlastností modulární platformy MQB koncernu Volkswagen je umístění motorů vpředu napříč a skutečnost, že vzdálenost od středu předních kol k pedálům je vždy stejná. To umožňuje jednotné uspořádání přední části vozu u všech modelů a současně vytváří velkorysý prostor pro řidiče a spolujezdce. Rozvor náprav, rozchod kol, velikosti kol a poloha sedadel mohou být různorodé.
Motory, převodovky, komponenty řízení a podvozku lze v rámci modulární platformy kombinovat. Použitím moderní konstrukce a vysokopevnostní oceli snižuje výrazně hmotnost vozu. Díky velkému počtu modelů postavených na platformě MQB je možné nabídnout inovativní asistenční systémy a systémy zvyšující bezpečnost jako například adaptivní tempomat (ACC) nebo proaktivní ochranu cestujících Crew Protect Assist nejen ve vyšší třídě, ale i v menších modelech.
Úprava platformy MQB pro vůz ŠKODA SCALA
U nového vozu SCALA provedla společnost ŠKODA AUTO rozsáhlou úpravu modulární platformy. Mimo jiné byl zvolen největší možný rozchod kol a zadní převis. Jak je pro vozy ŠKODA typické, nabízí SCALA velkorysé rozměry interiéru přes kompaktní vnější rozměry. Zasloužil se o to především dlouhý rozvor, který činí 2 649 mm, přičemž celková délka vozu SCALA činí 4 362 mm. Vůz je 1 793 mm široký a 1 471 mm vysoký.
Mnoho designových prvků přispívá k velmi dobrým aerodynamickým vlastnostem
Díky modulární platformě MQB a mnoha designovým prvkům na karoserii nabízí vůz ŠKODA SCALA velmi dobré aerodynamické vlastnosti a nízký součinitel odporu vzduchu cx od 0,29. Tyto vlastnosti pozitivně ovlivňují jízdní výkon i spotřebu paliva. Stejně jako ostatní modely značky ŠKODA postavené na modulární platformě MQB používá i nový vůz SCALA velké kryty podvozku, které vylepšují proudění vzduchu pod vozem. Chlazení motoru pomáhá optimalizované vedení vzduchu, které zároveň vylepšuje aerodynamické vlastnosti vozu.
Výsledkem intenzivní spolupráce mezi pracovníky oddělení aerodynamiky a konstruktéry je například aerodynamický tvar karoserie vozu SCALA, který byl vyvinut pomocí pokročilých numerických simulací a virtuálního aerodynamického tunelu. Pro zlepšení aerodynamických vlastností došlo k úpravě zadní části vozu, která je užší a nižší (tzv. boat-tailing) a současně nabízí vynikající hodnoty prostoru pro hlavu a šířky ve výšce loktů pro cestující na zadních sedadlech. Díky optimalizaci klíčových prvků karoserie se vývojářům společnosti ŠKODA AUTO podařilo ještě více snížit odpor vzduchu. Jedním z těchto prvků jsou dominantní vzduchové clony Air Curtain v předním nárazníku a aerodynamická kola z lehké slitiny, která jsou dodávána na přání. Prvek Air Curtain usměrňuje tok vzduchu kolem předního nárazníku a dále kolem předního kola, a snižuje tak víření a nepříznivé proudění vzduchu. Tento efekt doplňují speciální, nově vyvinutá aero kola - šestnáctipalcová Hoedus, sedmnáctipalcová Propus a osmnáctipalcová Vega Aero. Paprsky kol rozšiřují aerodynamické plochy usměrňující proud vzduchu, což během jízdy zajišťuje vhodné proudění vzduchu na vnější straně kol.
Ostatní prvky nejsou na první pohled patrné, ale ukazují, s jakým citem pro detail aerodynamici pracují. Spoiler pátých dveří je delší a má integrované finlety, které jsou podobně používané při konstrukci letadel. Oba prvky pozitivně ovlivňují proudění vzduchu za vozem a minimalizují úplav. Neméně důležitou funkci mají i speciální odtrhové hrany na krystalických zadních světlometech. Chytrým a nenápadným řešením jsou i vodní lišty po stranách čelního skla, které se starají o optimální odtok vody v deštivých podmínkách při zachování co nejnižšího odporu vzduchu.
Hermann Prax
Vedoucí Komunikace produktu
T +420 734 298 173
hermann.prax@skoda-auto.cz
Pavel Jína
Tiskový mluvčí Komunikace produktu
T +420 326 811 776
pavel.jina@skoda-auto.cz