Škoda Auto zintenzivňuje kroky pro budoucnost a posiluje na zahraničních trzích

› Škoda Auto dodala v roce 2022 zákazníkům po celém světě více než 730 000 vozidel, navzdory potížím v dodavatelských řetězcích a válce na Ukrajině
› Automobilka posiluje na zahraničních trzích: odbyt v Indii se vloni více než zdvojnásobil (+127,7 %), Škoda vstupuje na vietnamský trh, bude strategicky řídit velkoobjemové značky v regionu ASEAN a posílí aktivity na Blízkém východě
› V rámci transformace byla vloni v květnu spuštěna výroba bateriových systémů pro elektrické vozy na platformě MEB, letos dojde k navýšení kapacity
› Do roku 2026 Škoda uvede tři nové elektromobily pro široké spektrum zákazníků
› V průběhu roku 2023 postupně dochází k zavedení nové firemní identity a designového jazyka

Mladá Boleslav, 16. března 2023 – I za velmi složité situace na trhu dodala Škoda Auto v roce 2022 svým zákazníkům více než 730 000 vozů. Automobilka učinila řadu důležitých kroků pro posílení své pozice v budoucnosti, a to především rozšířením působnosti na zahraničních trzích, novým plánem rychlejšího uvádění plně elektrických modelů a zcela novým pojetím designu. Díky úspěšné strategii značka Škoda více než zdvojnásobila odbyt v Indii (meziroční nárůst 127,7 %) a dále se zaměřuje na svou strategii internacionalizace – vstoupí na rostoucí vietnamský trh, bude strategicky řídit velkoobjemové značky v regionu ASEAN, upevní pozici v jihovýchodní Asii a rozšíří obchodní aktivity na Blízkém východě. Na domácí půdě se automobilka ještě více zaměřuje na zavádění elektrického pohonu: v květnu 2022 Škoda Auto zahájila výrobu bateriových systémů pro modely na platformě MEB a letos spustí druhou linku, která zvýší celkovou kapacitu na 1 500 jednotek denně. Kromě toho zahájila Škoda Auto ofenzívu v oblasti elektromobility: do elektrifikace investuje 5,6 miliardy eur do roku 2027 a do roku 2026 představí tři zcela nové plně elektrické vozy, přičemž další budou následovat. Cílem je do roku 2030 zvýšit podíl elektromobilů na dodávkách v Evropě na více než 70 %.  

„Škoda Auto prokázala v roce 2022 značnou odolnost. Navzdory různým výzvám, kterým čelí celé odvětví, jsme se ještě důsledněji soustředili na vlastní strategii: představili jsme nový designový jazyk a identitu značky, zahájili jsme výrobu bateriových systémů pro vozy na platformě MEB, oznámili jsme ještě ambicióznější cíle v oblasti elektromobility a dále jsme posílili působení v zahraničí. Vstup na vietnamský trh využijeme k dalšímu růstu celého koncernu Volkswagen v regionu ASEAN, kde budeme nově strategicky řídit velkoobjemové značky. Zaměříme se také na výrazné rozšíření našich obchodních aktivit na Blízkém východě. Díky tomu vytváříme stabilní základy do budoucna a máme vše potřebné k tomu, abychom našim zákazníkům nabídli atraktivní a vysoce úsporné automobily z obou světů – jak s elektrickým pohonem, tak se spalovacími motory.“


Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto

Škoda Auto zintenzivňuje kroky pro budoucnost a posiluje na zahraničních trzích

Stáhnout PDF      Stáhnout JPG

Nabídka vychází vstříc silné poptávce; Fabia RS Rally2 navazuje na tradici motorsportu

Bestsellerem značky zůstala i v roce 2022 Škoda Octavia se 141 100 dodanými vozy. I nadále byla vysoká poptávka zákazníků nejen po SUV modelech Kamiq (96 300 vozů) a Kodiaq (94 500 vozů), ale i po modelu Fabia (92 700 vozů). Loňská premiéra dynamického a udržitelného elektromobilu Enyaq Coupé iV znamenala významný růstový impuls pro rodinu vozů Enyaq iV: dohromady bylo v roce 2022 dodáno 53 700 těchto automobilů. Na konci ledna 2022 rozšířilo nabídku vrcholné provedení Škoda Enyaq Coupé RS iV, a stalo se tak prvním plně elektrickým vozem sportovní řady RS. V prosinci loňského roku následoval Enyaq RS iV. Další novinkou byla Fabia čtvrté generace v oblíbené verzi Monte Carlo, která tak obohatila nabídku v kategorii nejdostupnějších vozů. V červnu představila Škoda Motorsport novou generaci závodního speciálu Fabia RS Rally2, který jako nástupce vozu Fabia RS Rally2 evo – nejúspěšnějšího rallyového automobilu ve své kategorii – má všechny předpoklady k tomu, aby pokračoval v odkazu svého předchůdce.

Výroba komponentů: Více MEB baterií pro koncern a zajištění kabelových svazků

V oblasti výroby komponentů učinila Škoda Auto v uplynulém roce důležitý krok k tomu, aby se z České republiky stalo centrum elektromobility – v květnu byla v hlavním závodě v Mladé Boleslavi zahájena výroba bateriových systémů pro elektromobily postavené na koncernové modulární platformě MEB (Modular Electrification Toolkit). Investice do nově vybudované výrobní linky dosáhly přibližně 130 milionů eur a již letos přibude druhá linka, díky níž celková kapacita vzroste na 1 500 jednotek denně. Tyto technicky pokročilé komponenty budou použity nejen v elektromobilech Škoda, ale i v dalších vozech značek Volkswagen a Audi. Mladá Boleslav je jediné místo mimo území Německa, kde se bateriové systémy pro platformu MEB vyrábějí.

ŠKODA AUTO výroba MEB

ŠKODA AUTO výroba MEB

Škoda vloni také prokázala schopnost rychle reagovat na složitou situaci v dodávkách dílů: kvůli válce na Ukrajině došlo k výpadkům klíčových součástek, a proto musela být v první polovině roku na osm týdnů pozastavena výroba elektromobilu Enyaq iV. Aby automobilka co nejlépe uspokojila poptávku zákazníků a snížila počet nevyřízených objednávek na minimum, přesunula v těsné spolupráci se svými dodavateli část výroby kabelových svazků z Ukrajiny do Mladé Boleslavi. Během několika týdnů tak došlo k zajištění náhradní kapacity v Evropě i severní Africe.

Škoda Auto se zaměřuje na internacionalizaci

V rámci Next Level – Škoda Strategy 2030 společnost průběžně vyhodnocuje potenciál nových trhů a regionů. Strategie rozvoje v nových oblastech využívá možnosti celého koncernu Volkswagen k růstu na perspektivních odbytištích.

Na klíčovém indickém trhu slaví tento přístup značné úspěchy: Škoda zde v roce 2022 více než zdvojnásobila své dodávky (meziročně +127,7 %) a dále posílí svou přítomnost v jihovýchodní Asii. Automobilka je krátce před vstupem na mimořádně dynamicky se rozvíjející vietnamský trh, a zároveň bude nově strategicky řídit všechny velkoobjemové značky koncernu přítomné v regionu ASEAN. Pro společnost je právě Vietnam důležitou branou do oblasti zemí ASEAN a širšího indicko-pacifického regionu. ASEAN je v současnosti nejrychleji rostoucí region na světě se silnou ekonomikou (+8 % ročně) a očekávaným odbytem 4,1 milionu vozů v roce 2030. Navíc geografická blízkost Indie poskytuje výrazné synergické efekty.

Na přínosy synergie se Škoda spoléhá také na Blízkém východě a v příštích třech letech předpokládá nárůst svého odbytu v regionu na 5 000 vozů. Škoda se 1. února 2023 připojila ke společnosti Audi Volkswagen Middle East s cílem začlenit českou automobilku do místních prodejních aktivit značek Audi a Volkswagen.

Ambiciózní cíle v oblasti trvalé udržitelnosti

I v oblasti ohleduplnosti k životnímu prostředí jde značka Škoda za svými jasně stanovenými cíli, které jsou součástí firemní strategie Next Level - Škoda Strategy 2030. Automobilka navíc udržitelnost sleduje v celém hodnotovém řetězci. Při výrobě svých modelů používá Škoda stále více recyklovatelných materiálů. Vedle toho se společnost zavázala k recyklaci vysokonapěťových baterií z elektrických vozidel. Do konce desetiletí budou všechny závody společnosti Škoda Auto v České republice uhlíkově neutrální. Podíl obnovitelných zdrojů energie v českých závodech dosáhl v roce 2022 přibližně 35 procent. V závodě v indické Púně firma nedávno spustila jednu z největších střešních fotovoltaických elektráren, jaké se v této zemi používají v automobilovém průmyslu. Její výkon pokrývá až 30 procent z celkové spotřeby energie.

V oblasti dekarbonizace modelové palety si česká automobilka klade za cíl do roku 2030 snížit emise o více než 50 procent ve srovnání s rokem 2020. I během této transformace však hrají pro značku Škoda i nadále důležitou roli spalovací motory. Automobilka proto důsledně optimalizuje své úsporné a moderní pohonné jednotky. Ještě letos představí novou generaci modelových řad Superb a Kodiaq. Oba automobily budou k dispozici s plug-in hybridním pohonem, u vozu Kodiaq použitým vůbec poprvé.

Výhled na další období: Nové modely a kroky pro úspěšnou budoucnost

Škoda Auto očekává, že situace na trzích zůstane i v roce 2023 náročná. Společnost však pokračuje ve svých plánech k dalšímu rozvoji. Dosavadní strategie se osvědčuje a moderní i atraktivní modelová nabídka je zákazníky velmi dobře přijímána. Rodinu prvních elektrických SUV značky Škoda navíc čeká další koncepční posun – úspěšný model Enyaq iV projde modernizací v novém designovém jazyce Modern Solid.

Pevné základy pro další rozvoj společnosti rovněž odráží nová identita značky nazvaná Explore More. Její součástí je nový designový styl automobilů, nové logo a celkově největší proměna firemní identity za posledních 30 let. V duchu motta Explore More, které spolu s moderním grafickým konceptem automobilka oznámila na konci srpna 2022, Škoda výrazně urychluje ofenzivu v oblasti elektromobility: Do roku 2026 představí tři další zcela nové elektromobily v segmentu malých, kompaktních i velkých vozů. První ukázky společnost odhalí ve druhém čtvrtletí letošního roku.

Cílem je nabídnout kompletní řadu elektrických modelů, od dostupných vozů až po prostorná rodinná vozidla, a do roku 2030 zvýšit podíl elektromobilů na dodávkách v Evropě na více než 70 %. K dosažení těchto plánů bude automobilka do roku 2027 investovat celkem 5,6 miliardy eur do elektrifikace a dalších 700 milionů eur vloží do digitalizace.

Doplňující informace

Fotografie

Štítky