100 let od vzniku Československa: ŠKODA pilířem národního hospodářství

› ŠKODA AUTO si připomíná 100. výročí od založení Československa
› Značka ŠKODA lídrem domácího trhu od roku 1936 a pilířem národního hospodářství
› Motor exportu ŠKODA AUTO aktuálně dodává své vozy na 103 trhů

Mladá Boleslav, 26. října 2018 – 28. října byla založena demokratická Československá republika. Automobily firmy Laurin & Klement u nás byly již tehdy velmi oblíbené, od roku 1936 je podnik se značkou ŠKODA lídrem domácího trhu. I ve složitých dobách socialismu si ŠKODA dokázala zachovat pověst inovativního a solidně vedeného podniku. Se začleněním do skupiny Volkswagen v roce 1991 nastoupila ŠKODA cestu dynamického rozvoje globální značky.

Bezprostředně po založení demokratického Československa v říjnu 1918 se automobilka Laurin & Klement (L&K) musela vypořádat s rozpadem trhu bývalého Rakousko-Uherska. Kromě toho jí z důvodu trvalé stagnace odpadly i některá zahraniční odbytiště v poválečné Evropě. Řešení spočívalo ve fúzi s plzeňskou společností ŠKODA, k níž došlo v roce 1925. Velkorysý investiční program umožnil vývoj nové generace automobilů. ŠKODA se kromě toho stala také jedním z průkopníků pásové výroby v Československu.

Díky pokročilé paletě produktů s modely ŠKODA POPULAR, RAPID, FAVORIT a SUPERB, které byly v tuzemsku i v zahraniční velice žádané, vyšla automobilka z období světové hospodářské krize posílena, slavila výrazné úspěchy i na poli motoristického sportu. Po krátké odmlce se ŠKODA v roce 1936 vrátila zpět na vrchol českého automobilového trhu. V posledním předválečném roce 1938 získala tržní podíl 39,2 procenta. I za hranicemi země – v Evropě, ale i v Asii a v zámoří – dosáhla firma velmi dobrých prodejních výsledků. V období tzv. první republiky, vymezeném 28. říjnem 1918 a 30. zářím 1938, tak i díky rozvoji automobilového průmyslu platilo Československo za jednu z nejvyspělejších zemí světa

Pozitivní rozvoj zbrzdil začátek druhé světové války. Během války se výroba vozidel omezila téměř jen na nákladní a speciální vozy a na osobní modely upravené pro vojenské účely. Po skončení válečného konfliktu byla automobilka zestátněna, k hlavnímu výrobnímu závodu v Mladé Boleslavi přibyly bývalé karosárny v Kvasinách a ve Vrchlabí. Strukturu nabídky i objem produkce nově určovala socialistická plánovaná ekonomika. Přes bezpočet restrikcí a omezení kontaktů s vyspělými západními trhy se díky entuziasmu a kompetenci osazenstva dařilo i nadále vyrábět kvalitní automobily. Mezi automobilkami tehdejšího východního bloku byla značka ŠKODA jasným lídrem.

Představením vozu ŠKODA 1000 MB v roce 1964 začala automobilka psát novou kapitolu své úspěšné historie. Jako první vůz značky ŠKODA měl tento model samonosnou karoserii a motor u poháněných zadních kol. V zádi se nacházel velice moderní motor, jehož blok byl vyrobený unikátní technologií tlakového lití hliníku. ŠKODA 1000 MB svého času patřila k nejlepším vozům litrové třídy – v Evropě i na světě. Roční objem produkce záhy překročil hranici 100 000 automobilů a tím ŠKODA značnou měrou přispěla k masové motorizaci Československa.
Po modelu 1000 MB následovala modelová řada ŠKODA 100, resp. ŠKODA 110. Ta zahrnovala ikonické sportovní kupé ŠKODA 110 R (1970-1980), základ sportovních derivátů značky, v čele legendární Š 130 RS, která v roce 1977 vzbudila rozruch vítězstvím ve své třídě na Rallye Monte Carlo. Četné další úspěch na poli motoristického sportu zaznamenala značka ŠKODA v 70. a 80. letech 20. století. Koncepce vozů s motorem vzadu, korunovaná úspěchy v automobilových soutěžíc, dominovala také sériové produkci: v roce 1976 vystřídala modelovou řadu Š 100/110 generace ŠKODA 105/120, později přibyla verze 130. Sedanům sekundovala atraktivní kupé GARDE a RAPID.

V roce 1987 představila značka model ŠKODA FAVORIT, moderní kompaktní vůz s pohonem předních kol a designem italského studia Bertone. Pro zemi v tehdejším východním bloku to byla automobilová revoluce. Nadčasově koncipovaný FAVORIT se stal výchozím bodem dalšího dynamického rozvoje značky ŠKODA po pádu železné opony.

Po takzvané ,sametové revoluci‘ v roce 1989 potřebovala ŠKODA silného strategického partnera. Spojení s koncernem Volkswagen v roce 1991 představovalo rozhodující krok k jednomu z největších úspěšných příběhů v moderní automobilové historii. Jako v pořadí čtvrtá značka koncernu Volkswagen ŠKODA vzkvétá: byla modernizována modelová paleta i výrobní závody, automobily přesvědčí vysokou kvalitou a moderní technikou. Symbolem nové éry se stal model ŠKODA OCTAVIA, který automobilka veřejnosti představila v roce 1996. Po tomto bestselleru postupně následovaly další modelové řady v různých segmentech. Celosvětové růstové impulzy dodávají zejména modely kategorie SUV. V roce 2016 zahájila ŠKODA výrobu modelu KODIAQ, který v závislosti na konkrétním provedení nabízí místo pro pět až sedm osob. V roce 2017 představila ŠKODA kompaktní SUV KAROQ .

Hlavní zásady pro pokračování a rozvíjení úspěšného kurzu jsou zakotveny ve Strategii 2025. Mezi její hlavní témata patří mimo jiné elektromobilita, digitalizace podniku, produktů a výroby i nové služby, související s mobilitou a konektivita. Vedle rozšíření úspěšné SUV-ofenzívy se počítá i s další internacionalizací.

Od založení Československa před 100 lety se mladoboleslavská značka rozvinula v jednu z největších automobilek na světě. Na této cestě ŠKODA zvládla řadu výzev a průběžně rozšiřovala objem produkce i modelovou paletu. Aktuálně nabízí značka osm modelových řad: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ a KAMIQ (v Číně) a SUPERB. Vedle trojice domácích českých výrobních závodů ŠKODA vyrábí i v sedmi dalších zemích světa. Nejdůležitějším trhem je Čína. Srovnání ročního objemu produkce let 1918 a 2018 dokazuje úspěšný vývoj značky ŠKODA černé na bílém: dnešních více než 1,2 milionu osobních vozů překonává výsledky roku 1918 více než 4000násobně.

Vybrané milníky v produkci společnosti ŠKODA AUTO*:
› 1895: založení společnosti Laurin & Klement
› 1905: zahájení výroby automobilů
› 1991: 5 milionů vozů značky ŠKODA od roku 1905
› 13. července 2006: 10 milionů vozů značky ŠKODA od roku 1905
› 5. února 2013: 15 milionů vozů značky ŠKODA od roku 1905
› 10. prosince 2014: poprvé vyroben miliontý vůz v rámci jednoho kalendářního roku
› 26. září 2017: 20 milionů vozů značky ŠKODA od roku 1905¨

* včetně automobilů značky L&K

Doplňující informace

Fotografie

Štítky