Základy mladoboleslavského podniku položili již před Vánocemi 1895 introvert, intuitivní technik Václav Laurin a jeho extrovertní protipól, vizionář Václav Klement. Kromě celoživotního přátelství a vlastenectví je spojovala vášeň pro cyklistiku. Ve skromných podmínkách začínali s opravami jízdních kol, nabídku brzy rozšířili o vlastní bicykly české značky SLAVIA. Vznikaly z kvalitních materiálů a kromě atraktivního poměru cena/výkon vynikaly také originálními technickými řešeními. Společnost Laurin & Klement se nespokojila s pouhým kopírováním zahraničních vzorů.
Již na jaře 1899 doplnila široký sortiment svých jízdních kol a tříkolek o pomocný benzinový motorek vlastní konstrukce a 18. listopadu 1899 proběhla v Praze dynamická prezentace hned dvou modelů motocyklů L&K. Měly progresivní koncepci se čtyřdobým jednoválcovým motorem v dolní části rámu, kde byl lépe chráněn před poškozením. Účelné posunutí těžiště zlepšilo ovladatelnost motocyklu. Tehdy se ještě nepoužívala spojka ani převodovka, motor spojoval s poháněným zadním kolem dlouhý kožený řemen a startovalo se roztlačením stroje. Jezdec poté naskočil do sedla a nohy opřel do pedálů. Šlapáním tak mohl motoru pomoci ve strmém stoupání.
Moderní mladoboleslavské produkty brzy slavily úspěch. Do konce roku 1899 přivezl Václav Klement z obchodního turné po Německu objednávky na 35 těchto strojů, na jaře 1900 zajistil dodávku 150 motocyklů do Velké Británie. O kvalitách českých motocyklů v silné mezinárodní konkurenci svědčí řada ocenění, například I. ceny v dané kategorii na výstavách ve Frankfurtu nad Mohanem (1900), Vídni a Hamburku (1901).
Před 120 lety se navíc začala psát historie úspěšného angažmá mladoboleslavské společnosti Laurin & Klement / ŠKODA na poli motoristického sportu. Mezinárodní debut se odehrál na 1196 kilometrů dlouhé trati, absolvované po třech etapách: Paříž – Cáchy, Cáchy – Hannover, Hannover – Berlín. Startovalo 110 automobilů tří kategorií, vymezených hmotností strojů (do 400 kg, 400 – 650 kg, nad 650 kg). Celkem deset motocyklů a tříkolek jelo v rámci společné kategorie. Vozy hlavní kategorie vyjížděly v pondělí 27. června 1901 na trať od půl čtvrté ráno, ve dvouminutových intervalech. Motocykly Laurin & Klement, na některých trzích nabízené pod označením Republic, byly v Paříži zastoupeny dvěma stroji typu B: startovní číslo 168 měl závodník s příjmením Topf (start v 6:58 hod.), v 7:00 jej následoval Narcis Podsedníček. Zahraniční tisk jméno českého borce komolil, v dobových pramenech tak – nejen v případě tohoto závodu z Paříže do Berlína – figuroval jako Podesenick, Podsenick a podobně.
Narcis Podsedníček (1886-1932) přišel na svět v moravských Mysločovicích. Rodiče mu brzy zemřeli a výchovu převzala jeho teta. Ta chlapce dala vyučit kovářem. V roce 1897 začal Podsedníček v Holešově podnikat jako jeden z prvních obchodních zástupců jízdních kol SLAVIA. Zaměstnancem společnosti Laurin & Klement se třiatřicetiletý Hanák přezdívaný Podseda stal 3. února 1900. Vlastní pílí a širokým rozhledem rychle postupoval z řadového dělníka na vrchního mistra, zodpovědného za oblast výroby bicyklů a motocyklů. Jako zkušený technik a jezdec byl proto vybrán pro maraton z Paříže do Berlína.
Nejnáročnější závod své doby prověřil schopnosti techniky i jezdců nejen svojí délkou, ale také mnohdy záludným povrchem trati. Jelo se totiž po prašných silnicích či kamenné dlažbě. Do cíle v německé metropoli dorazila 29. června 1901 necelá polovina startujících. Noční příjezd Narcise Podsedníčka nebyl řádně zdokumentován, v kategorii motocyklů a tříkolek tak byly nakonec klasifikovány pouze čtyři francouzské tricykly De Dion – Bouton. Podsedníček sice tentokrát ještě nedosáhl na vavříny vítězů, zato získal řadu cenných zkušeností. Cesty bývaly posety hřebíky, úlomky kovu a skla i ostrým štěrkem, jezdci odkázaní na trati sami na sebe proto museli řešit bezpočet defektů tenkých a snadno zranitelných pneumatik. Podsedníček si dokázal poradit: mezi plášť a duši vložil prošívanou vložku a s trochou štěstí nemusel ani jednou lepit duši. Zato jej zlobil opakovaně padající experimentálně použitý řetěz, po návratu do továrny proto prosadil návrat ke koženým řemenům, proti prokluzu sypaným kalafunou (mletou pryskyřicí).
Tyto a mnohé další poznatky položily základy dlouhé řady pozoruhodných sportovních úspěchů značky Laurin & Klement. Cenné trofeje a vavříny vítězů patří již 120 let k pevným pilířům technického rozvoje i komerčního úspěchu tradiční české značky Laurin & Klement / ŠKODA.