Milí čtenáři,
od minulého vydání našeho newsletteru uplynuly pouhé dva měsíce, ale zdá se, jako by to bylo mnohem déle. Od srpna se totiž udála řada podstatných momentů.
V první řadě se nám podařilo úspěšně spustit výrobu prvního plug-in hybridního vozu značky ŠKODA – modelu SUPERB iV. Nešlo o vůbec jednoduchý proces, protože automobily s elektrickým pohonem vyžadují nejen nové montážní postupy, ale také důkladné proškolení všech kolegů, kteří ve výrobě přijdou s těmito technicky pokročilými vozy do kontaktu.
S produkcí vozu souvisely také významné investice do závodu Kvasiny, který i díky tomu stále zůstává mezi nejmodernějšími podniky v rámci celého koncernu Volkswagen.
Zásadně jsme upravili hlavní provozy včetně svařovny a montáže, přibylo nové dokončovací pracoviště a ve spolupráci se sociálním partnerem prošlo modernizací i zázemí pro zaměstnance.
V souvislosti s náběhem vozu SUPERB iV jsme vytvořili 40 nových pozic. Rád bych touto cestou poděkoval všem, kdo se na zahájení výroby podíleli, a vás ostatní pozval k nám do závodu na některou z pravidelných prohlídek pro veřejnost, při níž si výrobu plug-in hybridního vozu můžete prohlédnout na vlastní oči. Závodem provázejí naši bývalí zaměstnanci a dozvíte se leccos zajímavého nejen ze současnosti, ale i z minulosti kvasinského provozu.
Přeji vám inspirativní čtení a třeba někdy na viděnou v našem moderním závodě.
Miloš Halbich
vedoucí závodu ŠKODA AUTO v Kvasinách
ŠKODA SUPERB iV: PRVNÍ ELEKTRIFIKOVANÁ ŠKODA SE VYRÁBÍ V KVASINÁCH
Technika modelu SUPERB iV se v řadě ohledů liší od provedení s pouze spalovacím motorem. Nová je podlahová plošina, v níž jsou nainstalovány objemné baterie pro jízdní dosah až 56 kilometrů (podle přísnějšího cyklu WLTP), přibyl silný elektromotor zvyšující systémový výkon na 160 kW a také vysokonapěťové vedení. Tomu odpovídají i podstatné změny ve výrobě.
Díky investicím ve výši přibližně 12 milionů eur (to je přes 300 milionů korun) je zajištěno, že technicky vytříbené vozy se montují na stejné lince s ostatními modely řady SUPERB. To přispívá k hladší výrobě a také schopnosti pružně reagovat na poptávku po různých provedeních.
Přitom modernizací prošla řada provozů a některé jsou zcela nové. Již úvodní procesy výroby ve svařovně si vyžádaly instalaci nových výrobních zařízení. Montážní linka má nový zásobník pro podvozkové rámy a také manipulátory pro vysokonapěťové akumulátory a 12V baterie, které mají ve voze stále své místo. Nově v závodě vzniklo dokončovací pracoviště, kde probíhají finální úkony zaměřené na aktivaci hybridního ústrojí, a také tzv. Pilotní hala, kde byly ještě před spuštěním výroby optimalizovány předsériové vozy.
Dnes zde probíhá optimalizace dílů od dodavatelů, aby i u hybridního modelu byla zajištěna špičková kvalita na úrovni ostatních vozů z Kvasin. O to se navíc stará i specializované centrum kvality, kde probíhají zkoušky zaměřené na bezpečnost a funkčnost vyrobených vozidel.
V souvislosti s výrobou pokrokového vozu procházejí zaměstnanci pokročilým vzděláváním v oblasti elektrického pohonu. Z tohoto důvodu vzniklo v rámci závodu i nové tréninkové centrum pro plug-in hybridní vozidla, v němž již absolvovalo školení 5 500 z celkového počtu přibližně 9 000 zaměstnanců.
Věděli jste, že…
ŠKODA AUTO je nejen významná automobilka a patří mezi výrobce s nejdelší tradicí, ale také provozuje vlastní vlakovou přepravu s desítkami kilometrů kolejí a další železniční infrastruktury ve vlastních závodech.
Ostatně přítomnost železniční trati měla zásadní vliv na vybudování původní automobilky nejen v Mladé Boleslavi, ale i v Kvasinách. Již tehdy bylo vlakové spojení naprosto zásadní pro přepravu automobilů.
Dnes vlakem odjíždí 56 procent denní produkce českých závodů společnosti ŠKODA AUTO, z toho jen z Kvasin je to v průměru 55 vagonů denně. Na každý vagon se vejde osm až dvanáct vozů v závislosti na délce vagonu a modelu automobilu. Každý vůz je na vagonu zajištěný čtyřmi zarážkami, aby byla zaručena jeho bezpečná přeprava.
Jakmile vagony opustí brány závodu Kvasiny, míří na seřaďovací nádraží v Nymburku, kde se spojí s naloženými vagony ze závodu v Mladé Boleslavi. Odtud většina z nich zamíří do severoněmeckých přístavů s cílovým určením pro zámořské trhy. Další soupravy putují do Německa, Itálie nebo slovinského přístavu Koper.
Digitalizace výroby ulehčila výrobní procesy a prospěla kvalitě
Unikátní projekt digitalizace výroby dProdukce je součástí koncepce Průmyslu 4.0 a šetří čas i životní prostředí. Závod ŠKODA AUTO v Kvasinách se stal prvním provozem české automobilky, v němž došlo k digitalizaci výroby. Jedna ze dvou montážních linek byla vybrána pro pilotní projekt dProdukce, který pomocí multimediálního obsahu pomáhá zaměstnancům správně provést montážní kroky, upozorňuje na případné změny a slouží ke zvýšení kvality. Jeho výhodou je omezení rizika chyb, úspora času a nákladů a také podstatná redukce množství tištěné dokumentace.
Na modernizované lince se nachází řada digitálních dotykových displejů, které zobrazují relevantní informace pro danou část montáže. Zaměstnanci mají k údajům přístup prostřednictvím své osobní karty, současně ale mohou do systému zadávat vlastní údaje.
Systém dProdukce obsahuje nejen textové návody, ale také 3D zobrazení nebo instruktážní videa, která usnadňují orientaci a správné provedení montážního úkonu. Digitální systém, který vznikl v duchu koncepce Průmyslu 4.0, také umožnil zlepšit kontrolu kvality. Navíc absence tištěné dokumentace ušetřila od dubna 2019, kdy byl systém v Kvasinách zaveden, desítky kilogramů papíru.
Po úspěšném spuštění v Kvasinách bude projekt dProdukce využit v dalších závodech české automobilky. O jeho mimořádné úrovni svědčí i udělení prestižního ocenění Automotive Lean Production Award letos v červenci.
Spuštění výroby sledovaly desítky novinářů
Přelomový moment, kdy značka ŠKODA vstoupila do nové éry v dějinách spojené s elektrickým pohonem, proběhl za velkého zájmu médií. Přesně 18. září opustil výrobní linku závodu ŠKODA AUTO v Kvasinách první plug-in hybridní vůz SUPERB iV.
Automobilka při této příležitosti pozvala do provozu novináře, aby se seznámili s moderním provozem a všemi nezbytnými úpravami, kterými továrna prošla. Slavnostní okamžik, který je významný nejen pro závod Kvasiny, ale i z hlediska historie a dalšího rozvoje automobilky ŠKODA, neunikl pozornosti médií.
Celkem se spuštění výroby zúčastnilo 28 českých a 19 zahraničních novinářů, kteří měli možnost seznámit se s řadou inovací a ojedinělých řešení moderního závodu Kvasiny.
Vedle plug-in hybridního vozu SUPERB iV zde vzniká i vlajková loď značky SUPERB a oblíbená SUV ŠKODA KAROQ a KODIAQ. Před oficiálním zahájením výroby měli novináři možnost v doprovodu odborníků ŠKODA AUTO navštívit i montážní linku, tréninkové centrum či centrum kvality. Specialisté z Kvasin připravili také workshop o elektromobilitě a výrobě hybridních vozů.
OČIMA PATRIOTŮ:
JANA MAREŠOVÁ
Koordinátorka v oddělení Péče o personál
Péče o zaměstnance zahrnuje celou řadu činností, od benefitů přes právní problematiku až po nábor. Jana Marešová v této oblasti pracuje ve společnosti ŠKODA AUTO tři roky.
„Do závodu v Kvasinách jsem nastoupila před třemi lety. Pocházím z blízkého okolí Kvasin. Do společnosti jsem nastoupila na pozici náboráře, kdy v té době probíhaly velké nábory. Byla to pro mě výzva a obrovská zkušenost. Předchozí pracovní zkušenosti jsem získala také v oblasti HR. Vždy jsem si přála pracovat s lidmi. Přínos své práce vidím v tom, že se můžu aktivně zapojit do dění HR, které je z mého pohledu velmi dynamické. Nabrané zkušenosti se snažím aplikovat do praxe i s ohledem na zapojení celého týmu. Jsem ráda, že i náš kolektiv je přátelský a mohu se do práce každý den těšit.
V současné době je již období velkých náborů za námi. Nyní přijímáme nové zaměstnance průběžně. Uplatnění u nás najdou především kandidáti s dokončeným středoškolským vzděláním v technických oborech, např. automechanik, autotronik, ale také karosář či autoklempíř. Záleží nám i na odborném vzdělávání našich zaměstnanců. Pokud má zaměstnanec zájem, může profesně růst, protože společnost investuje do rozvoje nemalé prostředky.
ŠKODA AUTO se snaží poskytnout svým zaměstnancům takové výhody, které je motivují k odvádění špičkových výkonů i k sounáležitosti se společností. Naši zaměstnanci získávají celou řadu zajímavých benefitů, které jsou zaměřeny jak na pracovní život, tak na jejich volnočasové aktivity.“