Milé čtenářky, milí čtenáři,
počasí je již definitivně jarní a láká k vyjížďkám na kole, a pokud také patříte mezi aktivní cyklisty, určitě se těšíte na letošní sezónu. Ovšem i v případě, že na bicykl usedáte příležitostně, máme pro vás dobrou zprávu: i letos Nadační fond Škoda Auto podpoří provoz sdílených bicyklů ve Vrchlabí, takže prvních 15 minut mají všichni zájemci zdarma. Jen za loňský rok si kolo v našem městě vypůjčilo téměř 2 000 uživatelů.
Jízda na kole má řadu výhod, vedle pohybu na čerstvém vzduchu je to také výborný dopravní prostředek pro pohyb nejen ve městě. Své o tom vědí strážci Krkonošského národního parku, kteří používají horská elektrokola od společnosti Škoda Auto k rychlejším přesunům a dohledu nad turistickými trasami. Protože se bicykly osvědčily, letos jim předáme tři nové a k tomu přidáme dvě elektrokola pro potřeby zaměstnanců městských úřadů ve Vrchlabí a Jilemnici.
Mám radost, že i letos podpoříme sociální služby v regionu a opět se staneme generálními partnery letního festivalu Vrchlabské hudební léto, které se již stalo pevnou součástí kulturního života v regionu. A samozřejmě nezapomeneme na pravidelný úklid přírody v okolí, na němž Škoda Auto spolupracuje se Správou KRNAP. Budu rád, když se 3. června také připojíte.
Hezké jarní dny,
Dr. Ivan Slimák
vedoucí závodu Škoda Auto ve Vrchlabí
Mateřské školky získají podporu od Nadačního fondu Škoda Auto
Nadační fond Škoda Auto ve spolupráci s organizací Step by Step spouští pilotní projekt podpory mateřských škol „Začít spolu na Vrchlabsku“ pro lepší výuku nejmenších dětí.
Projekt připomíná velký význam předškolního vzdělávání pro rozvoj dětí známým mottem a titulem knihy spisovatele Roberta Fulghuma „Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce“. Mateřské školky jsou pro většinu dětí zcela prvním, velmi důležitým společenským prostředím, ve kterém se společně setkávají mimo nejbližší rodinu a osvojují si řadu nových věcí, a proto si zaslouží naši zvýšenou pozornost. Nadační fond Škoda Auto věnuje vzdělávání velký význam, a proto v návaznosti na úspěšné projekty zaměřené na regionální základní školy se další prioritou stalo zlepšování kvality předškolních zařízení. Program byl spuštěn letos v únoru a mateřským školám na Vrchlabsku nabídne během roku a půl podporu pro pedagogy a jejich profesní rozvoj. Nadační fond plánuje spuštění projektu i na Mladoboleslavsku a na Rychnovsku.
Sdílená kola ve Vrchlabí pomáhají zrychlit dopravu i snížit emise
Projekt sdílených kol ve Vrchlabí, jehož zavedení vloni inicioval a financoval Nadační fond Škoda Auto, si získal velkou oblibu místních obyvatel a návštěvníků města.
Uživatelům stačí k výpůjčce jednoduchá registrace v mobilním telefonu a následně mají k dispozici jedno ze 40 jízdních kol na 15 stanovištích. Cílem je umožnit rychlou a ekologickou dopravu, která tak uleví provozu hlavně ve špičkách, přínosem je i motivace k pohybu a dopravě po městě bez automobilů. K dnešnímu dni se již zaregistrovalo téměř 2 000 uživatelů, kteří za loňský rok najeli více než 13 500 kilometrů. Jízdy do 15 minut jsou díky příspěvku Nadačního fondu Škoda Auto zcela zdarma, každá další půlhodina vyjde jen na 16 Kč.
„Mám radost, že i letos podpoříme sociální služby a festival Vrchlabské hudební léto.“
Dr. Ivan Slimák, vedoucí závodu Škoda Auto ve Vrchlabí
Nadační fond Škoda Auto znovu otvírá granty pro zlepšení kvality života v regionu
Zájemci o podporu se mohou přihlásit na webových stránkách nadačního fondu.
Letošní výzvy se týkají například rozvoje občanské společnosti, péče o děti a mládež, sociální sféry, dopravní bezpečnosti či kultury. Z otevřených programů lze zmínit výzvu Na dětech záleží pro rozvoj mládeže, prevenci rizikového chování a duševních potíží. Na podzim se počítá s grantem pro zahraniční studijní pobyty středoškoláků. V květnu se také spouští další ročník Zapomenutých příběhů – zde hledáme příběhy jednotlivců, rodin, událostí nebo artefaktů, které je potřeba připomenout. Bližší informace a přihlášky pro letošní granty najdete na www.nfsa.cz.
Škoda Auto zajistila ptačí budky
Na Střední škole strojírenské a elektrotechnické ve Vrchlabí vznikly i letos za podpory společnosti Škoda Auto ptačí budky.
Škoda Auto ve spolupráci s Odbory KOVO ve Vrchlabí podpořila projekt Krkonošského národního parku na rozmístění ptačích budek. Vyvěšování úkrytů pomáhá v době hnízdění ke zlepšení podmínek i ohrožených druhů, které obvykle hledají útočiště v dutinách starých stromů – ovšem těch v přírodě ubývá. Ptactvu můžete pomoci nákupem budek nebo vlastní výrobou. Více na www.birdlife.cz.
Přijďte na dobročinný festival
Středisko Světlo ve Vrchlabí pokračuje v budování terapeutické zahrady. Dne 10. června ji můžete podpořit na Festivalu Zahrada.
Terapeutická zahrada Diakonie ČCE je přírodním prostorem v centru Vrchlabí a slouží k setkávání veřejnosti a propojování s lidmi s handicapem. Na zahradě klienti získávají nácviky dovedností a pracovní zvyklosti. Zahrada se otvírá i společenským akcím, jako je Festival Zahrada. Ten se koná 10. června od 13 hodin a nabídne bohatý program pro dospělé i děti.
Očima patriotů
Petr Martin, Specialista automatizace výroby a logistiky
Pan Martin začal svou profesní dráhu ve Vrchlabí jako učeň na lince, kde montoval ještě „stodvacítky“, poslední dva roky působí na pozici plánování výroby. V současnosti má napilno, protože se podílí na zavedení nového počítačového systému řízení výroby. Přesto si v programu našel čas na rozhovor.
Plánování výroby – za tím se asi skrývá hodně práce, můžete nám ji trochu popsat?
Můžete si to představit tak, že Vrchlabí je vlastně dodavatelem i v rámci automobilky Škoda a celého koncernu Volkswagen. Mým úkolem je převzít zakázky od kolegů v Mladé Boleslavi, kde se scházejí požadavky na dodání námi vyráběných přímo řazených automatických převodovek DQ200. Zjednodušeně řečeno zjistím, kolik převodovek máme vyrobit a následně zajistím optimalizaci výroby a správné vytížení. Dle poptávky poskládám výrobní plán, zajistím potřebné díly, a to vlastní výroby i od dodavatelů.
To je hodně komplexní práce, navíc poptávka je jistě stále velká?
Poptávka je doslova enormní, o automatické převodovky s přímým řazením je čím dál větší zájem, protože zákazníkům přinášejí komfortní a současně velmi úspornou jízdu, přínosem z hlediska automobilky jsou také nižší emise takto vybavených vozů. Průměrně každý týden vyrobíme přibližně 15 000 převodovek, což je na vrcholu naší kapacity, poptávka je přitom ještě vyšší.
Co považujete na své práci za nejnáročnější?
Celý proces je velmi zodpovědný, ovšem nejnáročnější je přechod z běžného chodu do operativního řízení, když například dojde k nedostatku dílů, jako nyní, kdy je všeobecně horší dostupnost čipů. Pak je třeba rychle reagovat na situaci, která se může měnit den ode dne.
Jak vám pomáhají moderní technologie, kterými se závod ve Vrchlabí pyšní?
Aktuálně ještě příliš ne – ale to se právě nyní mění, protože přecházíme na nový systém od společnosti SAP. Jmenuje se SAP Hana a ve Vrchlabí jej použijeme v rámci značky Škoda jako první.
Co vše nový software zajistí?
Když to zjednoduším, jeho výhodou je propojení všech klíčových oblastí výroby, takže nám zajistí menší riziko chybovosti při opakovaném manuálním zadávání údajů, přispěje k optimalizaci výrobní linky, kalení či obrábění. Vše bude rychlejší, přesnější i jednodušší.
Napadlo by vás něco takového, když jste ve Vrchlabí začínal?
Tak to ani ve snu (úsměv) – v roce 1985 jsem zde začínal jako učeň v oboru klempíř karosář. Prošel jsem od výroby Škody 120 a Favoritu přes vývoj až po zavádění montáže Octavie ve Vrchlabí jako mistr, to vše vypadalo úplně jinak. Dnes jsme závod s nejmodernějšími technologiemi a mám radost, že se Vrchlabí propracovalo na absolutní špičku. Zároveň jsem rád, že jsem si mohl projít tolik oborů, o to více si dosaženého pokroku cením.