Thomas Schäfer, předseda představenstva ŠKODA AUTO, říká: „Ohlížíme se za skvělým prvním pololetím. Navzdory nedostatku polovodičů a dopadům pandemie koronaviru se nám dokonce podařilo překonat výsledky roku 2019 před pandemií. Blahopřeji všem zaměstnancům ŠKODA AUTO k tomuto vynikajícímu společnému výkonu! Vytvořili jsme si tím velmi dobrý základ pro úspěšnou realizaci naší nové firemní strategie NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030.“
Klaus-Dieter Schürmann, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast financí a IT, doplňuje: „Náš program na zvýšení výkonosti funguje. Díky přísné kontrole nákladů a dalším optimalizačním opatřením zejména v oblasti prodeje, se nám v prvním pololetí podařilo výrazně zvýšit provozní výsledek a tržby. S rentabilitou tržeb dosahující 9,6 % je ŠKODA AUTO trvale zisková a její provozní činnost je mimořádně silná. Do druhého pololetí se proto dívám s optimismem. Vysokou nákladovou kázeň si zachováme.“
Martin Jahn, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast prodeje a marketingu, zdůrazňuje: „Počty vozů dodaných zákazníkům v prvním pololetí hovoří jasně: naše produktová ofenzíva má u zákazníků úspěch. Největší nárůst prodejů jsme zaznamenali v Rusku a v Evropě. Impulzem pro další růst budou po úspěšném uvedení modelu ENYAQ iV také nová generace modelu FABIA a nedávno modernizovaný model KODIAQ.“
Společnost ŠKODA AUTO po náročném roce 2020 zvýšila tempo. V prvním pololetí vzrostly tržby oproti stejnému období roku 2020 o 35,2 % na 10,199 miliardy eur. Automobilce se ve srovnání s loňským rokem podařilo více než ztrojnásobit provozní výsledek, a to na 974 milionů eur. Rentabilita tržeb dosáhla 9,6 % a je tak na velmi vysoké úrovni. Značka dokázala zvýšit dodávky zákazníkům přibližně o pětinu na 515 300 vozů.
S novou strategií NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030, ve které si automobilka stanovila ambiciózní cíle v oblastech udržitelného růstu, rozvoje nových prodejních regionů a elektrifikace, plánuje úspěšně projít procesem transformace. Do roku 2030 se značka ŠKODA chce stát jednou z pěti nejprodávanějších automobilových značek v Evropě. Proto česká automobilka sází na svoji atraktivní nabídku modelů a na další elektrifikaci svého portfolia. Součástí strategie je také záměr, aby se ŠKODA stala nejúspěšnější evropskou značkou v Indii, Rusku a severní Africe. Automobilka převzala za tyto regiony odpovědnost v rámci koncernu Volkswagen. Společně s koncernem, se zástupci z politické sféry a obchodními partnery navíc ŠKODA AUTO plánuje proměnit Českou republiku v centrum rozvoje elektromobility.
ŠKODA AUTO Group* – Ukazatele v prvním pololetí, leden až červen 2021/2020**:
2021 |
2020 |
změny v % | ||||
Dodávky zákazníkům | vozů | 515 300 | 426 700 | 20,8 % | ||
Dodávky zákazníkům, bez Číny | vozů | 471 300 | 349 300 | 34,9 % | ||
Výroba*** | vozů | 458 700 | 357 000 | 28,5 % | ||
Odbyt**** | vozů | 463 000 | 371 900 | 24,5 % | ||
Tržby | mil. EUR | 10 199 | 7 546 | 35,2 % | ||
Provozní výsledek | mil. EUR | 974 | 228 | 327,2 % | ||
Rentabilita tržeb | % | 9,6 | 3,0 | |||
Investice (bez aktivovaných vývojových nákladů) | mil. EUR | 196 | 261 | -24,9 % | ||
Čistý peněžní tok | mil. EUR | 678 | -25 | 2812,0 % |
* ŠKODA AUTO Group zahrnuje společnosti ŠKODA AUTO a.s, ŠKODA AUTO Slovensko s.r.o., ŠKODA AUTO Deutschland GmbH, SKODA AUTO Volkswagen India Private Ltd. a podíl na zisku společnosti OOO VOLKSWAGEN Group RUS.
** Procentuální odchylky jsou vypočítány z nezaokrouhlených čísel.
*** Zahrnuje výrobu ŠKODA AUTO Group bez výroby v Číně, na Slovensku, v Rusku a v Německu, ale včetně ostatních koncernových značek jako SEAT, VW a Audi; výroba vozů bez rozložených sad.
**** Zahrnuje odbyt ŠKODA AUTO Group na odbytové společnosti, včetně ostatních koncernových značek jako SEAT, VW, Audi, Porsche a Lamborghini; odbyt vozů bez rozložených sad.
ŠKODA AUTO za prvních šest měsíců roku 2021 dodala zákazníkům po celém světě 515 300 vozů
Od ledna do června dodala česká automobilka zákazníkům na celém světě 515 300 vozů, což je o 20,8 % více než ve stejném období minulého roku (první pololetí 2020: 426 700 vozů).
V západní Evropě dodala ŠKODA AUTO v první polovině roku zákazníkům 237 900 vozů, což je o 30,9 % více než od ledna do června 2020. V Německu, na svém celosvětově největším trhu, si automobilka ve srovnání s loňským rokem polepšila o 19,4 % na 75 900 vozů (první pololetí 2020: 63 600 vozů).
Ve střední Evropě automobilka dodala zákazníkům v prvním pololetí roku 2021 celkem 97 400 vozů (první pololetí 2020: 84 400 vozů; +15,4 %). Na domácím českém trhu dodávky zákazníkům vzrostly o 11,7 % na 44 000 vozů (první pololetí 2020: 39 400 vozů).
Ve východní Evropě bez Ruska společnost zvýšila dodávky zákazníkům o 35 % na 22 500 vozů (leden až červen 2020: 16 700 vozů).
V Rusku automobilka od ledna do června zaznamenala 52 800 dodaných vozů, výrazně tak překročila nejen výsledek stejného období minulého roku (první pololetí 2020: 34 200 vozů; +54,3 %), ale také hodnoty před pandemií koronaviru.
V Číně dodávky zákazníkům v prvním pololetí roku 2021 poklesly o 43,1 % na 44 000 vozů (první pololetí 2020: 77 400 vozů). Hlavním důvodem tohoto poklesu je nedostatek polovodičů.
V Indii dodala ŠKODA AUTO od ledna do června 2021 celkem 4 900 vozů (první pololetí 2020: 3 700 vozů; +31,2 %).
V Turecku zaznamenala značka ŠKODA nárůst dodávek vozů o 129,8 % a dodala zde celkem
17 600 vozů (první pololetí 2020: 7 600 vozů).
Dodávky vozů značky ŠKODA zákazníkům v prvním pololetí roku 2021
(v kusech, zaokrouhleno, po jednotlivých modelech; +/- meziročně v procentech):
ŠKODA OCTAVIA (121 000; +9,3 %)
ŠKODA KAROQ (75 500; +34,3 %)
ŠKODA KAMIQ (73 700; +40,4 %)
ŠKODA KODIAQ (64 700; +6,5 %)
ŠKODA FABIA (56 600; +17,7 %)
ŠKODA SUPERB (40 100; +6,1 %)
ŠKODA RAPID (37 900; +35,1 %)
ŠKODA SCALA (28 000; +2,5 %)
ŠKODA ENYAQ (14 600; -)
ŠKODA CITIGOe iV (prodej pouze v Evropě: 3 100; -40,4 %)