Velební ve správnou chvíli na správném místě
Jako první v mladoboleslavské automobilce v roce 1925 nastoupil děd Josef Velebný (1906–1989). Od roku 1946 vedl oddělení konstrukce karoserií a stál u zrodu řady nadčasově elegantních škodovek 40.–60. let, včetně zajímavých zahraničních derivátů. Podílel se na zásadních technologických změnách, k nimž došlo v 50. a 60. letech. Prvním krokem byl přechod k bezpečnější, odolnější a prostornější celokovové karoserii, kterou jako první využil v roce 1952 model ŠKODA 1200 „Sedan“. Další revoluční změnu znamenal v roce 1964 náběh výroby vozu ŠKODA 1000 MB se samonosnou karoserií.
Josef Velebný s modely produkce ŠKODA AUTO na počátku 50. let: vzadu ŠKODA 1101/1102 Tudor, v popředí nástupce Š 1200 Sedan.
Zkušený technolog Velebný stál před 55 lety také u zrodu předchůdce současné úspěšné palety vozů SUV značky ŠKODA, modelu TREKKA. S myšlenkou vytvořit levné terénní vozidlo pro potřeby novozélandských farmářů na bázi škodovek přišel Noel Turner, majitel firmy Motor Industries Ltd., importéra české značky, která v Otahuhu poblíž Aucklandu kompletovala rozložená „embéčka“. Josef Velebný strávil na Novém Zélandu 15 měsíců, kromě vývoje vozu a zavedení jeho výroby se podílel také na zapojení asi pěti desítek místních dodavatelů.
Josef Velebný (uprostřed) s novozélandským designérem Georgem Taylorem (vlevo), jeho kolegou Johnem Catchpolem a společným „dítětem“: SUV jménem TREKKA.
První dva prototypy byly testovány na jaře 1966, malosériová produkce vozu TREKKA odstartovala již 2. prosince a běžela až do roku 1972. TREKKA inspirovala k následování. Pomyslnou štafetu převzal generální importér vozů ŠKODA do Pákistánu. Velebného tým postavil první prototyp nazvaný SKOPAK (ŠKODA Pákistán), který v květnu 1970 zamířil do malosériové výroby. Kromě jednoduchých dvoumístných pickupů bez dveří, nahrazených řemenem, vznikaly rovněž valníček se sklopnými bočnicemi, ale i taxi či letištní speciál pro řidiče a pět cestujících. Josef Velebný také v Istanbulu konstruoval prostorný pickup Š 1202 Kamyonetleri pro Turecko a na poslední zahraniční misi v roce 1977 v jihoamerické Kostarice pomáhal s náběhem montáže vozů ŠKODA 120 L.